Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys- ja päihdetyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00EK99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
- osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
- osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä

Sisältö

- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Lisätiedot

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 07.01.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Nina Kilkku
Vastuuhenkilö

Nina Kilkku

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
- osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
- osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä

Sisältö (OJ)

- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa

Lisätiedot (OJ)

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Aika ja paikka

Intensiivipäivät Porissa 29.-30-9-2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.

Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.

Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7

Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.

Sekä muu ajankohtainen materiaali.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä

Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä

-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa

-Ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.

-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.

-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.

-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta

-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.

-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta

-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.