Terveysteknologian ylempi AMK-tutkinto-ohjelma: 25YTT
Tunnus: 24YTT
Kuvaus
HAKUKELPOISUUS
Ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet sosiaali- tai terveysalan AMK-tutkinnon (bioanalyytikko, ensihoitaja, fysioterapeutti, kätilö, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, sosionomi) tai vastaavan opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Hyvinvointi- ja terveysteknologia ovat osa nopeasti kehittyvää innovaatio- ja vientikenttää niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Alalla tarjottava koulutus takaa korkean tason osaamisen työelämän vaativiin tarpeisiin, jotka ovat jatkuvien regulatiivisten muutosten alla. Esimerkiksi vuonna 2021 voimaan tullut uusi lääkinnällisten laitteiden asetus luo valtavan tarpeen alan osaajille, koska valmistajilla tulisi olla organisaatiossaan säännösten noudattamisesta vastaava henkilö, jolla on vaadittava asiantuntemus lääkinnällisten laitteiden alalla. Terveysteknologian hartioilla on globaali vastuu, sillä alati kasvavia terveydenhuollon menoja voidaan parhaiten kompensoida uusilla, innovatiivisilla laitteilla ja prosesseilla. Alan kehitys lisää palveluiden ja hoidon saavutettavuutta, sekä mahdollistaa ekososiaalisen kehityksen vähentämällä uusiin teknologioihin liittyviä ennakkoluuloja.
Hyvinvointi- ja terveysteknologiset ratkaisut ylläpitävät ja parantavat ihmisten elämänlaatua, hyvinvointia ja terveyttä. Uudet teknologiat, digitaaliset palvelut, tekoäly, robotiikka ja data-analytiikka ovat tulleet muutaman vuoden sisällä isoina uusina asioina ihmisten elämään. Hyvinvointiteknologian ja terveysteknologian välinen ero on pieni. Terveysteknologiaa ovat sellaiset laitteet ja ohjelmistot, joilla on lääketieteellinen käyttötarkoitus, ja kaikki muu teknologia voidaan sisällyttää hyvinvointiteknologiaan. TAMKin terveysteknologian koulutuksessa käsitellään molempia, mutta painotus on terveysteknologiassa.
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia itsenäisesti terveysteknologia-alan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja toimia erilaisten ihmisten kanssa kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa huomioiden kulttuuriset, yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Koulutuksessa saa valmiuksia johtaa tiimejä ratkaisemaan alan monimutkaisia ja ennakoimattomia ongelmia. Näitä ratkaisuja voidaan hyödyntää alan uuden tiedon tuottamisessa sekä sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.
Keskeisiä osaamisia, joita opiskelijoille karttuu, ovat asiakaslähtöisyys, terveysalan laitteiden viranomaisvaatimusten dokumentointiosaaminen, terveysteknologian tuotekehitys- ja laatuosaaminen, terveys- ja sosiaalialan teknologisten ratkaisujen hankintaosaaminen, terveys- ja hyvinvointiteknologiset ICT-ratkaisut sekä hyvinvointialan palveluliiketoimintaosaaminen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Terveysteknologian koulutuksesta valmistuneet henkilöt voivat sijoittua hyvinvointi- ja terveysteknologian asiantuntijoiksi, laatupäälliköiksi, regulaatioasiantuntijoiksi, kehittämispäälliköiksi, projektipäälliköiksi, sovellus-/järjestelmäasiantuntijoiksi, laitevastaaviksi (sairaalassa), hyvinvointiteknologiakoordinaattoreiksi ja suunnittelijoiksi.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Terveysteknologialla tarkoitetaan lääketieteelliseen käyttötarkoitukseen tarkoitettuja lääkinnällisiä laitteita tai in vitro (ihmisen ulkopuoliseen) -diagnostiikkaan tarkoitettuja lääkinnällisiä laitteita. Hyvinvointiteknologialla tarkoitetaan erilaisia teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla ylläpidetään ja parannetaan ihmisen elämänlaatua, hyvinvointia tai terveyttä. Lisäksi hyvinvointiteknologioilla tarkoitetaan organisaatioiden henkilöstön käyttämiä, toimintaa ohjaavia ja arvioivia järjestelmiä. Koulutuksen arvoperustana ovat hyvinvointi- ja terveysteknologioihin liittyvä elinkaariajattelu, kestävä kehitys ja eettisyys.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Opintojen laajuus ja kesto: 60 op, 1-1,5 vuotta
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opinnot toteutetaan yhdessä sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden ja tekniikan alan opiskelijoiden kanssa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, jonka voi toteuttaa työn ohella. Osa opetuksesta voi toteutua englanninkielellä.
Lähiopetusta on keskimäärin joka toinen viikko, torstai-iltaisin ja perjantaisin (8.30-16).
Osaamistavoitteet
Koulutus tuottaa opiskelijalle sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäosaamista sekä osaamista alaan liittyvistä sovelluksista. Työelämää uudistavana osaamisena on, että opiskelija ymmärtää kokonaisarkkitehtuurin ja hallitsee tuotekehitysprojektin läpiviemisen ja tuotteen markkinoille saattamisen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien, työelämän ja opiskelijoiden kanssa.
Koulutuksen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Opetussuunnitelma on hyväksytty korkeakouluneuvostossa 23.11.2023.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24YTT-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||
24YTT-1002 |
Turvallinen terveys- ja hyvinvointiteknologia
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
7Y00GE92 | Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
7Y00GE86 | Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
24YTT-1008 |
Käyttäjälähtöiset sovellukset
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
7Y00GE94 | Sovellusten suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
7Y00GE95 | Käyttäjäkeskeinen suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
24YTT-1004 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät ja data
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||
7Y00GE96 | Data-analytiikka ja datan visualisointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
24YTT-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||
7H00GW40 | Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat | 5 | ||||||||
24YTT-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
Yhteensä | 60 | 30 | 25 | 30 | 25 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Syventävät ammattiopinnot |
Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset |
Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta |
Sovellusten suunnittelu |
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu |
Data-analytiikka ja datan visualisointi |
Vapaasti valittavat opinnot |
Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat |
Luokittelemattomat |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset |
Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta |
Sovellusten suunnittelu |
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu |
Data-analytiikka ja datan visualisointi |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset |
Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta |
Sovellusten suunnittelu |
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu |
Data-analytiikka ja datan visualisointi |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset |
Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta |
Sovellusten suunnittelu |
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu |
Data-analytiikka ja datan visualisointi |
Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
24YTT-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
25 |
24YTT-1002 |
Turvallinen terveys- ja hyvinvointiteknologia
(Valitaan kaikki) |
10 |
7Y00GE92 | Laitteiden ja ohjelmistojen regulaatiovaatimukset | 5 |
7Y00GE86 | Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta | 5 |
24YTT-1008 |
Käyttäjälähtöiset sovellukset
(Valitaan kaikki) |
10 |
7Y00GE94 | Sovellusten suunnittelu | 5 |
7Y00GE95 | Käyttäjäkeskeinen suunnittelu | 5 |
24YTT-1004 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät ja data
(Valitaan kaikki) |
5 |
7Y00GE96 | Data-analytiikka ja datan visualisointi | 5 |
24YTT-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
7H00GW40 | Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat | 5 |
24YTT-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 |