Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdatLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00FD74

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Ilmoittautumisaika

12.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Mari Laaksonen
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 23.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla 11.1 ja dialogitentissä 23.5 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 24 mennessä

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.)
1. painos 2022

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 12.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Mari Laaksonen
  • Elisa Airikkala
  • Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 23YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 25.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 22 mennessä

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.)
1. painos 2022

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Kansainvälisyys

Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 17.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annukka Huuskonen
  • Mari Laaksonen
  • Jouni Tuomi
  • Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 22YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa

Sisältö (OJ)

- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
- Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
- Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
- Life course health development ja terveyden vahvistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 18.5 - numeraalinen arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 22 mennessä

Oppimateriaalit

Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

Kansainvälisyys

Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
- osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
- osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa