Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen ILaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00EL01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa ja kehittää hoitotyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveystyön- ja päihdehoitotyön päätöksentekotaitojaan hoitotyön kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella
- hallitsee asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät tutkimusmenetelmät
- osaa suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen

Sisältö

- itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa
- kliinisen ja eettisen päätöksenteon kehittäminen
- kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
- hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Lisätiedot

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Ilmoittautumisaika

27.09.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 30.06.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Nina Kilkku
Vastuuhenkilö

Nina Kilkku

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa ja kehittää hoitotyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveystyön- ja päihdehoitotyön päätöksentekotaitojaan hoitotyön kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella
- hallitsee asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät tutkimusmenetelmät
- osaa suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen

Sisältö (OJ)

- itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa
- kliinisen ja eettisen päätöksenteon kehittäminen
- kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
- hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa hyödyntäen

Lisätiedot (OJ)

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etätehtävä
Intensiivipäivät
Kirjallinen tehtävä
Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-
Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 4 ja 38.

Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.

Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4), 351-79

Sekä muu ajankohtainen materiaali

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksosta vastaa Turun ammattikorkeakoulu. Opintojakso on tarkoitettu yamk/ mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille Satakunnan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.

Opintojaksoon liittyvät ohjeet ja tiedot oppimateriaaleista löytyvät DigiCampuksesta ko.opintojakson kohdalta.
Opintojaksoon sisältyy intensiivipäivät, jotka järjestetään Turussa.

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville opintojakson arvosana alenee yhdellä numerolla.