Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys erilaisissa kuntoutumisen prosesseissaLaajuus (5 op)

Tunnus: NN00GN43

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa 
• tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa

Sisältö

Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut 
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa 
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä   
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta 
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
• osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
• arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
• kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
• arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 10.10.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monialainen kuntoutus YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Niina Koskela
  • Katja Hautsalo
Vastuuhenkilö

Minna Törnävä

Ryhmät
  • 24YMON
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk, Monialaisen kuntoutuksen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa 
• tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa

Sisältö (OJ)

Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut 
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa 
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä   
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta 
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
• osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
• arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
• kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
• arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ennakkotehtävän palautus/käsittely opintojakson aloituksessa 22.8.24
*
Arvioitavan tehtävän palautus 3.10.24 mennessä Moodleen ja tehtävän esitys/ reflektio kontaktiopetuskerralla 10.10.24. Tehtävän esittely työpaikalla tms yhteydessä opiskelijan itse sopimana ajankohtana (mielellään ennen 10.10.).
*
Uusintamahdollisuudet toteutuvat arvioitavan tehtävän 1. ja 2. täydennysmahdollisuutena, siinä tapauksessa, jos tehtävän 1. palautettu versio ei yllä hyväksytyn (T1) tasolle. Täydennysten palautus marraskuun 15.pvä (1.täydennys) ja joulukuun 15.pvä (2.täydennys) 2024 mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetustilanteet lähi- tai etäopetuksena, tehtävät itsenäisesti ja ryhmissä. Kirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin perehtyminen.

Oppimateriaalit

Luettelo opintojaksolla käytettävästä materiaalista löytyy opintojakson Moodlealustalta. Oppimateriaaleihin sisältyy muu opintojaksolla osoitettu materiaali sekä kaikki verkko-opiskelualustan materiaalit ja tuotokset. Lisäksi opiskelija hakee tietoa ja perehtyy oman arvioitavan tehtävän aiheen mukaiseen ajankohtaiseen tutkimus- ja muuhun materiaaliin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyötuntimäärä 5x27h=135h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee opintojakson arvioitavaa tehtävää varten asiakas/potilastapauksen oman työnsä kautta, tai muun vastaavan työelämäyhteistyön kautta. Opintojakson arvioitava, valmis tuotos esitellään opiskelijan itse sopimalla tavalla omassa työyhteisössä, tai muussa vastaavassa/ aiheeseen tarkoituksenmukaisesti sopivassa yhteisössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopiskelussa sekä työelämäyhteistyön toteuttamista. Tehtävien hyväksytysti suorittaminen on edellytys opintojakson arviointiin. Opintojakso arvoidaan numeerisesti ja arviointi toteutuu opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat alentavasti arviointiin.