Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus huono-osaisuudestaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7Z00EL07

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia

Sisältö

Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eija Lähteenmäki
  • Päivi Heimonen
  • Merja Sinkkonen
Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia

Sisältö (OJ)

Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Aika ja paikka

15.9.-24.11.2023

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli/blogi (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, blogin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (kiireelliset sijoitukset) sekä blogin esittäminen ja julkaiseminen.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 12.9.2023 mennessä Moodleen.

pe 15.9.2023 klo 8.30 - 11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Merja Sinkkonen ja Pirhan edustajat
pe 12.10.2023 klo 8.30 - 11.30 (LÄHI) Opastusta blogin/artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
to 9.11.2023 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Artikkeli/blogisuunnitelmien esittely. Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa (10.30-11.30) Merja Sinkkonen
pe 24.11.2023 klo 12.30-14.30 (LÄHI) Valmiiden artikkelien/blogien esittely. Pirhalaiset mukana.

Artikkeleja/blogi työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Artikkelit/blogit toetetaan yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa. Artikkelien/blogien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä/verkkosivuilla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

16.09.2022 - 30.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eija Lähteenmäki
  • Päivi Heimonen
  • Merja Sinkkonen
Vastuuhenkilö

Merja Sinkkonen

Ryhmät
  • 22YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
- osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
- osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia

Sisältö (OJ)

Sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi
Luotettavan tiedon tuottamisen perusedellytykset
Ammatillisen artikkelin kirjoittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kysymyksiä.

Aika ja paikka

16.9.-9.12.2022

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti.
Artikkeli (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
Luennot ja keskustelut
Ryhmätyö, blogin kirjoittaminen ajankohtaisesta aiheesta (osattomuus, huono-osaisuus, eriarvoisuus) sekä blogin esittäminen ja julkaiseminen.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä, ohjeet Moodlessa ja palautus 12.9.2022 mennessä Moodleen.

pe 16.9.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Huono-osaisuus käsitteenä, ennakkotehtävän purku ja kirjoittamiseen orientoituminen. Päivi ja Merja
to 13.10.2022 klo 12.30-15.30 (LÄHI) Opastusta blogin/artikkelin kirjoittamiseen. Eija Lähteenmäki
pe 14.10.2022 klo 8.30-11.30 (LÄHI) Huono-osaisuus tilastoissa ja tutkimuksissa. Artikkeli/blogisuunnitelmien esittely. Merja ja Päivi
pe 9.12.2022 klo 8.30-13.30 (LÄHI) Artikkeli/blogiluonnosten esittäminen ja keskustelu. Päivi ja Merja

Artikkeleja/blogi työstetään tiimeittäin opintojakson aikana.
Ohjaava opettaja osallistuu prosessiin sovitusti tarpeen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Artikkelit/blogit mahdollista toteuttaa yhteistyössä työelämätahojen kanssa, artikkelien/blogien julkaiseminen ammatillisessa lehdessä/verkkosivuilla.