Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus huono-osaisuudestaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7Z00EL07
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia
Sisältö
Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Päivi Heimonen
- Merja Sinkkonen
Ryhmät
-
23YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia
Sisältö (OJ)
Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Aika ja paikka
15.9.-24.11.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli/blogi (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, blogin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (kiireelliset sijoitukset) sekä blogin esittäminen ja julkaiseminen.
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 12.9.2023 mennessä Moodleen.
pe 15.9.2023 klo 8.30 - 11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Merja Sinkkonen ja Pirhan edustajat
pe 12.10.2023 klo 8.30 - 11.30 (LÄHI) Opastusta blogin/artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
to 9.11.2023 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Artikkeli/blogisuunnitelmien esittely. Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa (10.30-11.30) Merja Sinkkonen
pe 24.11.2023 klo 12.30-14.30 (LÄHI) Valmiiden artikkelien/blogien esittely. Pirhalaiset mukana.
Artikkeleja/blogi työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Artikkelit/blogit toetetaan yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa. Artikkelien/blogien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä/verkkosivuilla.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
16.09.2022 - 30.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Päivi Heimonen
- Merja Sinkkonen
Vastuuhenkilö
Merja Sinkkonen
Ryhmät
-
22YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia
Sisältö (OJ)
Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Aika ja paikka
16.9.-9.12.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, blogin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (osattomuus, huono-osaisuus, eriarvoisuus) sekä blogin esittäminen ja julkaiseminen.
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 12.9.2022 mennessä Moodleen.
pe 16.9.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Päivi ja Merja
to 13.10.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Opastusta blogin/artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
pe 14.10.2022 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa. Artikkeli/blogisuunnitelmien esittely. Merja ja Päivi
pe 9.12.2022 klo 8.30-13.30 (LÄHI) Artikkeli/blogiluonnosten esittäminen ja keskustelu. Päivi ja Merja
Artikkeleja/blogi työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Artikkelit/blogit mahdollista toteuttaa yhteistyössä työelämätahojen kanssa, artikkelien/blogien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä/verkkosivuilla.