Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteet, ohjauskeinot ja rahoitusLaajuus (5 op)

Tunnus: 6M00GE00

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot. Opiskelija tuntee niiden merkityksen sekä soveltamisen keinot ja käytännöt Suomessa etenkin metsien käyttöön liittyen. Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi ohjelmat. Opiskelija tuntee erilaiset rahoituslähteet luonnon monimuotoisuuden suojeluun, ennallistamiseen, luonnonhoitoon, vesiensuojeluun sekä kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämiseen ja nielujen vahvistamiseen, mukaan lukien ekologisten kompensaatioiden ja hiilikompensaatioiden kehittyvät käytännöt, markkinat ja niiden kehityshaasteet.

Sisältö

YK:n, EU:n ja Suomen kansallisen politiikan asettamat tavoitteet (mm. YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n metsä- ja biodiversiteettistrategiat, EU:n ennallistamisasetus, kansalliset metsä- ja biodiversiteettistrategiat
Lainsäädännön asettamat puitteet (mm. EU:n vesipuitedirektiivi, ennallistamisasetus, Suomen luonnonsuojelulaki)
Toimenpideohjelmat (mm. Metso, Helmi)
Metka ja muut valtion tuet
Kompensaatiomekanismit ja niiden kehitys
Eri organisaatioiden rooli tavoitteiden toteuttamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee pääpiirtein YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet, mutta hänen osaamisensa niiden toteuttamisen yksityiskohdissa on puutteellista.
Opiskelijalla on perustiedot erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvien kompensaatiomekanismien mahdollisuuksista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet ja osaa hyödyntää niitä työssään ja kertoa niiden mahdollisuuksista ja vaikutuksista maanomistajille.
Opiskelija on tietoinen erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja osaa kertoa niiden tarjoamista mahdollisuuksista maanomistajille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot sekä tavoitteisiin liittyvät haasteet. Hän ymmärtää niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmiin ja muihin rahoituslähteisiin soveltuvat kohteet ja osaa hyödyntää niitä työssään monipuolisesti. Hän osaa kertoa niistä luovasti ottaen huomioon maanomistajan arvot, tavoitteet ja tilanteen .

Opiskelija on tietoinen erilaisista hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja niihin liittyvistä haasteista. Hän osaa kertoa niistä objektiivisesti maanomistajalle.

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 12.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 23YMETSA
    Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot. Opiskelija tuntee niiden merkityksen sekä soveltamisen keinot ja käytännöt Suomessa etenkin metsien käyttöön liittyen. Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi ohjelmat. Opiskelija tuntee erilaiset rahoituslähteet luonnon monimuotoisuuden suojeluun, ennallistamiseen, luonnonhoitoon, vesiensuojeluun sekä kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämiseen ja nielujen vahvistamiseen, mukaan lukien ekologisten kompensaatioiden ja hiilikompensaatioiden kehittyvät käytännöt, markkinat ja niiden kehityshaasteet.

Sisältö (OJ)

YK:n, EU:n ja Suomen kansallisen politiikan asettamat tavoitteet (mm. YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n metsä- ja biodiversiteettistrategiat, EU:n ennallistamisasetus, kansalliset metsä- ja biodiversiteettistrategiat
Lainsäädännön asettamat puitteet (mm. EU:n vesipuitedirektiivi, ennallistamisasetus, Suomen luonnonsuojelulaki)
Toimenpideohjelmat (mm. Metso, Helmi)
Metka ja muut valtion tuet
Kompensaatiomekanismit ja niiden kehitys
Eri organisaatioiden rooli tavoitteiden toteuttamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee pääpiirtein YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet, mutta hänen osaamisensa niiden toteuttamisen yksityiskohdissa on puutteellista.
Opiskelijalla on perustiedot erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvien kompensaatiomekanismien mahdollisuuksista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet ja osaa hyödyntää niitä työssään ja kertoa niiden mahdollisuuksista ja vaikutuksista maanomistajille.
Opiskelija on tietoinen erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja osaa kertoa niiden tarjoamista mahdollisuuksista maanomistajille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot sekä tavoitteisiin liittyvät haasteet. Hän ymmärtää niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmiin ja muihin rahoituslähteisiin soveltuvat kohteet ja osaa hyödyntää niitä työssään monipuolisesti. Hän osaa kertoa niistä luovasti ottaen huomioon maanomistajan arvot, tavoitteet ja tilanteen .

Opiskelija on tietoinen erilaisista hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja niihin liittyvistä haasteista. Hän osaa kertoa niistä objektiivisesti maanomistajalle.

Aika ja paikka

15.2. - 16.2.2024 etäopetuksena teamsissa.
14.3. - 15.3. 2024 hybridiopetuksena TAMKissa ja etäyhteydellä teamsissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei pidetä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi tehdään oppimispäivökirjojen tuloksista ryhmässä tehdyn koosteen perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, ryhmäkeskustelut, oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

Kurssin esitelmät, niiden tallenteet ja esitysdiat. Moodleen tallenntut muut materiaalit ja linkit.

Sisällön jaksotus

Opetusjakso 15.2.-16.2.2024 toteutetaan etäopetuksena verkossa, teamsissa. Sen aiheina ovat EU:n metsästrategia ja Suomen metsästrategia, EU:n ja Suomen kasvihuonekaasupäästöihin ja nieluihin liittyvät tavoitteet, LULUCF, maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma MISU, YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n biodiversitettistrategia ja ennallistamisasetus, ennallistamisasetuksen ennkoidut vaikutukset Suomessa, vesienhoidon suunnittelu ja uuden luonnonsuojelulain muuttuneet säädökset koskien luontotyyppien ja lajien suojelua ja ekologisesta kompensaatiota.

Opetusjakso 14.-15.3. 2024 toteutetaan hybriditoteutuksena sekä paikan päällä TAMKissa että etäyhteydellä teamsissa. Aiheina Metso- ja Helmi-ohjelmien tavoitteet, toteutus ja nykytilanne, ennallistaminen, closer-to-nature forest management ja ekologinen kompensaatio ja hiilikompensaatio, niiden toteutuksen nykytilanne ja kehitysnäkymät .

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esitelmät ja niiden diat tallennetaan moodleen ja niihin voi tutustua itsenäisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään esitelmöitsijöinä asiantuntijoita useista eri organisaatioista: MMM, YM, Suomen metsäkeskus, Metsähallitus, Pirkanmaan ELY-keskus.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuspäivien 15.-16.2. 2024 ohjelma

Torstai 15.2.

8.30 – 9.00 Kurssin aloitus, ohjelman esittely ja tehtävän ohjeistus

9.00 – 10.00 Juha Roppola, MMM, EU:n metsästrategian ja Suomen metsästrategian tavoitteet ja niihin liittyvät säädökset/säädöshankkeet

10.00 – 10.20 Tauko

10.20 – 11.30 Anna Salminen, MMM, EU:n ilmastotavoitteet, LULUCF, Suomen ilmastotavoitteet ja maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma MISU

11.30 – 12.30 Lounas

12.30 – 13.00 Pienryhmäkeskustelu aamupäivän esitysten pohjalta

13.00 – 13.20 Pienryhmäkeskustelujen tulosten purkua

13.20 – 13.40 Tauko

13.40 – 15.00 Ari Nikkola, Suomen metsäkeskus, METKA ─ metsätalouden uusi tukijärjestelmä

15.00 – 16.00 Opinnäytetöiden tilannekatsaus

Perjantai 16.2.

9.00 – 10.00 Olli Ojala, YM, YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n biodiversiteettistrategia ja ennallistamisasetus

10.00 – 10.20 Tauko

10.20 – 11.30 Santtu Kareksela, Metsähallitus, luontopalvelut. Ennallistamisasetuksen toimeenpanon ennakoidut vaikutukset Suomessa

11.30 – 12.15 Lounas

12.15 – 12.45 Pienryhmäkeskustelu aamupäivän esitysten pohjalta

12.45 – 13.00 Pienryhmäkeskustelujen tulosten purkua

13.00 – 13.20 Tauko

13.20 – 14.30 Anne Mäkynen, Pirkanmaan ELY-keskus, Vesienhoidon suunnittelu

14.30 – 14.40 Tauko

14.40 – 15.40 Riina Arffman, Pirkanmaan ELY-keskus, Luonnonsuojelulain keskeiset muutokset: luontotyypit, lajisuojelu ja ekologinen kompensaatio.

15.40 – 16.00 Loppusanat kurssin ohjelman jatkosta