Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys- ja päihdetyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00EK99
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
- osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
- osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
Sisältö
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Lisätiedot
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 07.01.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nina Kilkku
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Ryhmät
-
22YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
- osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
- osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
Sisältö (OJ)
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Lisätiedot (OJ)
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Aika ja paikka
Intensiivipäivät Porissa 29.-30-9-2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.
Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.
Sekä muu ajankohtainen materiaali.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.