Kliininen asiantuntija: Radiografian kehittämisosaaminen
Opetussuunitelman tunnus: 16YKARB
- Tutkintonimike
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2016
Kuvaus
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK), kätilö (ylempi AMK), ensihoitaja (ylempi AMK), bioanalyytikko (ylempi AMK), röntgenhoitaja (ylempi AMK), fysioterapeutti (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 vuotta
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen myötä opiskelija saavuttaa teoreettisesti syvälliset tiedot asianomaiselta alalta ja valmiudet hankkia tutkittua tietoa toiminnan perustaksi.
Opintojen aikana opiskelija oppii arvioimaan kriittisesti oman alansa toimintaa ja kehitystä. Valmistuttuaan opiskelija osaa kehittää toimintaa näyttöön perustuen ja kansainväliset kehitystrendit huomioon ottaen.
Koulutuksessa opiskelija saavuttaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen, joka on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 7).Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä esimies-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että kliiniset asiantuntijat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Kliinisen asiantuntijan koulutuksessa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua ja syventää osaamistaan hoitotyön tarpeen arvioinnissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 55 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (2-4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMK:n muiden yamk-koulutusten ja muiden ammattikorkeakoulujen kanssa.
Opintojen aikana tehdään aktiivisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Opinnäytetyöt ovat työelämälähtöisiä ja opintoihin pyritään sisällyttämään muuta hanketyöskentelyä. Opetussuunnitelmaa ja opetuksen sisältöjä käsitellään neuvottelukunnassa.
Lisätiedot
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi joko sosiaali- ja terveysalan palveluketjujen kehittämisosaamisen tai viiden ammattikorkeakoulun verkostossa toteutettavan bioanalytiikkatoiminnan kehittämisosaamisen tai radiografiatoiminnan kehittämisosaamisen.
Koulutuksen vastuuopettaja, koulutuspäällikkö Sari Mettiäinen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16YKARB-1000 |
Kliinisen asiantuntijan kehittämisosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
16YKARB-1005 |
Kehittämisosaamisen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||
7L00CS93 | Orientaatio ja ammatillinen kasvu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||
7H00CO08 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00CS94 | Tutkimukselliset kehittämisprojektit | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
16YKARB-1003 |
Radiografian kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||
7L00CS90 | Laatujohtamisen ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
7L00CS91 | Kuvantamistutkimusten, hoitojen ja menettelytapojen kehittäminen kliinisessä radiografiassa | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00CS92 | Potilaan hoidon ja turvallisuuden kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
16YKARB-1006 |
Yhteiset YAMK-opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||
7H00CO07 | Tutkimusprosessi ja -menetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
7L00CS95 | Projektitoiminta ja -johtaminen strategian toteuttajana | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
7Y00CJ72 | Terveys- ja sosiaalialan johtamisen tietojärjestelmät | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||
7Y00CM54 | Osaamisen johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||
NY00CV41 | Talousjohtamisen perusteet | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV40 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV47 | Sosiaali- ja terveysalan liiketoimintaosaaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV39 | Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV37 | Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV38 | Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV42 | Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
NY00CV45 | Asiakkuuksien hallinta | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
16YKARB-1007 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00CO09 | Tiedonhaku ja suunnitelmaseminaari | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||
7H00CO10 | Toteutusseminaari | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
7H00CO11 | Itsenäinen työskentely I | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||
7H00CO12 | Itsenäinen työskentely II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00CO13 | Tieteellinen kirjoittaminen ja esitysseminaarit | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||
16YKARB-1008 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
5 | |||||||||||
7H00CO14 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
Yhteensä | 90 | 78 | 42 | 32 | 46 | 42 | 15 | 17 | 21.9 | 24.9 | 21.4 | 21.4 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.