Kansainvälinen mielenterveys- ja päihdetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00EL03
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida sekä kehittää omaa asiantuntija-identiteettiään mielenterveys ja päihdetyön alueella
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää työtä ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan
- osaa analysoida kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää laaja-alaisesti ja syvällisesti
- osaa analysoida kriittisesti ja laaja-alaisesti toiminnan muutostarpeita sekä johtaa muutosta eettisesti ja kustannustehokkaasti omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Lisätiedot
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Ilmoittautumisaika
27.09.2022 - 31.05.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nina Kilkku
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Ryhmät
-
22YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida sekä kehittää omaa asiantuntija-identiteettiään mielenterveys ja päihdetyön alueella
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää työtä ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan
- osaa analysoida kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää laaja-alaisesti ja syvällisesti
- osaa analysoida kriittisesti ja laaja-alaisesti toiminnan muutostarpeita sekä johtaa muutosta eettisesti ja kustannustehokkaasti omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Lisätiedot (OJ)
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Kirjan luvut 11, 39, 41.
WHO (2015) Mental Health Action Plan 2013-2020.
Vermeulen, B., Lauwers, H., Spruytte, N., Van Audenhove, C., Magro, C, Saunders, J. & Jones, K. (2015) Experiences of family caregivers for persons with severe mental illness: an international exploration. Leuven: LUCAS KU Leuven/EUFAMI. Available: http://www.eufami.org/c4c/about.html (Global report)
Lisäksi muut ajankohtaiset suomalaiset ja kansainväliset materiaalit
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu Tampereen ja Turun ammattikorkeakoulun yamk/mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille.
Opintojaksoa ei avata muille opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 15.04.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nina Kilkku
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Ryhmät
-
21YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida sekä kehittää omaa asiantuntija-identiteettiään mielenterveys ja päihdetyön alueella
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää työtä ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan
- osaa analysoida kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää laaja-alaisesti ja syvällisesti
- osaa analysoida kriittisesti ja laaja-alaisesti toiminnan muutostarpeita sekä johtaa muutosta eettisesti ja kustannustehokkaasti omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Lisätiedot (OJ)
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Arviointiasteikko
0-5
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa yamk/ kliininen asiantuntija, mielenterveys- ja päihdetyön opintoja, joiden toteutuksesta
on sovittu erillisellä sopimuksella viiden ammattikorkeakoulun kesken. Sopimuksen mukaisesti nämä opinnot
kuuluvat osaksi Turun ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhdessä järjestämiä opintoja, ko.opintoja suorittaville opiskelijoille.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.