Siirry suoraan sisältöön

Ajattelu voimavaraksiLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00FZ21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kehittää ajatteluaan onnistuakseen paremmin omassa arjessaan, opinnoissaan ja työssään
- tietää, mitä kriittinen ajattelu on ja osaa kehittää kriittisen ajattelun taitojaan
- osaa kehittää itseään yhdessäajattelijana ja osaa rakentaa onnistuneita yhdessäajattelun tilanteita muiden ihmisten kanssa
- tunnistaa erilaisia tapoja ajatella ja osaa soveltaa omaa ajatteluaan edistääkseen erilaisissa tilanteissa onnistumista.
- ymmärtää systeemiajattelun merkityksen haastavissa kokonaisuuksissa onnistumisessa ja osaa vuorovaikuttaa systeeemiälykkäästi.

Sisältö

Sisältö

Ajattelu on ihmiselle täysin vapaa ja rajoittamaton resurssi. Siis täysin poikkeuksellinen voimavara, jonka hyödyntämiseen kannattaa paneutua. Omaa ajattelua kehittämällä voi merkittävästi vaikuttaa omaan elämänlaatuun kaikilla sen osa-alueilla. Kannattaa ajatella miten kannattaa ajatella. Panostamalla omaan ajatteluun eri tilanteissa huomaa, miten se johtaa parempaan tekemiseen ja sitä kautta parempaan etenemiseen omissa tavoitteissa. Johtajuuden merkitys työelämätaitona kasvaa koko ajan työelämässä ja tietoinen ajattelu on keskeistä johtajuusosaamisen kehittämisessä.

Osa 1
Oma itsenäinen ajatteluni: Miten minä ajattelen? Miten voisin ajatella paremmin? Mitä on kriittinen ajattelu ja miten kehitän kriittisen ajattelun taitoa. Kuinka pystyn omaa ajattelua kehittämällä vapauttamaan omaa potentiaaliani? Miten kehitän itsensäjohtamisen taitoja tietoisen ajattelun avulla?

Osa 2
Yhdessäajattelu: Mikä merkitys yhdessä ajattelulla on, kun halutaan edetä asioissa? Miten yhdessä ajattelu moninkertaistaa mahdollisuutemme onnistua? Miten kehitän itseäni yhdessä ajattelijana? Mikä on yhdessä ajattelun merkitys työelämässä?

Osa 3
Systeemiajattelu: Miten kehitän ajatteluani kompleksisissa tilanteissa, joita on jo lähtökohtaisesti vaikea ymmärtää? Millainen ajattelu auttaa minua ja samalla meitä yhdessä onnistumaan tilanteissa, joissa lopputulokseen vaikuttaa hyvin monen ihmisen ajattelu ja teot? Millaisella ajattelulla mahdollistan kokonaisuuksissa onnistumisen? Mitä on systeeminen johtaminen ja millaista ajattelua se vaatii?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan merkinnällä suoritus hyväksytty (S).
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan näyttö oman ajattelun kriittisestä tarkastelusta, ajattelun kehittämisosaamisesta ryhmätehtävissä, oman ajattelun kehittymistä peilaavat kirjaesseet kolmesta kirjasta sekä henkilökohtainen opas oman ajattelun kehittämiseen. Henkilökohtaisen oppaan muoto on vapaa.

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 20.09.2024

Ajoitus

03.10.2024 - 14.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Veijo Hämäläinen
Vastuuhenkilö

Veijo Hämäläinen

Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kehittää ajatteluaan onnistuakseen paremmin omassa arjessaan, opinnoissaan ja työssään
- tietää, mitä kriittinen ajattelu on ja osaa kehittää kriittisen ajattelun taitojaan
- osaa kehittää itseään yhdessäajattelijana ja osaa rakentaa onnistuneita yhdessäajattelun tilanteita muiden ihmisten kanssa
- tunnistaa erilaisia tapoja ajatella ja osaa soveltaa omaa ajatteluaan edistääkseen erilaisissa tilanteissa onnistumista.
- ymmärtää systeemiajattelun merkityksen haastavissa kokonaisuuksissa onnistumisessa ja osaa vuorovaikuttaa systeeemiälykkäästi.

Sisältö (OJ)

Sisältö

Ajattelu on ihmiselle täysin vapaa ja rajoittamaton resurssi. Siis täysin poikkeuksellinen voimavara, jonka hyödyntämiseen kannattaa paneutua. Omaa ajattelua kehittämällä voi merkittävästi vaikuttaa omaan elämänlaatuun kaikilla sen osa-alueilla. Kannattaa ajatella miten kannattaa ajatella. Panostamalla omaan ajatteluun eri tilanteissa huomaa, miten se johtaa parempaan tekemiseen ja sitä kautta parempaan etenemiseen omissa tavoitteissa. Johtajuuden merkitys työelämätaitona kasvaa koko ajan työelämässä ja tietoinen ajattelu on keskeistä johtajuusosaamisen kehittämisessä.

Osa 1
Oma itsenäinen ajatteluni: Miten minä ajattelen? Miten voisin ajatella paremmin? Mitä on kriittinen ajattelu ja miten kehitän kriittisen ajattelun taitoa. Kuinka pystyn omaa ajattelua kehittämällä vapauttamaan omaa potentiaaliani? Miten kehitän itsensäjohtamisen taitoja tietoisen ajattelun avulla?

Osa 2
Yhdessäajattelu: Mikä merkitys yhdessä ajattelulla on, kun halutaan edetä asioissa? Miten yhdessä ajattelu moninkertaistaa mahdollisuutemme onnistua? Miten kehitän itseäni yhdessä ajattelijana? Mikä on yhdessä ajattelun merkitys työelämässä?

Osa 3
Systeemiajattelu: Miten kehitän ajatteluani kompleksisissa tilanteissa, joita on jo lähtökohtaisesti vaikea ymmärtää? Millainen ajattelu auttaa minua ja samalla meitä yhdessä onnistumaan tilanteissa, joissa lopputulokseen vaikuttaa hyvin monen ihmisen ajattelu ja teot? Millaisella ajattelulla mahdollistan kokonaisuuksissa onnistumisen? Mitä on systeeminen johtaminen ja millaista ajattelua se vaatii?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakso arvioidaan merkinnällä suoritus hyväksytty (S).
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan näyttö oman ajattelun kriittisestä tarkastelusta, ajattelun kehittämisosaamisesta ryhmätehtävissä, oman ajattelun kehittymistä peilaavat kirjaesseet kolmesta kirjasta sekä henkilökohtainen opas oman ajattelun kehittämiseen. Henkilökohtaisen oppaan muoto on vapaa.

Aika ja paikka

Verkkotapaamiset
to 3.10. klo 16.45 -20.00
to 10.10. klo 16.45-20.00
ke 30.10. klo 16.15-19.30
ke 13.11.klo 16.15-19.30
ke 27.11.klo 16.15-19.30

Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/64403861080?pwd=D4r4vbo9ZQv63VtItaxq1AQewWSs0h.1

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus arvioidaan oppimiseen osallistumisen ja palautettujen suoritteiden perusteella.
Suoritteita ovat:
- osallistuminen lähiopetukseen zoomissa ja ryhmätyöskentelyyn
- reflektoiva essee kirjallisuudesta
- oman ajattelun opas

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, johon kuuluvat kaikille yhteiset verkkotapaamiset, ryhmien omat tapaamiset ja itsenäinen opiskelu.

Luentojen aikataulu alla. Luentokertojen väleissä on ryhmätehtäviä, joiden aikataluista ryhmä päättää itse. Ryhmät muodostetaan ensimmäisellä luentokerralla, jolloin on siis kaikkien opintojaksoa suorittavien oltava virtuaalitapaamisessa paikalla. Itsenäisen opiskelun tehtävät löytyvät opintojakson moodle-oppimisalustalta.

Verkkotapaamiset
to 3.10. klo 16.45 -20.00
to 10.10. klo 16.45-20.00
ke 30.10. klo 16.15-19.30
ke 13.11.klo 16.15-19.30
ke 27.11.klo 16.15-19.30

Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/64403861080?pwd=D4r4vbo9ZQv63VtItaxq1AQewWSs0h.1

Oppimateriaalit

Opintojakson toteutukseen kuuluu kolmen aihepiiriin liittyvän kirjan lukeminen. Kirjat voi valita alla olevasta kirjallisuuslistasta.

Yksi kirja käsitellään yhdessä oman ryhmän kanssa. Kahdesta kirjasta opiskelija kirjoittaa yhden reflektoivan esseen, laajuudeltaan 10 - 20 sivua.

Kirjalista:
Peter Senge, The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization
Daniel Kahneman, Ajattelu, nopeasti ja hitaasti
--
Olli-Pekka Heinonen, Eletään ihmisiksi - Yhteisöllistä viisautta etsimässä
Carol Dweck, Mindset – Menestymisen psykologia – Kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme?
Shawn Achor, Big potential, How transforming the pursuit of success raises our achievement, happiness and well-being.
William Isaacs, Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito
Kai Alhanen, Dialogikirja
Ilona Rauhala, Keskustelun voima
Adam Grant, Think Again, suomeksi Ajattele vielä
Pekka Tölli, Minä näen sinut, arvostuksen psykologiaa
Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge
Helena Åhman, Gustafsberg Harri, Tilannetaju – Päätä paremmin
Eveliina Salonen, Johda energiaa
Dorie Clark, The Long Game, How to Be a Long-Term Thinker in a Short-Term World
Derek Carbera, Laura Carbera, System Thinking Made Simple
Nancy Kline, Time to Think: Listening to Ignite the Human Mind
Wendy Smith, Marianne Lewis, Both/And Thinking
Brian Klaas, Fluke: Chance, Chaos, and Why Everything We Do Matters
Esa Saarinen, Ajattelusta / Kyse on sinusta / Hymy

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on säännöllistä kaikille yhteistä verkko-opiskelua vain 18 tuntia. Ryhmässä toimimisen ja erityisesti itsenäisen opiskelun osuus opintojaksolla on suuri.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävillä on kaksi vaihtoehtoista palautuspäivää:
7.12.2024 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 13.12.2024
15.1.2024 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 27.1.2025

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan edellä mainutut suoritteet. Suoritteilla opiskelija osoittaa oman ajattelun kehittyminen ja opintojakson tavoitteisiin pääsemisen.

Ilmoittautumisaika

03.09.2023 - 02.10.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 14.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Veijo Hämäläinen
Vastuuhenkilö

Veijo Hämäläinen

Ryhmät
  • 23YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kehittää ajatteluaan onnistuakseen paremmin omassa arjessaan, opinnoissaan ja työssään
- tietää, mitä kriittinen ajattelu on ja osaa kehittää kriittisen ajattelun taitojaan
- osaa kehittää itseään yhdessäajattelijana ja osaa rakentaa onnistuneita yhdessäajattelun tilanteita muiden ihmisten kanssa
- tunnistaa erilaisia tapoja ajatella ja osaa soveltaa omaa ajatteluaan edistääkseen erilaisissa tilanteissa onnistumista.
- ymmärtää systeemiajattelun merkityksen haastavissa kokonaisuuksissa onnistumisessa ja osaa vuorovaikuttaa systeeemiälykkäästi.

Sisältö (OJ)

Sisältö

Ajattelu on ihmiselle täysin vapaa ja rajoittamaton resurssi. Siis täysin poikkeuksellinen voimavara, jonka hyödyntämiseen kannattaa paneutua. Omaa ajattelua kehittämällä voi merkittävästi vaikuttaa omaan elämänlaatuun kaikilla sen osa-alueilla. Kannattaa ajatella miten kannattaa ajatella. Panostamalla omaan ajatteluun eri tilanteissa huomaa, miten se johtaa parempaan tekemiseen ja sitä kautta parempaan etenemiseen omissa tavoitteissa. Johtajuuden merkitys työelämätaitona kasvaa koko ajan työelämässä ja tietoinen ajattelu on keskeistä johtajuusosaamisen kehittämisessä.

Osa 1
Oma itsenäinen ajatteluni: Miten minä ajattelen? Miten voisin ajatella paremmin? Mitä on kriittinen ajattelu ja miten kehitän kriittisen ajattelun taitoa. Kuinka pystyn omaa ajattelua kehittämällä vapauttamaan omaa potentiaaliani? Miten kehitän itsensäjohtamisen taitoja tietoisen ajattelun avulla?

Osa 2
Yhdessäajattelu: Mikä merkitys yhdessä ajattelulla on, kun halutaan edetä asioissa? Miten yhdessä ajattelu moninkertaistaa mahdollisuutemme onnistua? Miten kehitän itseäni yhdessä ajattelijana? Mikä on yhdessä ajattelun merkitys työelämässä?

Osa 3
Systeemiajattelu: Miten kehitän ajatteluani kompleksisissa tilanteissa, joita on jo lähtökohtaisesti vaikea ymmärtää? Millainen ajattelu auttaa minua ja samalla meitä yhdessä onnistumaan tilanteissa, joissa lopputulokseen vaikuttaa hyvin monen ihmisen ajattelu ja teot? Millaisella ajattelulla mahdollistan kokonaisuuksissa onnistumisen? Mitä on systeeminen johtaminen ja millaista ajattelua se vaatii?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakso arvioidaan merkinnällä suoritus hyväksytty (S).
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan näyttö oman ajattelun kriittisestä tarkastelusta, ajattelun kehittämisosaamisesta ryhmätehtävissä, oman ajattelun kehittymistä peilaavat kirjaesseet kolmesta kirjasta sekä henkilökohtainen opas oman ajattelun kehittämiseen. Henkilökohtaisen oppaan muoto on vapaa.

Aika ja paikka

Luennot
ma 2.10. klo 16.15 -19.30
ke 4.10. klo 16.15-19.30
ke 1.11.klo 16.15-19.30
ke 15.11.klo 16.15-19.30
ke 29.11.klo 16.15-19.30
Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/62452246971?pwd=OHozaERqSGIvaUZROXV2QzdGNXJqQT09
Meeting ID: 624 5224 6971
Passcode: 359364

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus arvioidaan oppimiseen osallistumisen ja palautettujen suoritteiden perusteella.
Suoritteita ovat:
- osallistuminen lähiopetukseen zoomissa ja ryhmätyöskentelyyn
- reflektoiva essee kirjallisuudesta
- oman ajattelun opas

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, johon kuuluvat kaikille yhteiset luennot, ryhmien omat tapaamiset ja itsenäinen opiskelu.

Luentojen aikataulu alla. Luentokertojen väleissä on ryhmätehtäviä, joiden aikataluista ryhmä päättää itse. Ryhmät muodostetaan ensimmäisellä luentokerralla, jolloin on siis kaikkien opintojaksoa suorittavien oltava virtuaalitapaamisessa paikalla. Itsenäisen opiskelun tehtävät löytyvät opintojakson moodle-oppimisalustalta.

Luennot
ma 2.10. klo 16.15 -19.30
ke 4.10. klo 16.15-19.30
ke 1.11.klo 16.15-19.30
ke 15.11.klo 16.15-19.30
ke 29.11.klo 16.15-19.30
Join Zoom Meeting

Oppimateriaalit

Opintojakson toteutukseen kuuluu kolmen aihepiiriin liittyvän kirjan lukeminen. Kirjat voi valita alla olevasta kirjallisuuslistasta.

Yksi kirja käsitellään yhdessä oman ryhmän kanssa. Kahdesta kirjasta opiskelija kirjoittaa yhden reflektoivan esseen, laajuudeltaan 6 - 12 sivua.

Kirjalista:
Daniel Kahneman, Ajattelu, nopeasti ja hitaasti
Carol Dweck, Mindset – Menestymisen psykologia – Kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme?
Shawn Achor, Big potential, How transforming the pursuit of success raises our achievement, happiness and well-being.
William Isaacs, Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito
Ilona Rauhala, Keskustelun voima
Adam Grant, Think Again, suomeksi Ajattele vielä
Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge
Helena Åhman, Gustafsberg Harri, Tilannetaju – Päätä paremmin
Eveliina Salonen, Johda energiaa
Dorie Clark, The Long Game, How to Be a Long-Term Thinker in a Short-Term World
Derek Carbera, Laura Carbera, System Thinking Made Simple
Olli-Pekka Heinonen, Eletään ihmisiksi - Yhteisöllistä viisautta etsimässä
Nancy Kline, Time to Think: Listening to Ignite the Human Mind
Wendy Smith, Marianne Lewis, Both/And Thinking

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on säännöllistä kaikille yhteistä verkko-opiskelua vain 18 tuntia. Ryhmässä toimimisen ja erityisesti itsenäisen opiskelun osuus opintojaksolla on suuri.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävillä on kaksi vaihtoehtoista palautuspäivää:
7.12.2023 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 13.12.2024
15.1.2023 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 27.1.2024

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan edellä mainutut suoritteet. Suoritteilla opiskelija osoittaa oman ajattelun kehittyminen ja opintojakson tavoitteisiin pääsemisen.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 02.10.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 10.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Veijo Hämäläinen
Vastuuhenkilö

Veijo Hämäläinen

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kehittää ajatteluaan onnistuakseen paremmin omassa arjessaan, opinnoissaan ja työssään
- tietää, mitä kriittinen ajattelu on ja osaa kehittää kriittisen ajattelun taitojaan
- osaa kehittää itseään yhdessäajattelijana ja osaa rakentaa onnistuneita yhdessäajattelun tilanteita muiden ihmisten kanssa
- tunnistaa erilaisia tapoja ajatella ja osaa soveltaa omaa ajatteluaan edistääkseen erilaisissa tilanteissa onnistumista.
- ymmärtää systeemiajattelun merkityksen haastavissa kokonaisuuksissa onnistumisessa ja osaa vuorovaikuttaa systeeemiälykkäästi.

Sisältö (OJ)

Sisältö

Ajattelu on ihmiselle täysin vapaa ja rajoittamaton resurssi. Siis täysin poikkeuksellinen voimavara, jonka hyödyntämiseen kannattaa paneutua. Omaa ajattelua kehittämällä voi merkittävästi vaikuttaa omaan elämänlaatuun kaikilla sen osa-alueilla. Kannattaa ajatella miten kannattaa ajatella. Panostamalla omaan ajatteluun eri tilanteissa huomaa, miten se johtaa parempaan tekemiseen ja sitä kautta parempaan etenemiseen omissa tavoitteissa. Johtajuuden merkitys työelämätaitona kasvaa koko ajan työelämässä ja tietoinen ajattelu on keskeistä johtajuusosaamisen kehittämisessä.

Osa 1
Oma itsenäinen ajatteluni: Miten minä ajattelen? Miten voisin ajatella paremmin? Mitä on kriittinen ajattelu ja miten kehitän kriittisen ajattelun taitoa. Kuinka pystyn omaa ajattelua kehittämällä vapauttamaan omaa potentiaaliani? Miten kehitän itsensäjohtamisen taitoja tietoisen ajattelun avulla?

Osa 2
Yhdessäajattelu: Mikä merkitys yhdessä ajattelulla on, kun halutaan edetä asioissa? Miten yhdessä ajattelu moninkertaistaa mahdollisuutemme onnistua? Miten kehitän itseäni yhdessä ajattelijana? Mikä on yhdessä ajattelun merkitys työelämässä?

Osa 3
Systeemiajattelu: Miten kehitän ajatteluani kompleksisissa tilanteissa, joita on jo lähtökohtaisesti vaikea ymmärtää? Millainen ajattelu auttaa minua ja samalla meitä yhdessä onnistumaan tilanteissa, joissa lopputulokseen vaikuttaa hyvin monen ihmisen ajattelu ja teot? Millaisella ajattelulla mahdollistan kokonaisuuksissa onnistumisen? Mitä on systeeminen johtaminen ja millaista ajattelua se vaatii?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakso arvioidaan merkinnällä suoritus hyväksytty (S).
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan näyttö oman ajattelun kriittisestä tarkastelusta, ajattelun kehittämisosaamisesta ryhmätehtävissä, oman ajattelun kehittymistä peilaavat kirjaesseet kolmesta kirjasta sekä henkilökohtainen opas oman ajattelun kehittämiseen. Henkilökohtaisen oppaan muoto on vapaa.

Aika ja paikka

Luennot klo 15-18 5.10., 12.10., 2.11., 16.11. ja 30.11.
Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/3966153779
Meeting ID: 396 615 3779

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus arvioidaan oppimiseen osallistumisen ja palautettujen suoritteiden perusteella.
Suoritteita ovat:
- osallistuminen lähiopetukseen zoomissa ja ryhmätyöskentelyyn
- reflektoiva essee kirjallisuudesta
- oman ajattelun opas

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, johon kuuluvat kaikille yhteiset luennot, ryhmien omat tapaamiset ja itsenäinen opiskelu.

Luennot pidetään parillisina viikkoina (poikkeus vk 42, jonka luento pidetään viikkoa aiemmin viikolla 41) verkossa keskiviikkoisin iltäpäivällä klo 15 - 18. Luentokertojen väleissä on ryhmätehtäviä, joiden aikataluista ryhmä päättää itse. Ryhmät muodostetaan ensimmäisellä luentokerralla, jolloin on siis kaikkien opintojaksoa suorittavien oltava virtuaalitapaamisessa paikalla. Itsenäisen opiskelun tehtävät löytyvät opintojakson moodle-oppimisalustalta.

Oppimateriaalit

Opintojakson toteutukseen kuuluu kolmen aihepiiriin liittyvän kirjan lukeminen. Kirjat voi valita alla olevasta kirjallisuuslistasta.

Yksi kirja käsitellään yhdessä oman ryhmän kanssa. Kahdesta kirjasta opiskelija kirjoittaa yhden reflektoivan esseen, laajuudeltaan 5 - 10 sivua.

Kirjalista:
Daniel Kahneman, Ajattelu, nopeasti ja hitaasti
Carol Dweck, Mindset – Menestymisen psykologia – Kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme?
Shawn Achor, Big potential, How transforming the pursuit of success raises our achievement, happiness and well-being.
William Isaacs, Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito
Ilona Rauhala, Keskustelun voima
Adam Grant, Think Again, suomeksi Ajattele vielä
Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge
Helena Åhman, Gustafsberg Harri, Tilannetaju – Päätä paremmin
Eveliina Salonen, Johda energiaa
Dorie Clark, The Long Game, How to Be a Long-Term Thinker in a Short-Term World
Derek Carbera, Laura Carbera,System Thinking Made Simple
Olli-Pekka Heinonen, Eletään ihmisiksi - Yhteisöllistä viisautta etsimässä
Nancy Kline, Time to Think: Listening to Ignite the Human Mind
Wendy Smith, Marianne Lewis, Both/And Thinking

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on säännöllistä kaikille yhteistä verkko-opiskelua vain 15 tuntia. Ryhmässä toimimisen ja erityisesti itsenäisen opiskelun osuus opintojaksolla on suuri.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tehtävillä on kaksi vaihtoehtoista palautuspäivää:
7.12.2022 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 13.12.2022
15.1.2023 mennessä tehtävät palauttaneiden arviointi on valmiina viimeistään 27.1.2023

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan edellä mainutut suoritteet. Suoritteilla opiskelija osoittaa oman ajattelun kehittyminen ja opintojakson tavoitteisiin pääsemisen.