Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FF51
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa
Sisältö
- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 19.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Sari Himanen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
-
23YSTYSosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa
Sisältö (OJ)
- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman
Aika ja paikka
Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14 lähiopetus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
Ennakkotehtävä
7.3.2023 klo 8.30–11.30 lähiopetus
22.3.2023 KV-viikon ohjelmaan osallistuminen (4 t)
3.4.2023 klo 8.30–15.30 lähiopetus
18.4.2023 klo 8.30–11.30 etäopetus
9.5.2023 klo 8.30–14.00 lähiopetus
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ (aukeaa 21.2.)
-Perehdy rakennerahastopalvelussa kehittämishankkeisiin, joita on rahoitettu ohjelmakaudella 2014–2020 https://www.eura2014.fi/rrtiepa/
-Tehtävä 1: Toteutettuihin hankkeisiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 6.3.Moodleen keskustelualueelle
7.3.2023 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Sari
8.30–9.15 Sote-alan moninaisuus ja kehittämistarpeet
9.15–9.45 Kehittämistoiminnan rahoitus ESR, EAKR, THL, STM ja toimijoita
10–11 Esimerkkejä sote-alan hankkeista: ennakkotehtävän purku
11–11.30 Kehittämisen pullonkaulat
Tehtävä 2: Rahoitushaun ohjeisiin ja kehittämisohjelmiin perehtyminen, yksilötehtävän palautus 1.4. Moodleen
22.3. KV-VIIKON OHJELMAAN OSALLISTUMINEN
-sote-kehittäminen kansainvälisessä viitekehyksessä
3.4.2022 klo 8.30–11.30 Lähiopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
-Teknologiayritykset sote-sovellusten tuottajina, BF- ja Ely-rahoitus
3.4. klo 12.30–15.30 Lähiopetus Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus,
-Kehittämisidean valinta tiimitehtäväksi
-Hankesuunnittelu, ESR hankehakemuspohja ja suunnittelun käynnistäminen
Hankesuunnitelman tavoitteet-toimenpiteet-tulokset
-Tehtävä 3: Hankesuunnitelman laatiminen ESR-hakemuspohjalle (tiimitehtävä)
Hankesuunnitelman version 1 palautus 21.4.mennessä Moodleen
18.4. klo 8.30–11.30 Etäopetus Jukka-Pekka
-Hyvinvointi ja terveysteknologian soveltaminen omaan caseen
-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman version 2 palautus 4.5.
-Tehtävä 4, Vertaisarviointi yhdestä hankesuunnitelmasta yksilötehtävänä, palautus 10.5.
9.5. klo 8.30–14.00 Lähiopetus
-Tuotosten esittelyä + vertaisarviointi
-ohjeet hankesuunnitelman viimeistelyyn
-Tehtävä 3. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.
Hankesuunnitelman esitys
- työelämän tutkimus- ja kehittämistarve
- hanketta puoltavat toimintaohjelmat
- kohderyhmät
- kehittämishankkeen tavoitteet
- kehittämishankkeen toimenpiteet ja niissä ilmenevä jatkuvan kehittämisen ideologia
- digitaalisen sovelluksen soveltaminen hankkeeseen
- kehittämishankkeelta odotettavat tulokset, mitä uutta saadaan aikaan
Tiimi vertaisarvioi toista hankesuunnitelmaa ja vertaisarvioinnissa otetaan kantaa kaikkiin em. näkökohtiin.
OPINTOJAKSON TEHTÄVÄT
-yksilötehtävät:
T1) yhteen hankkeeseen perehtyminen
T2) kehittämisohjelmiin perehtyminen
T4) toisen tiimin hankesuunnitelman arviointi
-tiimitehtävät: T3) hankesuunnitelma
Arviointi 50 % yksilötehtävät, 50 % tiimitehtävä
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 16.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Sari Himanen
Ryhmät
-
21YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa
Sisältö (OJ)
- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman
Aika ja paikka
kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 111 tuntia
7.3.2022 klo 8.30–11.30 Sari 4t, lähiopetus
4.4. 2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka 4t, etäopetus
4.4.2022 klo 12.30–15.30 Sari 4t
5-7.4. KV-viikolle osallistuminen sovitun aikataulun mukaan, 4t
25.4. 2022 klo 8.30-11.30 Jukka-Pekka ja Sari, etäopetus
9.5. 2022 klo 8.30-11.30 Sari ja Jukka-Pekka, lähiopetus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tiimityönä tehtävään hankesuunnitelmaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
7.3.2022 klo 8.30–11.30 LÄHIOPETUS Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus, kehittämistoiminnan rahoitus
-Tehtävän 1 palautus 1.4. Moodleen
4.4.2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka
- Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
4.4. klo 12.30–15.30 Sari
- Hankesuunnittelun käynnistäminen
-Tehtävä 2: Aloitus
25.4. klo 8.30–10 Sari
25.4. klo 10.15–11.30 Jukka-Pekka
-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman versio 2. palautus 4.5.
9.5. klo 8.30–11.30
-Tuotosten esittelyä 4t + vertaisarviointi
-Tehtävä 4. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.