Kliininen asiantuntija: Bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opetussuunitelman tunnus: 18YKARB
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2018
Kuvaus
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen myötä opiskelija saavuttaa teoreettisesti syvälliset tiedot valitsemaltaan sunstanssiopintojen alalta ja valmiudet hankkia tutkittua tietoa toimintansa perustaksi. Opintojen aikana opiskelija oppii arvioimaan kriittisesti oman alansa toimintaa ja kehitystä, käynnistämään muutosprosesseja ja soveltamaan näyttöön perustuvaa tietoa ja erilaisia kehittämisen menetelmiä .
Koulutuksessa opiskelija saavuttaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen, joka on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 7).Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä esimies-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että kliiniset asiantuntijat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Koulutuksen arvoperustaa pohjautuu TAMK:n strategian arvoperustaan: yhteisöllisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen, kestävä kehitys, osaamisen ja yrittämisen arvostaminen.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op (vaihtoehtoisia suuntautumispolkuja)
Kehittämis- ja johtamisosaamisen opinnot 25 op (valitaan yhteisistä yamk-opinnoista)
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia osallistavan työskentelyn menetelmiä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. itsenäistä työskentelyä on paljon.
Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMK:n muiden yamk-koulutusten ja kansallisessa verkostossa muiden ammattikorkeakoulujen kanssa, sekä Tampere3 yhteistyössä tamperelaisten yliopistojen kanssa.
Opintojen aikana tehdään aktiivisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja opintoihin pyritään sisällyttämään muuta hanketyöskentelyä. Opetussuunnitelmaa ja opetuksen sisältöjä käsitellään työelämän edustajista muodostuvassa neuvottelukunnassa.
Lisätiedot
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi jonkin seuraavista:
-sosiaali- ja terveysalan palveluketjujen kehittämisosaaminen
-bioanalytiikkatoiminnan kehittämisosaaminen (toteutuu viiden ammattikorkeakoulun verkostossa)
-radiografiatoiminnan kehittämisosaaminen (toteutuu viiden ammattikorkeakoulun verkostossa)
-työterveyshuollon syventävät opinnot (THL:n verkko-opintotarjonnasta).
Koulutuksen vastuuopettaja, koulutuspäällikkö Sari Himanen
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2018-2019 | 2019-2020 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18YKARB-1000 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
18YKARB-1009 |
Kehittämisosaamisen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||
7L00CS86 | eHealth ja digitaaliset palvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00DH79 | Tutkimukselliset kehittämisprojektit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
18YKARB-1001 |
Bioanalytiikan kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||
7L00CS87 | Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00CS88 | Kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuuden syventäminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00CS89 | Laboratoriomenetelmät kehittyvässä kliinisessä laboratoriossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
18YKARB-1003 |
Yhteiset YAMK-opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||
YAMKYHTEISET |
Yhteiset YAMK opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
NY00CV36 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | |||||||||||
NY00CV37 | Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) | 5 | |||||||||||
NY00CV38 | Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus | 5 | |||||||||||
NY00CV39 | Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi | 5 | |||||||||||
NY00CV40 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen | 5 | |||||||||||
NY00CV41 | Talousjohtamisen perusteet | 5 | |||||||||||
NY00CV42 | Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä | 5 | |||||||||||
NY00CV43 | Teknologiaosaamisen johtaminen | 5 | |||||||||||
NY00CV44 | Projektiosaaminen | 5 | |||||||||||
NY00CV45 | Asiakkuuksien hallinta | 5 | |||||||||||
NY00CV46 | Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin | 5 | |||||||||||
NY00CV47 | Sosiaali- ja terveysalan liiketoimintaosaaminen | 5 | |||||||||||
18YKARB-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||
YAMKTEK |
YAMK vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
5J00CI07 | Teknologiatalouden johtaminen | 5 | |||||||||||
5J00CF05 | Kansainvälinen teknologiaympäristö | 5 | |||||||||||
5J00CF08 | Kansainväliset teknologiasopimukset ja neuvottelut | 5 | |||||||||||
5I00CI82 | ICT Project Management in an Inter-Cultural Environment | 5 | |||||||||||
NN00CP99 | Tilastotiede ja tilastolliset menetelmät SPSS-ohjelmalla | 2 | |||||||||||
3Y00CT52 | Uuden johtamisen dialoginen seminaari | 3 | |||||||||||
18YKARB-1007 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00CO09 | Tiedonhaku ja suunnitelmaseminaari | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||
7H00CO10 | Toteutusseminaari | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||
7H00CO11 | Itsenäinen työskentely I | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||
7H00CO12 | Itsenäinen työskentely II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00CO13 | Tieteellinen kirjoittaminen ja esitysseminaarit | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 43 | 17 | 12 | 31 | 17 | 6 | 6 | 15.5 | 15.5 | 8.5 | 8.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.