Siirry suoraan sisältöön

Kansainvälinen teknologiaympäristöLaajuus (5 op)

Tunnus: 5J00ET20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa kultturien arvojen vaikutuksen omaan ja muiden käytökseen
- tunnistaa kulttuurierojen aiheuttamat ongelmat työympäristössä
- ratkoa joitakin kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia teknologiaympäristössä
- hakea lisätietoa ja ratkaisuja kulttuurierojen aiheuttamiin ongelmiin
- käsitellä kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia riskien hallinan menetelmiä käyttäen

Sisältö

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.
- S.H. Schwartzin kulttuurin arvomalli
- tietoa lukuisista kulttuuritutkimuksista
- johtaminen monikulttuurisessa työympäristössä
- monikulttuuriset organisaatiomallit
- kansainvälisten projektien erityspiirteitä
- kansainvälisten projektien riskit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.

Lisätiedot

Kurssi voi olla suomeksi tai englanniksi osallistujien kieltaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoita muista YAMK ohjelmista.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 09.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Teollisuusteknologia

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marko Mäkilouko
Vastuuhenkilö

Marko Mäkilouko

Ryhmät
  • 23YTJT
    Teknologiaosaamisen johtaminen 2023 (insinöörit), ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa kultturien arvojen vaikutuksen omaan ja muiden käytökseen
- tunnistaa kulttuurierojen aiheuttamat ongelmat työympäristössä
- ratkoa joitakin kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia teknologiaympäristössä
- hakea lisätietoa ja ratkaisuja kulttuurierojen aiheuttamiin ongelmiin
- käsitellä kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia riskien hallinan menetelmiä käyttäen

Sisältö (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.
- S.H. Schwartzin kulttuurin arvomalli
- tietoa lukuisista kulttuuritutkimuksista
- johtaminen monikulttuurisessa työympäristössä
- monikulttuuriset organisaatiomallit
- kansainvälisten projektien erityspiirteitä
- kansainvälisten projektien riskit

Lisätiedot (OJ)

Kurssi voi olla suomeksi tai englanniksi osallistujien kieltaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoita muista YAMK ohjelmista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodletentti sovitaan ryhmän kanssa yhteiseen vapaaseen hetkeen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kirjaraporttiin 40% ja tenttiin 60%. Kirjaraportin voi korvata vierasluennon pitämisellä. Vierasluento on mahdollinen vain jos opiskelijalla on riittääv KV-kokemus, jonka kokemusksia voi jakaa muille.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Power point ja kirjallisuus Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 100 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Useita (2-4) vierasluentoa

Kansainvälisyys

Vieraspuhujat kertovat omasta KV-kokemuksesta

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei vastauksia tai vastauksissa ei tietosisältöä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei käytä teoriaa vastausten perusteluna

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Teoriaa on käytetty osittain hyväksi vastauksissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija käyttää teoriaa vastausten perusteluna

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiaosaamisen johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marko Mäkilouko
Ryhmät
  • 22YTJT
    Teknologiaosaamisen johtaminen 2022 (insinöörit), ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa kultturien arvojen vaikutuksen omaan ja muiden käytökseen
- tunnistaa kulttuurierojen aiheuttamat ongelmat työympäristössä
- ratkoa joitakin kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia teknologiaympäristössä
- hakea lisätietoa ja ratkaisuja kulttuurierojen aiheuttamiin ongelmiin
- käsitellä kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia riskien hallinan menetelmiä käyttäen

Sisältö (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.
- S.H. Schwartzin kulttuurin arvomalli
- tietoa lukuisista kulttuuritutkimuksista
- johtaminen monikulttuurisessa työympäristössä
- monikulttuuriset organisaatiomallit
- kansainvälisten projektien erityspiirteitä
- kansainvälisten projektien riskit

Lisätiedot (OJ)

Kurssi voi olla suomeksi tai englanniksi osallistujien kieltaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoita muista YAMK ohjelmista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kulttuurien rakenteen ja muutamien hänen kannaltaan oleellisten kulttuurien arvot ja uskomukset sekä ajatustavat. Opiskelija on muodostanut mallin miten hän voi kehittää omaa kansainvälistä osaamistaan. Opiskelija osaa johtaa eri kulttuurisia työntekijöitä ja muodostaa organisaation, joka huomio kulttuurien välisiä eroja. Opiskelija pystyy aikaansaamaan motivaatiota, sitoutumista ja luottamusta kansainvälisessä projektissa.

Arviointiasteikko

0-5