Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen ILaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00EL01
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa ja kehittää hoitotyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveystyön- ja päihdehoitotyön päätöksentekotaitojaan hoitotyön kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella
- hallitsee asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät tutkimusmenetelmät
- osaa suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen
Sisältö
- itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa
- kliinisen ja eettisen päätöksenteon kehittäminen
- kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
- hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Lisätiedot
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Ilmoittautumisaika
27.09.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 30.06.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nina Kilkku
Vastuuhenkilö
Nina Kilkku
Ryhmät
-
22YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida itsenäisesti hoidon tarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa ja kehittää hoitotyön prosesseja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää mielenterveystyön- ja päihdehoitotyön päätöksentekotaitojaan hoitotyön kliinisten ja eettisten periaatteiden perusteella
- hallitsee asiakkaan kliinisen tutkimisen ja kliinisessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät tutkimusmenetelmät
- osaa suunnitella asiakkaan hoitoa tavoitteellisesti yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa kriittisesti hyödyntäen
Sisältö (OJ)
- itsenäinen hoidon tarpeen arviointi yhdessä asiakkaan ja läheisten kanssa
- kliinisen ja eettisen päätöksenteon kehittäminen
- kliininen tutkiminen ja kliinisen tutkimisen menetelmät
- hoidon tavoitteiden asettaminen asiakkaan ja läheisten kanssa moniammatillista tietoa hyödyntäen
Lisätiedot (OJ)
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etätehtävä
Intensiivipäivät
Kirjallinen tehtävä
Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-
Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 4 ja 38.
Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.
Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4), 351-79
Sekä muu ajankohtainen materiaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksosta vastaa Turun ammattikorkeakoulu. Opintojakso on tarkoitettu yamk/ mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijoille Satakunnan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso ei ole avoinna muille opiskelijoille.
Opintojaksoon liittyvät ohjeet ja tiedot oppimateriaaleista löytyvät DigiCampuksesta ko.opintojakson kohdalta.
Opintojaksoon sisältyy intensiivipäivät, jotka järjestetään Turussa.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville opintojakson arvosana alenee yhdellä numerolla.