Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointiLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00EC57

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa

Sisältö

Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohdat ja ennakoinnin prosessin vaiheet ja etenemisen; osaa käytää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä soveltaen niitä palvelun tai ilmiön skenaariotyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä ja tietää tulevaisuudentutkimuksen erityisluonteen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ja luovasti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä ja osoittaa tässä poikkeuksellista innovatiivisuutta.

Ilmoittautumisaika

16.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

08.09.2022 - 04.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Mika Kylänen
  • Mika Boedeker
Vastuuhenkilö

Mika Boedeker

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa

Sisältö (OJ)

Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohdat ja ennakoinnin prosessin vaiheet ja etenemisen; osaa käytää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä soveltaen niitä palvelun tai ilmiön skenaariotyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä ja tietää tulevaisuudentutkimuksen erityisluonteen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ja luovasti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä ja osoittaa tässä poikkeuksellista innovatiivisuutta.

Aika ja paikka

1. etäopetuskerta, to 8.9.2022 klo 8.30-11.30 (Zoom)
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja tehtävän aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.

2. etäopetuskerta, ke 5.10.2022 klo 8.30-15.30 (Zoom)
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus ja aloittaminen.

3. etäopetuskerta, to 17.11.2022 klo 8.30-15.30 (Zoom)
Pienryhmien skenaarioesitykset ja keskustelua niiden pohjalta.
Ketterän strategioinnin mahdollisuudet, sekä luova ajattelu ja palvelu- ja liiketoimintaideointi uuden tulevaisuustiedon pohjalta.
Henkilökohtaisen sovellustehtävän ohjeistus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Toimintaympäristöanalyysitehtävä (ryhmätehtävä); osuus 25 % kokonaisarvonasta
Skenaariotehtävä (ryhmätehtävä); osuus 25 % kokonaisarvonasta
Henkilökohtainen sovellustehtävä; osuus 50 % kokonaisarvonasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät. Sovellustehtävät tehdään pienryhmissä, jotka muodostetaan ensimmäisellä etätapaamiskerralla. Lisäksi kurssiin kuuluu yksilötyönä tehtävä henkilökohtainen sovellustehtävä. Syksyn 2022 opetus toteutetaan etäopetuksena verkon yli (Zoom).

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja runsaasti taustamateriaalia Moodlessa. YAMK-opiskelijan itse hankkima lähdemateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteistä etäopetusta n. 20 h
Työskentelyä ryhmä- ja yksilötyönä n. 80 h
Materiaaliin perehtymistä n. 35 h

Huom: Opintojakson suorittaminen vaatii huomattavan paljon pienryhmätyöskentelyä (sama pienryhmä koko opintojakson ajan) ja opiskelijan sitoutumista tähän. Aiemman palautteen mukaan opintojakso on koettu mielekkääksi, mutta osa on kokenut sen samalla työlääksi.

Sisällön jaksotus

1. etäopetuskerta, to 8.9.2022 klo 8.30-11.30 (Zoom)
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja tehtävän aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.

2. etäopetuskerta, ke 5.10.2022 klo 8.30-15.30 (Zoom)
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus ja aloittaminen.

3. etäopetuskerta, to 17.11.2022 klo 8.30-15.30 (Zoom)
Pienryhmien skenaarioesitykset ja keskustelua niiden pohjalta.
Ketterän strategioinnin mahdollisuudet, sekä luova ajattelu ja palvelu- ja liiketoimintaideointi uuden tulevaisuustiedon pohjalta.
Henkilökohtaisen sovellustehtävän ohjeistus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Maksimipoissaolo 1/2 päivää. Poissaolosta korvaava tehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Soveltava yksilötehtävä linkittyy työelämäyhteistyöhön, ja ryhmätehtävät liittyvät työelämän tulevaisuuksien ennakointiin yleisemmällä tasolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson peruskuvaus on laajempi kuin mitä tällä toteutuksella käytännössä tehdään (ks. toteutuksen sisällön jaksotus). Toteutuksen runsas materiaalitarjonta kuitenkin mahdollistaa opiskelijan laajemman itseopiskelun oman mielenkiinnon mukaan.

Opintojakson suorittaminen edellyttää kiinteää pienryhmätyöskentelyä sekä opetuskertojen aikana että niiden ulkopuolella. Opintojakso toteutetaan syksyllä 2022 täysin etänä Zoomin välityksellä.

Opintojakso on ollut erittäin suosittu YAMK-opiskelijoiden valinnaisena toteutuksena, ja opiskelijapaikat täyttyneet yleensä vuorokaudessa ilmoittautumisen avauduttua. Ilmoittaudu opintojaksolle ajoissa ja peru tarvittaessa ilmoittautumisesi hyvissä ajoin, jos oletkin estynyt osallistumaan sille. Näin vapautat paikkasi ajoissa seuraavalle mahdollisesti jonosssa olevalle opiskelijalle.

On hyvä huomata, että mikäli opiskelijan toteutukselle ilmoittautuminen hylätään, ilmoittautuminen ei automaattisesti siirry koskemaan seuraavaa järjestettävää toteutusta, vaan sille on ilmoittauduttava uudelleen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osoittaa tietävänsä tulevaisuudentutkimuksen perusteet ja prosessin sekä osaa soveltaa jotakin tulevaisuudentutkimuksen menetelmää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia opintojakson teemaa myös kriittisesti.

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 18.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Mika Kylänen
  • Mika Boedeker
Vastuuhenkilö

Mika Boedeker

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa

Sisältö (OJ)

Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohdat ja ennakoinnin prosessin vaiheet ja etenemisen; osaa käytää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä soveltaen niitä palvelun tai ilmiön skenaariotyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä ja tietää tulevaisuudentutkimuksen erityisluonteen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ja luovasti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä ja osoittaa tässä poikkeuksellista innovatiivisuutta.

Aika ja paikka

1. etäopetuskerta, to 13.1.2022 klo 8.30-11.30
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja harjoitustyön aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.
Toteutus Zoomin välityksellä verkon yli

2. etäopetuskerta, to 10.2.2022 klo 8.30-15.30
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus.
Luovaan ajatteluun liittyvän yksilötehtävän oheistus.
Toteutus Zoomin välityksellä verkon yli

3. etäopetuskerta, la 26.3.2022 klo 8.30-15.00
Pienryhmien skenaarioesitykset ja keskustelua niiden pohjalta.
Ketterän strategioinnin mahdollisuudet, sekä luova ajattelu ja palvelu- ja liiketoimintaideointi uuden tulevaisuustiedon pohjalta.
Yksilötehtävän ohjeistus.
Zoomin välityksellä verkon yli

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Toimintaympäristöanalyysitehtävä (ryhmätehtävä) 25 %
Skenaariotehtävä (ryhmätehtävä) 25 %
Yksilötehtävä 50 %
Luovaan ajatteluun liittyvä yksilötehtävä (hyväksytty-hylätty)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät. Sovellustehtävät tehdään pienryhmissä, jotka muodostetaan ensimmäisellä etätapaamiskerralla. Lisäksi kurssiin kuuluu yksilötyönä tehtävä henkilökohtainen reflektio- ja sovellustehtävä. Kevään 2022 opetus toteutetaan tällä opintojaksolla etäopetuksena verkon yli (Zoom).

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja runsaasti taustamateriaalia Moodlessa. YAMK-opiskelijan itse hankkima lähdemateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteistä etäopetusta n. 20 h
Työskentelyä ryhmä- ja yksilötyönä n. 80 h
Materiaaliin perehtymistä n. 35 h

Sisällön jaksotus

1. etäopetuskerta, to 13.1.2022 klo 8.30-11.30
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja harjoitustyön aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.
Toteutus Zoomin välityksellä verkon yli

2. etäopetuskerta, to 10.2.2022 klo 8.30-15.30
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus.
Luovaan ajatteluun liittyvän yksilötehtävän oheistus.
Toteutus Zoomin välityksellä verkon yli

3. etäopetuskerta, la 26.3.2022 klo 8.30-15.00
Pienryhmien skenaarioesitykset ja keskustelua niiden pohjalta.
Ketterän strategioinnin mahdollisuudet, sekä luova ajattelu ja palvelu- ja liiketoimintaideointi uuden tulevaisuustiedon pohjalta; tulevaisuustiedon soveltaminen strategiseen suunnitteluun.
Yksilötehtävän ohjeistus.
Zoomin välityksellä verkon yli

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Maksimipoissaolo 1/2 päivää. Poissaoloista korvaavia tehtäviä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Soveltava yksilötehtävä linkittyy työelämäyhteistyöhön, ja ryhmätehtävät liittyvät työelämän tulevaisuuksien ennakointiin yleisemmällä tasolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää kiinteää pienryhmätyöskentelyä sekä opetuskertojen aikana että niiden ulkopuolella. Opintojakso toteutetaan keväällä 2022 täysin etänä Zoomin välityksellä. Ilmoittaudu opintojaksolle ajoissa ja peru tarvittaessa ilmoittautumisesi hyvissä ajoin, jos oletkin estynyt osallistumaan sille. Näin vapautat paikkasi ajoissa seuraavalle jonosssa olevalle opiskelijalle.
Opintojakso on erittäin suosittu YAMK-opiskelijoiden valinnaisena toteutuksena, ja opiskelijapaikat täyttyvät yleensä vuorokaudessa ilmoittautumisen avauduttua. On hyvä huomata, että mikäli opiskelijan toteutukselle ilmoittautuminen hylätään, ilmoittautuminen ei automaattisesti siirry koskemaan seuraavaa järjestettävää toteutusta, vaan sille on ilmoittauduttava uudelleen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osoittaa tietävänsä tulevaisuudentutkimuksen perusteet ja prosessin sekä osaa soveltaa jotakin tulevaisuudentutkimuksen menetelmää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia opintojakson teemaa myös kriittisesti.