Siirry suoraan sisältöön

Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Yhteystiedot

Opinto-ohjaaja Ina Grönlund, +358 50 523 8851
Opettajatutor Pipsa Tuominen
Tutkintovastaava Minna Törnävä
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, suuhygienistin, osteopaatin, toimintaterapeutin, kuntoutuksen ohjaajan, jalkaterapeutin, liikunnanohjaajan, apuvälineteknikon, sosionomin ja geronomin AMK-tutkinto AMK-tutkinto tai vastaava aikaisempi opistoasteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hyväksilukea korkeakouluissa suoritettuja opintoja opiskelemaansa tutkintoon, mikäli ne vastaavat ao. koulutuksen osaamistavoitteita. Vapaasti valittaviin opintoihin voi sisällyttää korkeakouluissa suoritettuja EQF7 tasoisia opintoja. Hakeminen tapahtuu TAMK:n erillisen ohjeen mukaisesti.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Koulutus noudattaa European Qualification Framework (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa tutkintojen vertailtavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.

Tutkinnon profiili

Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto. Monialaisen kuntoutuksen koulutuksessa saavutat sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Kuntoutuksen monialainen tutkinto-ohjelma antaa sinulle valmiudet asiantuntijatyöhön sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmässä.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Opit hankkimaan ja tuottamaan tutkittua tietoa kuntoutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta terveyteen ja hyvinvointiin, työ- ja toimintakykyyn sekä osallistumisen mahdollisuuksiin. Opit arvioimaan kriittisesti kuntoutuspalvelujen kehittämistarpeita ja toimimaan palveluiden monialaisessa kehittämistyössä.

Sijoittuminen työelämään

Koulutuksessa saavutat sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen, joka on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 7). Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.

Jatko-opintomahdollisuudet

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Arvioinnissa noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä. Koulutus koostuu sekä lähiopetuspäivistä (2 - 4 pv/kk) että itsenäisestä työskentelystä. Itsenäisen opiskelun määrä koulutuksessa on suuri. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Verkostoitumistasi tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä, eri koulutusten ja eri korkeakoulujen opiskelijoiden välisellä yhteistyöllä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn ja osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä, opintokäyntejä ja verkko-opiskelua. Laadit yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelmasi, jota seurataan koulutuksen aikana.

OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä myös muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja TAMKin muiden yamk-koulutusten kanssa.
Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankkeiden kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana.

Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YMON)
Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YMON)
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 10.10.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Niina Koskela
  • Katja Hautsalo
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa 
• tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa

Sisältö (OJ)

Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut 
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa 
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä   
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta 
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
• osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
• arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
• kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
• arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ennakkotehtävän palautus/käsittely opintojakson aloituksessa 22.8.24
*
Arvioitavan tehtävän palautus 3.10.24 mennessä Moodleen ja tehtävän esitys/ reflektio kontaktiopetuskerralla 10.10.24. Tehtävän esittely työpaikalla tms yhteydessä opiskelijan itse sopimana ajankohtana (mielellään ennen 10.10.).
*
Uusintamahdollisuudet toteutuvat arvioitavan tehtävän 1. ja 2. täydennysmahdollisuutena, siinä tapauksessa, jos tehtävän 1. palautettu versio ei yllä hyväksytyn (T1) tasolle. Täydennysten palautus marraskuun 15.pvä (1.täydennys) ja joulukuun 15.pvä (2.täydennys) 2024 mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetustilanteet lähi- tai etäopetuksena, tehtävät itsenäisesti ja ryhmissä. Kirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin perehtyminen.

Oppimateriaalit

Luettelo opintojaksolla käytettävästä materiaalista löytyy opintojakson Moodlealustalta. Oppimateriaaleihin sisältyy muu opintojaksolla osoitettu materiaali sekä kaikki verkko-opiskelualustan materiaalit ja tuotokset. Lisäksi opiskelija hakee tietoa ja perehtyy oman arvioitavan tehtävän aiheen mukaiseen ajankohtaiseen tutkimus- ja muuhun materiaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyötuntimäärä 5x27h=135h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee opintojakson arvioitavaa tehtävää varten asiakas/potilastapauksen oman työnsä kautta, tai muun vastaavan työelämäyhteistyön kautta. Opintojakson arvioitava, valmis tuotos esitellään opiskelijan itse sopimalla tavalla omassa työyhteisössä, tai muussa vastaavassa/ aiheeseen tarkoituksenmukaisesti sopivassa yhteisössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopiskelussa sekä työelämäyhteistyön toteuttamista. Tehtävien hyväksytysti suorittaminen on edellytys opintojakson arviointiin. Opintojakso arvoidaan numeerisesti ja arviointi toteutuu opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat alentavasti arviointiin.

Ilmoittautumisaika

25.03.2025 - 18.04.2025

Ajoitus

25.04.2025 - 31.08.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Törnävä
Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Student
• is able to acquire, evaluate and critically apply national and international information related to rehabilitation
• recognizes evidence-based information, knows the principles of conducting research and is able to apply it in the development of rehabilitation
• knows and is able to use appropriate and evidence-based indicators to determine the effects and effectiveness of rehabilitation
• is able to evaluate the effects of rehabilitation taking into account quality and cost-effectiveness

Sisältö (OJ)

Information retrieval
Evidence-based rehabilitation, degrees of evidence
Evidence-based information argumentation tool
Quality, effects and effectiveness of rehabilitation
Rehabilitation inputs and cost-effectiveness
Research expertise
Measurement in rehabilitation
Research ethics

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Student
• is able to acquire, evaluate and apply national and international evidence-based information related to rehabilitation
• identify and be able to use evidence-based instruments to determine the effects and effectiveness of rehabilitation
• is able to evaluate the quality and cost-effectiveness of rehabilitation

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Student
• is able to acquire, critically evaluate and apply appropriately national and international rehabilitation-related information and reliable scientific research
• identify, be able to use and develop the use of evidence-based instrument to determine the effects and effectiveness of rehabilitation
• is able to evaluate and develop the quality and cost-effectiveness of rehabilitation

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Student
• is able to acquire, critically evaluate and apply a wide range of national and international rehabilitation-related information and reliable scientific research
• to coordinate and develop the use of reliable instruments in a variety of ways to determine the effects and effectiveness of rehabilitation
• is able to implement or present critically justified solutions to improve the quality and cost-effectiveness of rehabilitation

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Maria Maljanen
  • Ilkka Piiroinen
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• tuntee kuntoutusta ohjaavat säädökset ja suositukset ja tunnistaa niiden merkityksen kuntoutuspalvelujärjestelmää ohjaavina tekijöinä
• tietää, osaa arvioida ja kehittää kuntoutuspalvelujen järjestämisen tapoja ja moniammatillisten yhteistyöverkostojen toimintaa

Sisältö (OJ)

• Kuntoutukseen liittyvä lainsäädäntö, ohjeet ja suositukset
• Kuntoutuspalvelujärjestelmä, sos.terv.palvelujärjestelmä ja niiden ajankohtaiset muutokset
• Kuntoutuksen yhteiskunnallinen ulottuvuus
• Kuntoutuspalvelut, niiden tarjoajat ja rahoitus, kuntoutusetuudet
• Kuntoutuspalvelujen koordinointi
• Kuntoutussuunnitelma monialaisena työvälineenä
• Esteettömyys ja saavutettavuus
• Yrittäjyys kuntoutusalalla
• Moniammatillinen yhteistyö verkostoissa ja rajapinnoilla

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija
• ottaa huomioon kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön ja muun ohjeiston
• osaa arvioida kuntoutuspalvelujen järjestämisen monialaisuutta ja sen merkitystä
• osaa esittää kehittämisehdotuksia kuntoutuspalveluihin ajankohtaisen lainsäädännön ja ohjeistuksen mukaisesti monialaisessa toimintaympäristössä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Minna Törnävä
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• omaksuu kuntoutuksen käsitteistön, ydinsisällön, viitekehyksen ja eettiset periaatteet 
• osaa tarkastella kuntoutusta monialaisena yhteiskunnallisena ilmiönä huomioiden kehityskohteita
• kehittää omaa asiantuntijuuttaan kuntoutusalalla
• osaa kehittää asiakaskeskeistä kuntoutusprosessia monialaisessa työyhteisössä

Sisältö (OJ)

Kuntoutus, kuntoutuja, kuntoutusprosessi ym. keskeiset käsitteet
Kuntoutuksen ydinosaaminen
ICF kuntoutuksen viitekehyksenä
Kuntoutus moniammatillisena toimintana
Eettiset perusteet ja arvoperusta kuntoutuksessa
Asiantuntijuuden kehittyminen kuntoutusalalla
Jatkuva ammatillisen kehittymisen valmiudet ja työhyvinvointi
Oman osaamisen tunnistaminen, arviointi, kehittymisen seuraaminen ja osaamisen markkinointi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kuntoutuksen keskeisen käsitteistön ja teoreettisen viitekehyksen
• osaa kuvata kuntoutusta yhteiskunnallisena ilmiönä eri alojen rajapinnat huomioiden
• tunnistaa ja erittelee oman osaamisena ja osaamistarpeensa kuntoutusalalla
• arvioi kriittisesti omaa kuntoutusosaamistaan muihin ammattiryhmiin nähden
• hankkii valmiuksia ja osaa aktiivisesti kehittää omaa osaamistaan asiakaskeskeisissä kuntoutumisprosesseissa työelämän tarpeita vastaavasti

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Minna Törnävä
  • Taina Peltonen
Vastuuhenkilö

Päivi Hautaviita

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Laajuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Minna Törnävä
  • Kirsi Saarinen
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

18.11.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
  • Toni Pippola
  • Pipsa Tuominen
  • Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää tarveperustaista teknologian käyttöä asiakas- ja verkostotyössä 
• tietää teknologian mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa ja osaa soveltaa niitä kriittisesti yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• tietää etäkuntoutuksen mahdollisuuksia ja osaa soveltaa niitä  

Sisältö (OJ)

Asiakaslähtöinen teknologiatarpeen määrittely 
Digitalisaatio kuntoutuksessa
Kuntoutusteknologia / teknisavusteinen kuntoutus ja sen mahdollisuudet 
Älylaitteet kuntoutuksen tukena – hyvinvoinnin seuranta, turvallisuus, valvonta
Robotisaatio, big data, koneoppiminen, tekoäly, avustava teknologia, anturiteknologia, virtuaalimaailma, pelit, puettava teknologia 
Etäohjaus, etäkuntoutus 
Työyhteisön valmiudet teknologian hyödyntämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja selittää terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa
• keskusteluun osallistuminen työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä on vähäistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä asiakas- ja verkostotyön sekä etäkuntoutuksen tilanteisiin
• osaa kuvata soveltuvia menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja osaa kertoa teknologioiden hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata terveysteknologian menetelmiä yksilöllisesti soveltaen ja yhdistäen niitä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia teknologioiden mahdollisuuksista ja hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu rakentavasti keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä ja osaa perustella esittämänsä näkökulmat

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.07.2024 - 20.08.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

30 - 60

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 4

Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Sisältö (OJ)

Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.

Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on Bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, suuhygienistin, osteopaatin, toimintaterapeutin, kuntoutuksen ohjaajan, jalkaterapeutin, liikunnanohjaajan, apuvälineteknikon, sosionomin ja geronomin AMK-tutkinto, tai edellämainittuja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto tai jokin seuraavista opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnoista: laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija, apuneuvoteknikko.

Sosionomin aiemmista opistoasteen tutkinnoista hyväksytään seuraavat tutkinnot:
sosiaalikasvattaja ja sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja,
sosiaaliohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja, sosiaalialan ohjaaja, diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus.

Ilmoittautuminen alkaa 1.8.2024 klo 9.00 ja päättyy 2.8.2024 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 4 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää.

Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Syksyn 2024 kontaktiopetuspäivät ovat:
• vko 34: 21.8.2024 ja 22.8.2024 klo 8-16 (lähi)
• vko 37: 12.9.2024 ja 13.9.2024 klo 8-16 (etä)
• vko 39: 26.9.2024 klo 10-16 ja 27.9.2024 klo 8-16 (lähi)
• vko 41: 10.10.2024 klo 9-16 ja 11.10.2024 klo 8-16 (lähi)
• vko 43: 24.10.2024 klo 9-17 (etä) ja 25.10.2024 (itsenäinen työskentely etänä)
• vko 45: 7.11.2024 klo 9-16 ja 8.11.2024 klo 8-16 (lähi)
• vko 47: 21.11.2024 ja 22.11.2024 (itsenäinen työskentely etänä)
• vko 49: 2.12.2024 klo 9-16 ja 3.12.2024 klo 8-14 (lähi)
Huomaathan, että opetuspäiviin ei sisälly vapaasti valittavien opintojen opetuspäivät.

Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen

Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa 2025 tai jo lokakuussa 2024, mikäli opintosuunnitelmassasi syksyllä on valintaan vaadittu opintopistemäärä.

Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 opintopistettä syksyn avoimen väylän erillishaussa 31.12.2024 mennessä ja kevään 2025 haussa 31.7.2025 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu syyslukukauden aikana, opiskele vielä kevät avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi toukokuun alussa 2025. Syksyn avoimen väylän erillishaku järjestetään lokakuun 2 ensimmäisen viikon aikana.

Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.

Arviointiasteikko

0-5