Perinnöllisyyshoitajan täydennyskoulutus: 21SPERINNOLLISYYSH
Tunnus: PERINNÖLLISYYSHOI
Kuvaus
Tietämys perinnöllisistä sairauksista on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Tänä päi-vänä yhä useammalla henkilöllä on todettu periytyvä sairaus, tai henkilö on tietoinen mahdol-lisesta sairastumisalttiudesta periytyvään sairauteen. Geneettisen tiedon kehittymisen sekä lisääntyneen tiedon ja tarpeen seurauksena on syntynyt perinnöllisyysneuvontaan toteuttami-seen liittyvä hoitotyön ammattilaisten täydennyskoulutustarve.
Kansainvälisten suositusten mukaan perinnöllisyysneuvonnan toteuttajan tulee olla tähän liit-tyvän koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattilainen (EuroGentest 2008). Kliinisessä genetiikassa perinnöllisyysneuvonta kuuluu perinteisesti lääketieteellisen koulutuksen saaneen ammattihenkilön toimenkuvaan. Tänä päivänä kuitenkin yhä enenemissä määrin on tarve, että neuvontaa toteuttaa myös hoitotyön ammattilainen. Perinnöllisyyshoitajan täydennyskoulu-tuksella vastataan tähän työelämästä nousseeseen tarpeeseen kouluttamalla kliinisellä genetii-kalla työskenteleviä perinnöllisyyshoitajia itsenäisen perinnöllisyysneuvonnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen perinnöllisyyshoitajan toimenkuvaan liittyvällä asiantuntijuus-alueella.
Koulutuksen painopisteenä on saavuttaa erityisosaaminen, missä korostuu lääketieteellisen tiedon lisäksi tiedolliset ja taidolliset ohjausvalmiudet sekä itsenäinen ja kriittinen ajattelu
KOULUTUKSEN LÄHTÖKOHDAT
Perinnöllisyyshoitajien täydennyskoulutuksessa noudatetaan ammattikorkeakoulujen koulu-tussuunnittelutyöhön liittyviä eurooppalaisia ja kansallisia korkeakoulutusta koskevia säädök-siä ja linjauksia.
Perinnöllisyyshoitajien täydennyskoulutuksen sisältö ja saavutettava osaaminen pohjautuvat European Board of Medical Genetics’n (EBMG) laatimaan suositukseen opetussuunnitelmas-ta (European Core Curriculum for the Master programme in Genetic Counselling).
Opintojen taso vastaa eurooppalaisten tutkintojen viitekehyksen (EQF) tason 7 oppimistulok-sia.
Opinnoissa toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun pedagogisten periaatteiden mukai-sesti integratiivista pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät asiantuntijuuden peruselementit eli teo-reettinen tieto (tietäminen), käytännöllinen tieto (osaaminen) sekä oman ja muun toiminnan kriittinen ja laaja-alainen tarkastelu (oleminen).
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN
Yksilöllinen oppimisprosessi perustuu henkilökohtaiseen oppimis- ja osaamisen näyttösuunni-telmaan. Koulutuksen alussa opiskelija tekee osaamiskartoituksen pohjalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jonka kautta avautuu oppijan oma motivaatio ja asiantuntijuu-den kasvun tavoitteet.
Laajuudeltaan opinnot ovat 20 op, 540 tuntia. Yksi opintopiste tarkoittaa opiskelijalle 27 tun-tia työtä. Opintojen ohjeaika on 20 opintopisteen osa-aikaopiskelussa kaksi lukukautta.
Lähiopetus
Opinnot sisältävät 8 lähiopetuspäivää
Lähiopetus sisältä asiantuntijaluentoja, yksilö tai ryhmämuotoista vastuuopettajaohjausta sekä osaamisen näyttöjä.
Etäopetus
Opintoihin sisältyy 18 etäopetuskertaa lukujärjestyksen mukaisesti. Osa etäopetuksista on nauhoitettuja videoluentoja.
Etäopetus toteutetaan Zoom-verkkotilaisuutena.
Kliininen harjoittelu
Kliininen harjoittelu toteutetaan opiskelijan omassa työyksikössä. Opiskelijalla tulee olla nimet-tynä kliinisen genetiikan yksiköstä / sikiötutkimusyksiköstä ohjaaja, joka on suorittanut perin-nöllisyyslääketieteen erikoislääkärin tutkinnon.
Kliinisen harjoittelun laajuus on 130 tuntia.
Kliininen harjoittelu sisältää dokumentoinnin ilman tunnistetietoja.
Itsenäinen verkkotyöskentely
Opintoihin sisältyy itsenäistä kansalliseen ja kansainväliseen kirjallisuuteen perehtymistä sekä kirjallisia tehtäviä kuten muun muassa:
• Ennakkotehtävä
• Oppimispäiväkirja
• Ammatillinen portfolio
• Kehittämistehtävä
Opinnoissa käytetään Moodle-oppimisalustaa.
Opintojen ohjaus
Opintoihin sisältyy henkilökohtaiset ohjauskeskustelut vastuuopettajan kanssa. Keskustelut käydään opintojen alussa, puolessa välissä sekä opintojen lopussa, yhteensä 3 tuntia / opiskelija
OSAAMISEN KEHITTYMISEN ARVIOINTI JA NÄYTÖT
Osaamisen näytöt ovat osa opiskelua ja osaamisen kehittymisen arviointia. Näytöillä arvioi-daan perinnöllisyyshoitajan toimenkuvaan liittyviin osaamisalueita osaamistavoitteiden mukai-sesti.
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteissa määriteltyä osaamista erilaisin näytöin.
Näyttö 1
Oppimispäiväkirja
• Oman osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen reflektointi ja arviointi
• Osa ammatillisen kasvun portfoliota
• Toteutustapa vapaa
Näyttö 2
Perinnöllisyysneuvontatilanteet
• 20 neuvontatilannetta. Neuvontatilanteiden toteutuksessa huomioidaan opiskelijan aikai-sempi asiantuntijuusalueeseen liittyvä kokemus ja osaaminen. Opiskelija asettaa tavoitteet omalle osaamisen kehittymiselle yhdessä kliinisen genetiikan ohjaajan ja opettajan kanssa
• Dokumentointi oppimispäiväkirjaan ilman tunnisteellisia tietoja
Näyttö 3
Periytyviin sairauksiin liittyvät caset
• Yksilöcase ja vertaisarviointi
• Paricase ja vertaisarviointi
• Dokumentointi oppimispäiväkirjaan ilman tunnisteellisia tietoja
Näyttö 4
Perinnöllisyysneuvontatilanteeseen liittyvät simulaatiot
• Periytymismallit
• Itsenäinen perinnöllisyysneuvonta
• Dokumentointi oppimispäiväkirjaan
Näyttö 5
Kehittämistehtävä
• Perinnöllisyysneuvontaan tai perinnöllisyyshoitajan toimenkuvaan liittyvän kehittämisen suunnitelma ja raportointi
• Kansallinen ja kansainvälinen kirjallisuus
• Kehittämistehtävän esittäminen
Näyttö 6
Tentti
• Alkutilannekartoitus
• Kirjallinen tentti
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opinnot suoritettuaan opiskelija
• hallitsee perinnöllisyysneuvontaan tulevan henkilön ja / tai hänen perheensä tilanteeseen liittyvän lääketieteellisen tiedon ja osaa soveltaa sitä ja asiantuntemustaan perinnöllisyys-neuvontatilanteessa
• ymmärtää kyseessä olevan tilanteen mahdolliset terveydelliset, psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset ja osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää asiakaslähtöistä perinnöllisyysneuvon-taa näyttöön perustuen
• osaa huomioida tilanteeseen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset erityiskysymykset
• osaa kehittää asiantuntijuuttaan näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
• saa valmiudet käyttää luovasti erilaisia vuorovaikutustilanteisiin soveltuvia toimintatapoja ja ohjausmenetelmiä
• opiskelijalla on erityisosaaminen itsenäisen perinnöllisyysneuvonnan suunnitteluun, toteut-tamiseen ja kehittämiseen perinnöllisyyslääketieteen eli kliinisen genetiikan yksikössä pe-rinnöllisyyshoitajan toimenkuvaan liittyvällä asiantuntijuusalueella
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PERINNÖLLISYYSHOI-1001 |
Moduuli 1: Perinnöllisyyshoitajan asiantuntijaosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||
TK00FY36 | Asiantuntijana kehittymisen perusteet | 5 | |||||||
TK00FY37 | Asiantuntijana kehittymisen syventävät opinnot | 10 | |||||||
PERINNÖLLISYYSHOI-1002 |
Moduuli 2: Lääketieteellisen genetiikan ja perimän rakenteen tietoperusta
(Valitaan kaikki ) |
5 | |||||||
TK00FY38 | Solun ja perimän rakenne sekä perimän poikkeavuudet | 1 | |||||||
TK00FY39 | Sairauksien geneettinen tausta ja perimän muutokset sairauksien aiheuttajina | 4 | |||||||
Yhteensä | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
PERINNÖLLISYYSHOI-1001 |
Moduuli 1: Perinnöllisyyshoitajan asiantuntijaosaaminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
TK00FY36 | Asiantuntijana kehittymisen perusteet | 5 |
TK00FY37 | Asiantuntijana kehittymisen syventävät opinnot | 10 |
PERINNÖLLISYYSHOI-1002 |
Moduuli 2: Lääketieteellisen genetiikan ja perimän rakenteen tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
5 |
TK00FY38 | Solun ja perimän rakenne sekä perimän poikkeavuudet | 1 |
TK00FY39 | Sairauksien geneettinen tausta ja perimän muutokset sairauksien aiheuttajina | 4 |