Tavoitteet, ohjauskeinot ja rahoitusLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00GE00
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot. Opiskelija tuntee niiden merkityksen sekä soveltamisen keinot ja käytännöt Suomessa etenkin metsien käyttöön liittyen. Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi ohjelmat. Opiskelija tuntee erilaiset rahoituslähteet luonnon monimuotoisuuden suojeluun, ennallistamiseen, luonnonhoitoon, vesiensuojeluun sekä kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämiseen ja nielujen vahvistamiseen, mukaan lukien ekologisten kompensaatioiden ja hiilikompensaatioiden kehittyvät käytännöt, markkinat ja niiden kehityshaasteet.
Sisältö
YK:n, EU:n ja Suomen kansallisen politiikan asettamat tavoitteet (mm. YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n metsä- ja biodiversiteettistrategiat, EU:n ennallistamisasetus, kansalliset metsä- ja biodiversiteettistrategiat
Lainsäädännön asettamat puitteet (mm. EU:n vesipuitedirektiivi, ennallistamisasetus, Suomen luonnonsuojelulaki)
Toimenpideohjelmat (mm. Metso, Helmi)
Metka ja muut valtion tuet
Kompensaatiomekanismit ja niiden kehitys
Eri organisaatioiden rooli tavoitteiden toteuttamisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee pääpiirtein YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet, mutta hänen osaamisensa niiden toteuttamisen yksityiskohdissa on puutteellista.
Opiskelijalla on perustiedot erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvien kompensaatiomekanismien mahdollisuuksista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet ja osaa hyödyntää niitä työssään ja kertoa niiden mahdollisuuksista ja vaikutuksista maanomistajille.
Opiskelija on tietoinen erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja osaa kertoa niiden tarjoamista mahdollisuuksista maanomistajille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot sekä tavoitteisiin liittyvät haasteet. Hän ymmärtää niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmiin ja muihin rahoituslähteisiin soveltuvat kohteet ja osaa hyödyntää niitä työssään monipuolisesti. Hän osaa kertoa niistä luovasti ottaen huomioon maanomistajan arvot, tavoitteet ja tilanteen .
Opiskelija on tietoinen erilaisista hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja niihin liittyvistä haasteista. Hän osaa kertoa niistä objektiivisesti maanomistajalle.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 12.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Monitavoitteinen metsänhoito YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Ryhmät
-
23YMETSAMonitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot. Opiskelija tuntee niiden merkityksen sekä soveltamisen keinot ja käytännöt Suomessa etenkin metsien käyttöön liittyen. Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi ohjelmat. Opiskelija tuntee erilaiset rahoituslähteet luonnon monimuotoisuuden suojeluun, ennallistamiseen, luonnonhoitoon, vesiensuojeluun sekä kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämiseen ja nielujen vahvistamiseen, mukaan lukien ekologisten kompensaatioiden ja hiilikompensaatioiden kehittyvät käytännöt, markkinat ja niiden kehityshaasteet.
Sisältö (OJ)
YK:n, EU:n ja Suomen kansallisen politiikan asettamat tavoitteet (mm. YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n metsä- ja biodiversiteettistrategiat, EU:n ennallistamisasetus, kansalliset metsä- ja biodiversiteettistrategiat
Lainsäädännön asettamat puitteet (mm. EU:n vesipuitedirektiivi, ennallistamisasetus, Suomen luonnonsuojelulaki)
Toimenpideohjelmat (mm. Metso, Helmi)
Metka ja muut valtion tuet
Kompensaatiomekanismit ja niiden kehitys
Eri organisaatioiden rooli tavoitteiden toteuttamisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee pääpiirtein YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet, mutta hänen osaamisensa niiden toteuttamisen yksityiskohdissa on puutteellista.
Opiskelijalla on perustiedot erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvien kompensaatiomekanismien mahdollisuuksista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet sekä niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmat ja muut rahoituslähteet ja osaa hyödyntää niitä työssään ja kertoa niiden mahdollisuuksista ja vaikutuksista maanomistajille.
Opiskelija on tietoinen erilaisten hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja osaa kertoa niiden tarjoamista mahdollisuuksista maanomistajille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee YK:n, EU:n ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen, kasvihuonekaasujen päästöihin ja nieluihin sekä vesiensuojeluun liittyvät tavoitteet ja ohjauskeinot sekä tavoitteisiin liittyvät haasteet. Hän ymmärtää niiden merkityksen metsien käytön kannalta.
Opiskelija tuntee Metso- ja Helmi -ohjelmiin ja muihin rahoituslähteisiin soveltuvat kohteet ja osaa hyödyntää niitä työssään monipuolisesti. Hän osaa kertoa niistä luovasti ottaen huomioon maanomistajan arvot, tavoitteet ja tilanteen .
Opiskelija on tietoinen erilaisista hiilipäästöihin ja luontokatoon liittyvistä kompensaatiomekanismeista ja niihin liittyvistä haasteista. Hän osaa kertoa niistä objektiivisesti maanomistajalle.
Aika ja paikka
15.2. - 16.2.2024 etäopetuksena teamsissa.
14.3. - 15.3. 2024 hybridiopetuksena TAMKissa ja etäyhteydellä teamsissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei pidetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tehdään oppimispäivökirjojen tuloksista ryhmässä tehdyn koosteen perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, ryhmäkeskustelut, oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssin esitelmät, niiden tallenteet ja esitysdiat. Moodleen tallenntut muut materiaalit ja linkit.
Sisällön jaksotus
Opetusjakso 15.2.-16.2.2024 toteutetaan etäopetuksena verkossa, teamsissa. Sen aiheina ovat EU:n metsästrategia ja Suomen metsästrategia, EU:n ja Suomen kasvihuonekaasupäästöihin ja nieluihin liittyvät tavoitteet, LULUCF, maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma MISU, YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n biodiversitettistrategia ja ennallistamisasetus, ennallistamisasetuksen ennkoidut vaikutukset Suomessa, vesienhoidon suunnittelu ja uuden luonnonsuojelulain muuttuneet säädökset koskien luontotyyppien ja lajien suojelua ja ekologisesta kompensaatiota.
Opetusjakso 14.-15.3. 2024 toteutetaan hybriditoteutuksena sekä paikan päällä TAMKissa että etäyhteydellä teamsissa. Aiheina Metso- ja Helmi-ohjelmien tavoitteet, toteutus ja nykytilanne, ennallistaminen, closer-to-nature forest management ja ekologinen kompensaatio ja hiilikompensaatio, niiden toteutuksen nykytilanne ja kehitysnäkymät .
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Esitelmät ja niiden diat tallennetaan moodleen ja niihin voi tutustua itsenäisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käytetään esitelmöitsijöinä asiantuntijoita useista eri organisaatioista: MMM, YM, Suomen metsäkeskus, Metsähallitus, Pirkanmaan ELY-keskus.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuspäivien 15.-16.2. 2024 ohjelma
Torstai 15.2.
8.30 – 9.00 Kurssin aloitus, ohjelman esittely ja tehtävän ohjeistus
9.00 – 10.00 Juha Roppola, MMM, EU:n metsästrategian ja Suomen metsästrategian tavoitteet ja niihin liittyvät säädökset/säädöshankkeet
10.00 – 10.20 Tauko
10.20 – 11.30 Anna Salminen, MMM, EU:n ilmastotavoitteet, LULUCF, Suomen ilmastotavoitteet ja maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma MISU
11.30 – 12.30 Lounas
12.30 – 13.00 Pienryhmäkeskustelu aamupäivän esitysten pohjalta
13.00 – 13.20 Pienryhmäkeskustelujen tulosten purkua
13.20 – 13.40 Tauko
13.40 – 15.00 Ari Nikkola, Suomen metsäkeskus, METKA ─ metsätalouden uusi tukijärjestelmä
15.00 – 16.00 Opinnäytetöiden tilannekatsaus
Perjantai 16.2.
9.00 – 10.00 Olli Ojala, YM, YK:n biodiversiteettisopimus, EU:n biodiversiteettistrategia ja ennallistamisasetus
10.00 – 10.20 Tauko
10.20 – 11.30 Santtu Kareksela, Metsähallitus, luontopalvelut. Ennallistamisasetuksen toimeenpanon ennakoidut vaikutukset Suomessa
11.30 – 12.15 Lounas
12.15 – 12.45 Pienryhmäkeskustelu aamupäivän esitysten pohjalta
12.45 – 13.00 Pienryhmäkeskustelujen tulosten purkua
13.00 – 13.20 Tauko
13.20 – 14.30 Anne Mäkynen, Pirkanmaan ELY-keskus, Vesienhoidon suunnittelu
14.30 – 14.40 Tauko
14.40 – 15.40 Riina Arffman, Pirkanmaan ELY-keskus, Luonnonsuojelulain keskeiset muutokset: luontotyypit, lajisuojelu ja ekologinen kompensaatio.
15.40 – 16.00 Loppusanat kurssin ohjelman jatkosta