Siirry suoraan sisältöön

eHealth ja digitaaliset palvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FF49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä eHealth -alueeseen ja digitalisaatioon liittyviä käsitteitä
- osaa tunnistaa vaativia kehittämistarpeita ja haluaa ratkaista niitä sekä omassa toiminnassaan että työympäristössään
- osaa tunnistaa digitaalisen asiakkuuden mahdollisuuksia
- tuntee käytettävyyden arvioinnin perusteita
- tuntee järjestelmien integroinnin perusteita
- osaa palvelujen digitalisointiprosessin suunnittelun perusteet

Sisältö

- keskeiset käsitteet aihealueella
- digitaalinen kehittäminen asiakas-, organisaatio ja järjestelmätuottajanäkökulmista
- käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehitysvaihe
- terveysteknologia ja digitaaliset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti
- digitaalisten palvelujen käytettävyys
- digitaalisten palvelujen kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 21.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 13.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Jaana Vainionpää
  • Sari Himanen
Vastuuhenkilö

Taru Manner

Ryhmät
  • 22YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä eHealth -alueeseen ja digitalisaatioon liittyviä käsitteitä
- osaa tunnistaa vaativia kehittämistarpeita ja haluaa ratkaista niitä sekä omassa toiminnassaan että työympäristössään
- osaa tunnistaa digitaalisen asiakkuuden mahdollisuuksia
- tuntee käytettävyyden arvioinnin perusteita
- tuntee järjestelmien integroinnin perusteita
- osaa palvelujen digitalisointiprosessin suunnittelun perusteet

Sisältö (OJ)

- keskeiset käsitteet aihealueella
- digitaalinen kehittäminen asiakas-, organisaatio ja järjestelmätuottajanäkökulmista
- käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehitysvaihe
- terveysteknologia ja digitaaliset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti
- digitaalisten palvelujen käytettävyys
- digitaalisten palvelujen kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä.

Oppimateriaalit

Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen