Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS)Laajuus (5 op)

Tunnus: NY00EC53

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Tapio Yrjölä

Ryhmät
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

Opetuspäivät ovat:

- pe 26.1. klo 12.30 – 15.30
- to 22.2. klo 9.00 – 15.30
- pe 22.3. klo 9.00 – 15.30
- to 26.4. klo 9.00 – 15.30

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot,etätehtävät, palautettavat harjoitukset.
Toteutetaan hybriditoteutuksena, jolloin on mahdollista osallistua etänä tai luokkaopetuksena.

Oppimateriaalit

Moodleen tuleva materiaali ja erikseen luennon alussa ilmoitettava kirjallisuus.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käytetään SPSS-ohjelmistoa. Etäosallistuminen edellyttää ohjjelman asentamista omalle koneelle. Tamkin opiskelija voi SPSS-ohjelman asentaa maksutta itselleen Tuni-intran ohjeen mukaan
https://intra.tuni.fi/content/software/69

Ilmoittautumisaika

09.08.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Tapio Yrjölä

Ryhmät
  • 23YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

Lähipäivät ovat:

- pe 8.9. klo 12.30 – 15.30
- pe 6.10. klo 8.30 – 15.30
- ke 1.11. klo 8.30 – 15.30
- to 30.11. klo 8.30 – 15.30

Etäosallistumismahdollisuus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitukset ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot,etätehtävät, palautettavat harjoitukset.
Lähipäivät ovat:

- pe 8.9. klo 12.30 – 15.30
- pe 6.10. klo 8.30 – 15.30
- ke 1.11. klo 8.30 – 15.30
- to 30.11. klo 8.30 – 15.30

Oppimateriaalit

Moodleen tuleva materiaali ja erikseen luennon alussa ilmoitettava kirjallisuus.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

10.02.2023 - 15.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Hannele Laaksonen
Ryhmät
  • 23YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

Etä- ja lähiopetusta. Ajat ilmoitettu Yhtesten syventävien opintojen Moodle-sivulla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Itsenäisiä tehtäviä kurssin välitehtävinä, joita tarkastellaan yhdessä.
Loppukoe.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mahdolliset välitehtävät ja lopputehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu sekä kirjallisia välitehtäviä ja loppukoe.

Oppimateriaalit

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative nad mixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmetodiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 h, itsenäinen työskentely 107 h.

Sisällön jaksotus

Osio 1
- 4 h tieteenteoriaa kvantitatiivisesta tutkimuksesta
- Kyselylomakkeen laadinnasta perusperiaatteet; mallina harjoitusaineiston kyselylomake
- e-lomake-editorin harjoitus
- Forms-lomake
Osio 2
- manuaalinen pohjan luominen ja aineiston manuaalsen tallennuksen harjoittelua
Suorat jakaumat
- sukupuoli: frekvenssit, prosentit
- ikä; frekvenssit, prosentit, keskiarvot, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- tutkinto: frekvenssit, prosentit
- koulutuspohja: frekvenssit, prosentit
- työkokemus: keskiarvo, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloitusvuosi; frekvenssit, prosentit, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloituslukukausi; frekvenssit, prosentit, min-max
Taulukoita ja kuvioita suorista jakaumista
- siirto Exeliin ja siellä muokkaus
- siirto wordiin ja siellä muokkaus
Osiot 3 ja 4
- keskiarvot jokaisesta muuttujasta
- keskihajonnat
- min-max
- frekvenssit, prosentit
- reliabiliteettitesti
- asteikon kääntäminen
- summamuuttujan tekeminen
- normaalijakaumatesti
- -korrelaatiotestejä
- ristiintaulukointi, chi-testi
- apumuuttujien luominen
- T-testi
- non-parametriset testit Mann Whitney U, Kruskall Wallis
- One-Sample T-testi
- Paired-Sample T-testi
- Vaikuttavuustutkimuksen näkökulmia
- kvantitatiivisen tutkimuksen etiikka
- kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuus
Loppukoe kotikokeena.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Ilmoittautumisaika

16.05.2022 - 08.09.2022

Ajoitus

09.09.2022 - 02.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Tapio Yrjölä

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

1. lähikerta B3-18 (tietokoneluokka) pe 9.9. klo 12.30
2. - 4. lähikerrat mahdollisuus osallistua myös etänä (hybridiopetus).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, ajankohta sovitaan myöhemmin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset tunnilla, etätehtävät

Oppimateriaalit

- Moodleen tuleva materiaali.
- Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 30.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Hannele Laaksonen
Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

Etä- ja lähiopetusta. Ajat ilmoitetty Yhtesten syventävien opintojen Moodle-sivulla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioitavia tehtäviä kurssin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mahdolliset välitehtävät ja lopputehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu sekä kirjallisia tehtäviä, jotka arvioidaan.

Oppimateriaalit

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative nad mixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmetodiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 28 h, itsenäinen työskentely 107 h.

Sisällön jaksotus

1. päivä 4 h
- 4 h tieteenteoriaa kvantitatiivisesta tutkimuksesta
- Kyselylomakkeen laadinnasta perusperiaatteet; mallina harjoitusaineiston kyselylomake
- e-lomake-editorin harjoitus
- Forms-lomake
2. päivä 8 h
- manuaalinen pohjan luominen ja aineiston manuaalsen tallennuksen harjoittelua
Suorat jakaumat
- sukupuoli: frekvenssit, prosentit
- ikä; frekvenssit, prosentit, keskiarvot, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- tutkinto: frekvenssit, prosentit
- koulutuspohja: frekvenssit, prosentit
- työkokemus: keskiarvo, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloitusvuosi; frekvenssit, prosentit, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloituslukukausi; frekvenssit, prosentit, min-max
Taulukoita ja kuvioita suorista jakaumista
- siirto Exeliin ja siellä muokkaus
- siirto wordiin ja siellä muokkaus
3. ja 4. päivät
- keskiarvot jokaisesta muuttujasta
- keskihajonnat
- min-max
- frekvenssit, prosentit
- reliabiliteettitesti
- asteikon kääntäminen
- summamuuttujan tekeminen
- normaalijakaumatesti
- -korrelaatiotestejä
- ristiintaulukointi, chi-testi
- apumuuttujien luominen
- T-testi
- non-parametriset testit Mann Whitney U, Kruskall Wallis
- One-Sample T-testi
- Paired-Sample T-testi
- Vaikuttavuustutkimuksen näkökulmia
- kvantitatiivisen tutkimuksen etiikka
- kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuus
Lopputehtävä

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.