Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuusLaajuus (5 op)

Tunnus: 7Z00EL14

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
- tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
- osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet.
- osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
- tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö

Laadun määrittelyjä
Laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
Vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
Vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
Vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
Vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
Vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osana päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
  • Päivi Heimonen
Vastuuhenkilö

Päivi Heimonen

Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
- tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
- osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet.
- osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
- tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö (OJ)

Laadun määrittelyjä
Laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
Vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
Vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
Vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
Vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
Vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osana päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Arviointiasteikko

0-5

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 2.5. - 31.8.2024. Toteutussuunnitelma päivittyy ja Moodle-alusta julkaistaan opintojakson alkuun mennessä.

5.6.24 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään viikolle 33 mennessä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

03.08.2023 - 03.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Heimonen
  • Merja Sinkkonen
Ryhmät
  • 22YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
- tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
- osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet.
- osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
- tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö (OJ)

Laadun määrittelyjä
Laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
Vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
Vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
Vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
Vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
Vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osana päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Aika ja paikka

31.8.-27.10.2023

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Ryhmätehtävä (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu, ryhmätyö

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä. Palautus 28.8.2023 Moodleen.
Ennakkotehtävä: Lue teoksesta Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä luku 5: Laatu ja vaikuttavuus, s. 74-109 sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Reflektoi ajatuksiasi laadusta ja vaikuttavuudesta artikkelin kanssa. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)


to 31.8.2023 klo 12.30-15.30 (LÄHI) LAATU JA VAIKUTTAVUUS, luento, keskustelut ennakkotehtävien pohjalta + ryhmätehtävän aloitus
to 28.9.2023 kello 8.30 - 15.30 (LÄHI) VAIKUTTAVUUSPERUSTEISUUS JA -INVESTOINNIT SEKÄ PALVELUKETJUJEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN, asiantuntijaluennot: Mika Pyykkö, Aivoliitto & Riitta Salunen, TAYS, sekä työskentely yhdessä 22YKARAD, 22YSTK ja 23YSTY opiskelijoiden kanssa
to 26.10.2023 klo 8.30-15.30 (LÄHI) ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut

Ryhmätehtävä tiimeissä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Heimonen
  • Merja Sinkkonen
Vastuuhenkilö

Merja Sinkkonen

Ryhmät
  • 21YESO
    Sosionomi (ylempi amk), Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
- tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
- osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet.
- osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
- tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö (OJ)

Laadun määrittelyjä
Laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
Vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
Vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
Vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
Vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
Vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osana päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Aika ja paikka

1.9.-28.10.2022

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Ryhmätehtävä (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu, ryhmätyö

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä. Palautus 29.8.2022 Moodleen.
Ennakkotehtävä: Lue artikkeli Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä luku 5: Laatu ja vaikuttavuus, s. 74-109 sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)


1.9.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) LAATU, luento, keskustelut ennakkotehtävien pohjalta, Päivi ja VAIKUTTAVUUS, ryhmätehtävien aloitus Merja
29.9.2022 kello 8.30 - 11.30 (ETÄ) VAIKUTTAVUUS asiantuntijaluennot: Riikka Haahtela / Validia
28.10.2022 klo 8.30-15.30 (LÄHI) ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut

Ryhmätehtävä tiimeissä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla.