Siirry suoraan sisältöön

Dialoginen yhteistyösuhdeLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00GC22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
• osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
• arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
• tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö

• Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
• Avoimen dialogin toimintamalli
• Terapeuttinen yhteistyösuhde
• Kehollisuus
• Henkisyys
• Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
•osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Lisätiedot

Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakouluista.

Intensiivipäivät järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Vastuuopettaja Mikko Nieminen/SAMK.

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 24YKAMIE
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
• osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
• arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
• tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö (OJ)

• Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
• Avoimen dialogin toimintamalli
• Terapeuttinen yhteistyösuhde
• Kehollisuus
• Henkisyys
• Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakouluista.

Intensiivipäivät järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Vastuuopettaja Mikko Nieminen/SAMK.

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
•osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 07.01.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Nina Kilkku
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 23YKAMIE
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
• osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
• arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
• tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö (OJ)

• Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
• Avoimen dialogin toimintamalli
• Terapeuttinen yhteistyösuhde
• Kehollisuus
• Henkisyys
• Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakouluista.

Intensiivipäivät järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Vastuuopettaja Mikko Nieminen/SAMK.

Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
•osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Aika ja paikka

Intensiivipäivät 20.-21.11.2023 SAMKissa, Porissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson ennakkotehtävän palautus viimeistään 12.11.2023
Opintojakson kirjallisen tehtävän palautus viimeistään 7.1.2024
Kirjallisen tehtävän:
1.uusinta, palautuspäivä viimeistään 21.1.2024.
2.uusinta, palautuspäivä viimeistään 4.2.2024.
Ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä palautetaan DigiCampukselle. Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Intensiivipäivät Porissa
Opintojakson tehtävä
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Therapeutic Alliance. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 71-90). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2

Murphy, R. & Higgins, A. 2022. Diversity and Culturally Responsive Mental Health Practice. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 309-334). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2

Raffay, J. 2022. Integrating Spirituality as a Dimension of Practice. Teoksessa Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 277-308). Springer, Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Mikko Nieminen, SAMK.