Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen IILaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00EL02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä
- osaa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeen mukaisia menetelmiä
- osaa työskentellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, monitieteiseen näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä
- osaa arvioida kriittisesti ja kehittää sekä potilaan että perheiden ohjausta että palveluohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapiaan ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet
- osaa kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten ja asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentoinnin käytäntöjä

Sisältö

- näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, näiden kriittinen tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
- itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
- asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
- asiakkaan ja heidän läheistensä psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjauksen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset psykoterapian toteutusmahdollisuudet
- asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Lisätiedot

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Ilmoittautumisaika

27.09.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 30.06.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Johanna Vilppola
  • Nina Kilkku
  • Pia Keiski
Vastuuhenkilö

Nina Kilkku

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä
- osaa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeen mukaisia menetelmiä
- osaa työskentellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, monitieteiseen näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä
- osaa arvioida kriittisesti ja kehittää sekä potilaan että perheiden ohjausta että palveluohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapiaan ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet
- osaa kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten ja asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentoinnin käytäntöjä

Sisältö (OJ)

- näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, näiden kriittinen tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
- itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
- asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
- asiakkaan ja heidän läheistensä psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjauksen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset psykoterapian toteutusmahdollisuudet
- asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen

Lisätiedot (OJ)

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Kirjan luvut 5, 19-20.

Skärsäter, I., Keogh, B., Doyle, L., Ellilä. H., Jormfeldt, H., Lahti, M., Higgins, A., Meade, O., Sitvast, J., Stickley, T. & Kilkku, N. (2018) Advancing the knowledge, skills and attitudes of mental health nurses working with families and caregivers: A critical review of the literature. Nurse Education in Practice 32, pp. 138-146. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.07.002

Lindfors, O., Laaksonen, M., & Knekt, P. (2016) Psykoterapian tarpeen ja soveltuvuuden arviointi haastattelumenetelmällä. Haastattelu terapiatarpeen arvioinnissa. Psykoterapia 35(1), pp. 3-19.

Sekä muu ajankohtainen materiaali

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu TAMKin, JAMKin, SAMKin, OAMKin ja TurunAMKin mielenterveys- ja päihdetyön yamk-opiskelijoille. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.