eHealth ja digitaaliset palvelutLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FF49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä eHealth -alueeseen ja digitalisaatioon liittyviä käsitteitä
- osaa tunnistaa vaativia kehittämistarpeita ja haluaa ratkaista niitä sekä omassa toiminnassaan että työympäristössään
- osaa tunnistaa digitaalisen asiakkuuden mahdollisuuksia
- tuntee käytettävyyden arvioinnin perusteita
- tuntee järjestelmien integroinnin perusteita
- osaa palvelujen digitalisointiprosessin suunnittelun perusteet
Sisältö
- keskeiset käsitteet aihealueella
- digitaalinen kehittäminen asiakas-, organisaatio ja järjestelmätuottajanäkökulmista
- käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehitysvaihe
- terveysteknologia ja digitaaliset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti
- digitaalisten palvelujen käytettävyys
- digitaalisten palvelujen kehittäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 13.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Jaana Vainionpää
- Sari Himanen
Vastuuhenkilö
Taru Manner
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
-
22YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä eHealth -alueeseen ja digitalisaatioon liittyviä käsitteitä
- osaa tunnistaa vaativia kehittämistarpeita ja haluaa ratkaista niitä sekä omassa toiminnassaan että työympäristössään
- osaa tunnistaa digitaalisen asiakkuuden mahdollisuuksia
- tuntee käytettävyyden arvioinnin perusteita
- tuntee järjestelmien integroinnin perusteita
- osaa palvelujen digitalisointiprosessin suunnittelun perusteet
Sisältö (OJ)
- keskeiset käsitteet aihealueella
- digitaalinen kehittäminen asiakas-, organisaatio ja järjestelmätuottajanäkökulmista
- käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehitysvaihe
- terveysteknologia ja digitaaliset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti
- digitaalisten palvelujen käytettävyys
- digitaalisten palvelujen kehittäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistavat luennot, ryhmäkeskustelut opetuksen yhteydessä ja verkossa.
Verkkotehtävät.
Asiantuntijaluennot, alustukset
Soveltavaan osaamiseen liittyvä tehtävä.
Oppimateriaalit
Kurssin aikana moodlessa jaetut materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op opiskelijan työnä 135h
Lähi- tai etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, työskentelyä ryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteydessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- Ei osaa määritellä alaan liittyvää käsitteistöä
- Ei tunnista järjestelmien käytettävyyden ongelmia
- Ei osallistu opetukseen, eikä palauta kehittämistehtävää
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa joitakin keskeisiä aihealueen käsitteitä
- tunnistaa asiakastyön ongelmia liittyen saavutettavuuteen ja digitaalisuuteen
- tunnistaa terveysteknologian järjestelmiä ja niiden toimivuuden periaatteita
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa määritellä aihealueen keskeiset käsitteet
- ymmärtää asiakaslähtöisen käytettävyyden arvioinnin perusteet
- tunnistaa järjestelmien integrointiin liittyvät haasteita
- Osaa kuvata käytännön ongelman ja luoda ongelmaan digitaalisen tai teknologisen ratkaisun
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää sujuvasti aihealueen keskeisiä käsitteitä ja määritellä niiden sisältöjä erilaisissa konteksteissa
- hallitsee digitaalisten järjestelmien käyttöä, käytettävyyden asiakaslähtöistä arviointia ja osaa kuvata kehittämistarpeita perustellen
- ymmärtää teknologisen kehityksen ja digitaalisten palveluiden tilan Suomessa ja kansainvälisesti
- osaa soveltaa luovasti oppimaansa kuvaamansa käytännönongelman innovatiivisessa ratkaisemisessa digitaalisesti tai teknologiaa hyödyntäen