Teknologiaosaaminen kuntoutuksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: NN00GN49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää tarveperustaista teknologian käyttöä asiakas- ja verkostotyössä
• tietää teknologian mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa ja osaa soveltaa niitä kriittisesti yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• tietää etäkuntoutuksen mahdollisuuksia ja osaa soveltaa niitä
Sisältö
Asiakaslähtöinen teknologiatarpeen määrittely
Digitalisaatio kuntoutuksessa
Kuntoutusteknologia / teknisavusteinen kuntoutus ja sen mahdollisuudet
Älylaitteet kuntoutuksen tukena – hyvinvoinnin seuranta, turvallisuus, valvonta
Robotisaatio, big data, koneoppiminen, tekoäly, avustava teknologia, anturiteknologia, virtuaalimaailma, pelit, puettava teknologia
Etäohjaus, etäkuntoutus
Työyhteisön valmiudet teknologian hyödyntämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kuvata ja selittää terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa
• keskusteluun osallistuminen työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä on vähäistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä asiakas- ja verkostotyön sekä etäkuntoutuksen tilanteisiin
• osaa kuvata soveltuvia menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja osaa kertoa teknologioiden hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa kuvata terveysteknologian menetelmiä yksilöllisesti soveltaen ja yhdistäen niitä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia teknologioiden mahdollisuuksista ja hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu rakentavasti keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä ja osaa perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
18.11.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Monialainen kuntoutus YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heidi Peltolehto
- Toni Pippola
- Pipsa Tuominen
- Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö
Minna Törnävä
Ryhmät
-
24YMONSosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää tarveperustaista teknologian käyttöä asiakas- ja verkostotyössä
• tietää teknologian mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa ja osaa soveltaa niitä kriittisesti yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• tietää etäkuntoutuksen mahdollisuuksia ja osaa soveltaa niitä
Sisältö (OJ)
Asiakaslähtöinen teknologiatarpeen määrittely
Digitalisaatio kuntoutuksessa
Kuntoutusteknologia / teknisavusteinen kuntoutus ja sen mahdollisuudet
Älylaitteet kuntoutuksen tukena – hyvinvoinnin seuranta, turvallisuus, valvonta
Robotisaatio, big data, koneoppiminen, tekoäly, avustava teknologia, anturiteknologia, virtuaalimaailma, pelit, puettava teknologia
Etäohjaus, etäkuntoutus
Työyhteisön valmiudet teknologian hyödyntämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvata ja selittää terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden mahdollisuuksia ja hyötyjä kuntoutuksessa
• keskusteluun osallistuminen työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä on vähäistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä asiakas- ja verkostotyön sekä etäkuntoutuksen tilanteisiin
• osaa kuvata soveltuvia menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja osaa kertoa teknologioiden hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvata terveysteknologian menetelmiä yksilöllisesti soveltaen ja yhdistäen niitä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi asiakas- ja verkostotyössä sekä etäkuntoutuksessa
• osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia teknologioiden mahdollisuuksista ja hyödyistä yksilön toimintakyvyn parantamisessa
• osallistuu rakentavasti keskusteluun työyhteisön valmiuksista teknologian hyödyntämisessä ja osaa perustella esittämänsä näkökulmat
Aika ja paikka
Lähiopetus: 3.12.2024 (orientaatio ja kurssin aloitus), 16.-17.1.2025, 14.2.2025, 14.3.2025 (lopputehtävien esittelyseminaari).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtäviin tehtäviin, jotka esitetään loppuseminaarissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojakson tehtäviin, jotka esitetään loppuseminaarissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ohjattu verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, kurssimateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen ja tehtävien tekeminen
Oppimateriaalit
Materiaalit ilmoitetaan opintojakson verkkoalustalla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle opintojakson kokonaistuntimäärä on 135 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija voi halutessaan hyödyntää osassa opintojakson tehtävistä omaa työpaikkaansa tai ulkopuolista yritystä salassapitovelvollisuus ja yksityisyyden suoja huomioiden.
Kansainvälisyys
Ei ole