Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen IILaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00EL02
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä
- osaa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeen mukaisia menetelmiä
- osaa työskentellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, monitieteiseen näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä
- osaa arvioida kriittisesti ja kehittää sekä potilaan että perheiden ohjausta että palveluohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapiaan ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet
- osaa kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten ja asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentoinnin käytäntöjä
Sisältö
- näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, näiden kriittinen tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
- itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
- asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
- asiakkaan ja heidän läheistensä psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjauksen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset psykoterapian toteutusmahdollisuudet
- asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Lisätiedot
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Ilmoittautumisaika
27.09.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 30.06.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Johanna Vilppola
- Nina Kilkku
- Pia Keiski
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Ryhmät
-
22YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdetyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia menetelmiä
- osaa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti arvioida, kehittää ja käyttää asiakkaan ja läheisten kanssa tarpeen mukaisia menetelmiä
- osaa työskentellä itsenäisesti ja kehittää ammatillisesti vaativan tasoista, monitieteiseen näyttöön perustuvaa hoitosuhdetyöskentelyä
- osaa arvioida kriittisesti ja kehittää sekä potilaan että perheiden ohjausta että palveluohjauksen käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa arvioida asiakkaan ja hänen läheistensä psykoterapian tarpeen ja tuntee laaja-alaisesti erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat, psykoterapiaan ohjauksen prosessit ja erilaiset psykoterapian toteutumismahdollisuudet
- osaa kehittää ja toteuttaa yhteistyössä muiden ammattilaisten ja asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa asiakaslähtöistä hoidon arviointia ja hoidon dokumentoinnin käytäntöjä
Sisältö (OJ)
- näyttöön perustuvat menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä, näiden kriittinen tarkastelu ja kehittäminen asiakaslähtöisesti ja tarpeenmukaisesti
- itsenäinen hoitosuhdetyöskentely ja sen kehittäminen
- asiakkaiden ja heidän läheistensä ohjauksen sekä palveluohjauksen käytäntöjen kehittäminen
- asiakkaan ja heidän läheistensä psykoterapiatarpeen arviointi, psykoterapiaan ohjauksen prosessit, psykoterapeuttiset lähestymistavat ja erilaiset psykoterapian toteutusmahdollisuudet
- asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen
Lisätiedot (OJ)
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Kirjan luvut 5, 19-20.
Skärsäter, I., Keogh, B., Doyle, L., Ellilä. H., Jormfeldt, H., Lahti, M., Higgins, A., Meade, O., Sitvast, J., Stickley, T. & Kilkku, N. (2018) Advancing the knowledge, skills and attitudes of mental health nurses working with families and caregivers: A critical review of the literature. Nurse Education in Practice 32, pp. 138-146. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.07.002
Lindfors, O., Laaksonen, M., & Knekt, P. (2016) Psykoterapian tarpeen ja soveltuvuuden arviointi haastattelumenetelmällä. Haastattelu terapiatarpeen arvioinnissa. Psykoterapia 35(1), pp. 3-19.
Sekä muu ajankohtainen materiaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu TAMKin, JAMKin, SAMKin, OAMKin ja TurunAMKin mielenterveys- ja päihdetyön yamk-opiskelijoille. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.