Kliininen asiantuntija: 18YKARB
Opetussuunitelman tunnus: 18YKARB
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2018
Kuvaus
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen myötä opiskelija saavuttaa teoreettisesti syvälliset tiedot valitsemaltaan sunstanssiopintojen alalta ja valmiudet hankkia tutkittua tietoa toimintansa perustaksi. Opintojen aikana opiskelija oppii arvioimaan kriittisesti oman alansa toimintaa ja kehitystä, käynnistämään muutosprosesseja ja soveltamaan näyttöön perustuvaa tietoa ja erilaisia kehittämisen menetelmiä .
Koulutuksessa opiskelija saavuttaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen, joka on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 7).Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä esimies-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että kliiniset asiantuntijat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Koulutuksen arvoperustaa pohjautuu TAMK:n strategian arvoperustaan: yhteisöllisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen, kestävä kehitys, osaamisen ja yrittämisen arvostaminen.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op (vaihtoehtoisia suuntautumispolkuja)
Kehittämis- ja johtamisosaamisen opinnot 25 op (valitaan yhteisistä yamk-opinnoista)
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia osallistavan työskentelyn menetelmiä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. itsenäistä työskentelyä on paljon.
Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMK:n muiden yamk-koulutusten ja kansallisessa verkostossa muiden ammattikorkeakoulujen kanssa, sekä Tampere3 yhteistyössä tamperelaisten yliopistojen kanssa.
Opintojen aikana tehdään aktiivisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja opintoihin pyritään sisällyttämään muuta hanketyöskentelyä. Opetussuunnitelmaa ja opetuksen sisältöjä käsitellään työelämän edustajista muodostuvassa neuvottelukunnassa.
Lisätiedot
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi jonkin seuraavista:
-sosiaali- ja terveysalan palveluketjujen kehittämisosaaminen
-bioanalytiikkatoiminnan kehittämisosaaminen (toteutuu viiden ammattikorkeakoulun verkostossa)
-radiografiatoiminnan kehittämisosaaminen (toteutuu viiden ammattikorkeakoulun verkostossa)
-työterveyshuollon syventävät opinnot (THL:n verkko-opintotarjonnasta).
Koulutuksen vastuuopettaja, koulutuspäällikkö Sari Himanen
Opetussuunnitelmaan kuuluu seuraavat opintosuunnat
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.