Neurologinen fysioterapia: 23NEUROFT
Tunnus: NEYFYS12OP
Kuvaus
Koulutuksen lähtökohdat ja osaamistavoitteet
Neurologiset sairaudet tai vammat liittyvät aivojen ja/tai hermoston toiminnan häiriöihin. Aikuisten neurologisten sairauksien tai vammojen diagnooseihin kuuluvat muun muassa aivoverenkiertohäiriöt, selkäydinvammat, MS ja muut harvinaisemmat sairaudet. Neurologiset sairaudet ja vammat ovat yksi merkittävä tekijä, jonka vuoksi eri-ikäiset ihmiset tarvitsevat terveydenhuollon palveluja. Neurologisilla sairauksilla on eriasteisia vaikutuksia yksilön toimintakykyyn, hyvinvointiin, koettuun terveyteen ja arjen toimintoihin osallistumiseen. Osa kuntoutujista pärjää kotioloissa, mutta osa tarvitsee apua jokapäiväiseen elämään ja saattaa olla eriasteisen palveluasumisen tarpeessa.
Kuntoutus on suunnitelmallista ja monialaista, usein pitkäjänteistä toimintaa, jonka tavoitteena on ihmisen toimintakyvyn, itsenäisen selviytymisen, osallistumisen mahdollisuuksien hyvinvoinnin ja työllisyyden edistäminen. Fysioterapiassa ihmistä tarkastellaan yhteiskunnassa ja ympäristössä toimivana yksilönä kansainvälisen ICF-luokituksen (International Classification of Functioning, Disability and Health) viitekehyksen mukaan. Neurologisessa fysioterapiassa pyritään vastaamaan näihin tarpeisiin korostaen kuntoutujan omien toimintavalmiuksien löytymistä ja uudelleen oppimista. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi fysioterapia olisi tärkeä aloittaa heti sairastumisen tai vammautumisen alkuvaiheessa ja jatkaa sitä yksilöllisen tarpeen mukaan.
Koulutuksen tavoitteena on, että aikuisneurologiseen fysioterapiaan perehtynyt fysioterapeutti pystyy moniammatillisessa yhteistyössä vastaamaan fysioterapian suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista ja toimimaan oman erityisalueensa asiantuntijana tutkittuun tietoon pohjautuen. Neurologisen fysioterapian täydennyskoulutusopinnot tuovat fysioterapeutin työtapoihin lisää monipuolisuutta ja fysioterapiaan tavoitteellisuutta.
Koulutuksessa pyritään neurologisen fysioterapian työtapojen tuntemuksen ja osaamisen vahvistumiseen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa
• selittää, miten keskus- ja ääreishermoston sairaudet tai vammat muuttavat yksilön toimintakykyä
• valita kuntoutujalle sopivia toiminta- ja liikkumiskyvyn arviointimenetelmiä (ICF:n mukaan)
• osaa kliinisen päättelyn tuloksena laatia yhdessä kuntoutujan, omaisten ja muiden asiantuntijoiden kanssa kuntoutuksen ja fysioterapian suunnitelman, tavoitteet ja toteutuksen
• valita ja toteuttaa kuntoutujille sopivia terapeuttisia harjoitteita ja on tutustunut joihinkin erityismenetelmiin kuten faskiakäsittelyyn, psykofyysiseen fysioterapiaan, hahmottamisharjoitteisiin ja sähköstimulointiin
• käyttää erilaisia ohjauksen keinoja toiminta- ja liikkumisrajoitteisten kuntoutujien ohjaamisessa
• hakea uutta tietoa ja päivittää osaamistaan nyt ja tulevaisuudessa
Koulutuksen sisällöt
Koulutuksen sisällöt keskittyvät aikuisiän neurologisiin ongelmiin ja kuntoutujien toimintakyvyn vahvuuksien ja rajoitteiden selvittämiseen sekä terapeuttiseen harjoitteluun.
- AVH, selkäydinvammat ja muita harvinaisempia sairauksia
- ICF-luokitus ja GAS tavoitteen asettaminen
- toimintakyvyn arviointi ja mittaaminen
- erilaisia fysioterapian keinoja neurologiseen fysioterapiaan
- terapeuttinen harjoittelu ja toiminnalliset harjoitteet
- psykofyysisen fysioterapian näkökulma
- TULE- näkökulma
- kuntoutuspalvelujärjestelmä
- ammattitaitoa tukeva kehittämistehtävä
Opiskelun pedagoginen lähestymistapa
Koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (problem based learning = PBL) mukaisesti. Opiskeluprosessissa oppiminen ymmärretään oppijan aktiivisena tiedon käsittelyn ja henkilökohtaisen tiedon muodostamisen prosessina. Työelämän sisältöalueita lähtökohtina käyttävä ongelmaperustainen oppiminen valmistaa opiskelijoita muuntuvia tarpeita vastaavaan itsenäiseen opiskelemiseen ja oman ammatillisen osaamisen sekä oman ammattialan kehittämiseen.
Koulutus koostuu lähiopetuksen lisäksi etäopetuksesta, itsenäisistä tehtävistä, pienryhmätyöskentelystä ja tutortyöskentelystä. Opintojen aikana tehdään myös työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Koulutus sisältää luentoja, harjoitustunteja sekä mahdollisuuksien mukaan työskentelyä kuntoutujien kanssa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NEYFYS12OP-1001 |
Neurologinen fysioterapia
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||
TK00GC34 | Neurologinen fysioterapia | 12 | |||||||
Yhteensä | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
NEYFYS12OP-1001 |
Neurologinen fysioterapia
(Valitaan kaikki) |
12 |
TK00GC34 | Neurologinen fysioterapia | 12 |