Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma: 19YTJ
Tunnus: 19YTJ
Kuvaus
Tutkintonimike
Tutkintonimike on insinööri (ylempi AMK), kansainvälisessä käytössä Master of Engineering. Tutkinto-ohjelma tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Teknologiaosaaminen ja sen johtaminen
Osaamisen johtaminen on organisaation osaamispääoman vaalimista ja sen kasvattamista. Tietotalous on murtautumassa läpi lopullisesti, ja siihen liittyy myös teknisen alan organisaatioiden toiminnan muuttuminen teknisestä suunnittelusta ja suorittamisesta jatkuvan muutoksen leimaamaan tietotyöhön. Kilpailukykyiset teknologiaosaamista käyttävät organisaatiot tarvitsevat insinöörikoulutuksen saaneita esimiestyöhön ja johtamiseen kykeneviä ammattilaisia. Asioiden riippuvuuksia ymmärtävien ja organisaation uudistamista ohjaavien avainhenkilöiden merkitys kasvaa.
Tavoite
Tutkinto-ohjelman tavoitteena on varustaa opiskelija johtamaan asiantuntijatyötä teknologiayrityksissä ja muissa teknologiaosaamista käyttävissä organisaatioissa. Erityisinä tavoitteina on antaa opiskelijalle valmiuksia tekniikan ammattilaisten ja tekniikan osaamisen johtamiseen, tuotekehityksen ja innovaatioiden johtamiseen, talouden johtamiseen, projektien hallintaan, kansainvälisiin työympäristöihin, sekä oman esimieskäyttäytymisen kehittämiseen.
Kenelle?
Ylempi amk-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet insinööri (amk) -tutkinnon, ja joille on kertynyt vähintään kolme vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen. Opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon ja sittemmin soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneelta vaadittavaksi työkokemukseksi voidaan hyväksyä vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta, josta vähintään vuosi on kertynyt ammattikorkea-koulututkinnon jälkeen.
Tutkinto-ohjelman rakenne
Tutkinto-ohjelma on laajuudeltaan 60 opintopistettä. Opinnot koostuvat opiskelijan opinnäytetyönään (30 op) suorittamasta teknologiaosaamisen johtamisen kehittämistehtävästä, syventävistä ammattiopinnoista (25 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (5 op). Hakijalla tulee hakuvaiheessa olla alustava suunnitelma kehittämistehtävästä. Syventävissä ammattiopinnoissa opiskelija kartuttaa teknologiaosaamisen johtamiseen liittyviä tietojaan ja taitojaan. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija voi lisätä osaamistaan kehittämistehtävänsä tai ammatillisten erityistarpeidensa mukaisesti.
Tutkinto-ohjelman arvopohja
Tutkinto-ohjelman arvopohjana on arkimedeen valan mukainen: Insinööri on mukana luomassa tekniikkaa, joka koituu luonnon ja ihmisen hyväksi. Insinööri on kaikessa toiminnoissaan suojelemassa kasvien, eläinten ja ihmisen elämää. Insinööri välttää epärehellisyyttä ja epäsopua ja pyrkii kehittymään taitavammaksi ongelmien ratkaisijaksi. Insinööri miettii kehityksen suuntalinjoja ja välttää vahingollisten tavoitteiden toteutumista.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelmaa kehitetään yhdessä alumnien kanssa ja se perustuu työnantajakyselyyn osaamistarpeista.
Lisätiedot
Opintojen hyväksilukeminen
Taso, sisältö ja laajuus
Opiskelija voi ehdottaa hyväksilukemisia aikaisempien, vähintään amk:n erikoistumisopintojen, ylemmän amk-tason opintojen tai maisteritason opintojensa perusteella. Opintojaksokuvausten perusteella opiskelija voi pohtia, mistä opintojaksoista hänellä olisi mahdollisuus hakea hyväksilukemisia opintojakson tason, sisällöllisen vastaavuuden ja laajuuden mukaan. Kokonaisia opintojaksoja ei hyväksilueta
a) kymmentä vuotta vanhempien opintojen,
b) työkokemuksen tai
c) hakukelpoisuuden tuottaneeseen, opiskelijan pohjatutkintoon sisältyvien opintojen perusteella.
Hyväksiluettujen opintojaksojen arviointi
Hyväksilukeminen perustuu aina alkuperäisen arvioinnin antaneen oppilaitoksen todistukseen. Opintosuoritusotteeseen tulee merkintä, millä opinnoilla opintojakso on hyväksiluettu. Arvosanaksi merkitään S = suoritettu. Virtuaaliammattikorkeakoulun ja TAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun kautta suoritettujen opintojen arvosanat siirretään sellaisenaan opiskelijan opintosuorituksiin.
Osittainen hyväksilukeminen
Opiskelija voi ehdottaa opintojakson vastuuopettajalle suoritustensa osittaista hyväksilukemista. Opettaja määrittelee, mitä osioita opintojaksosta on vielä suoritettava, ja miten opiskelija voi ne suorittaa. Opettaja arvioi opintojakson, kuten hän muutenkin arvioi sen. Opintojakson luonteesta riippuen arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aikaisemmat osasuoritukset tai sitten arviointi tehdään vain päättövaiheen tason perusteella. Arvioinnissa opettaja voi ottaa huomioon, mikä on aikaisempien suoritusten ja nykyisten suoritusten osuus koko opintojaksosta.
Hyväksilukemiskäytäntö ja ajankohta
Opiskelija hakee kokonaisen opintojakson hyväksilukemista intranetiin tallennetulla lomakkeella, joka on nimeltään Opintojen hyväksilukeminen. Hän tulostaa ja allekirjoittaa lomakkeen sekä toi-mittaa sen todistusjäljennöksineen opinto-ohjaajalle. Vapaasti valittavien opintojen hyväksilukemisen yhteydessä opiskelija perustelee myös, miten hyväksiluettavat opinnot tukevat kehittämistehtävää tai liittyvät johonkin muuhun ammatilliseen erityistarpeeseen. Opiskelija voi ehdottaa hyväksilukemisia koko opiskelunsa ajan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.