Hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisut SoTe-palveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: NY00FO55
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian käsitteinä ja ymmärtää niiden laaja-alaisuuden ja monipuolisuuden
- hallitsee SoTe palvelujärjestelmän ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sen palvelusisältöjä
- tunnistaa ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologioiden kehittämiskohteita SoTe palveluissa
- tietää ja osaa kriittisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologisten ratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- osaa kehittää SoTe palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa kriittisesti analysoida ja arvioida eettisiä näkökulmia hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä So-Te palveluissa
- tietää palvelumuotoilun käsitteenä ja prosessina
- osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Sisältö
- Hyvinvointi- ja terveysteknologia – käsitteet
- SoTe palvelujärjestelmä ja -prosessit
- Hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisut SoTe palveluissa
- Asiakas- ja ihmislähtöisyys SoTe palveluissa
- Eettisyys ja hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödyntäminen
- Palvelumuotoilu käsitteenä ja prosessina sekä sen eri työkaluja – ja menetelmiä
- Palvelumuotoilun soveltaminen hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa perusymmärrystä So-Te palvelujärjestelmästä ja -prosesseista
- Tunnistaa hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa perusosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyteen liittyvää osaamista vain kuvailevalla tasolla
- Tietää palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa ja kehittämisessä
- Osaa ideoida teknologiaa hyödyntäviä SoTe palveluja palvelumuotoilua hyödyntäen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa arviointiosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa kehittää So-Te palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Tietää ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteitä
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointi- sekä arviointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa kriittisen arvioinnin osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista So-Te palveluissa
- Osoittaa perusteltua SoTe palveluprosessien kehittämistä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti ja perustellen arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää monipuolista osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 18.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Jaana Vainionpää
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
- tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian käsitteinä ja ymmärtää niiden laaja-alaisuuden ja monipuolisuuden
- hallitsee SoTe palvelujärjestelmän ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sen palvelusisältöjä
- tunnistaa ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologioiden kehittämiskohteita SoTe palveluissa
- tietää ja osaa kriittisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologisten ratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- osaa kehittää SoTe palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa kriittisesti analysoida ja arvioida eettisiä näkökulmia hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä So-Te palveluissa
- tietää palvelumuotoilun käsitteenä ja prosessina
- osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Sisältö (OJ)
- Hyvinvointi- ja terveysteknologia – käsitteet
- SoTe palvelujärjestelmä ja -prosessit
- Hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisut SoTe palveluissa
- Asiakas- ja ihmislähtöisyys SoTe palveluissa
- Eettisyys ja hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödyntäminen
- Palvelumuotoilu käsitteenä ja prosessina sekä sen eri työkaluja – ja menetelmiä
- Palvelumuotoilun soveltaminen hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa perusymmärrystä So-Te palvelujärjestelmästä ja -prosesseista
- Tunnistaa hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa perusosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyteen liittyvää osaamista vain kuvailevalla tasolla
- Tietää palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa ja kehittämisessä
- Osaa ideoida teknologiaa hyödyntäviä SoTe palveluja palvelumuotoilua hyödyntäen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa arviointiosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa kehittää So-Te palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Tietää ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteitä
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointi- sekä arviointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa kriittisen arvioinnin osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista So-Te palveluissa
- Osoittaa perusteltua SoTe palveluprosessien kehittämistä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti ja perustellen arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää monipuolista osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Aika ja paikka
NY00FO55-3002 Hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisut SoTe-palveluissa
Toteutusaika: 6.2-18.4.2023
Aikatauluun merkittävät ajankohdat:
ennakkotehtävä annetaan 6.2.2023, Moodle
vko 6:perjantai 10.2 klo 8.30-16.00 lähipäivä TAMKilla
vko 10: perjantai 10.3 klo 8.30-15.30 lähipäivä TAMKilla,
vko 16:tiistai 18.4 klo 16.30-18.00, etänä Zoomin välityksellä
Tilannetietoa 12.12.2022, muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
0-5
Lisätietoja opiskelijoille
NY00FO55-3002 Hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisut SoTe-palveluissa
Toteutusaika: 6.2-18.4.2023
Aikatauluun merkittävät ajankohdat:
ennakkotehtävä annetaan 6.2.2023, Moodle
vko 6:perjantai 10.2 klo 8.30-16.00 lähipäivä TAMKilla
vko 10: perjantai 10.3 klo 8.30-15.30 lähipäivä TAMKilla,
vko 16:tiistai 18.4 klo 16.30-18.00, etänä Zoomin välityksellä
Tilannetieto 12.12.2022. Muutokset mahdollisia.
Ilmoittautumisaika
01.02.2022 - 21.02.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 18.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Lea Saarni
- Jaana Vainionpää
Vastuuhenkilö
Lea Saarni
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
- tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian käsitteinä ja ymmärtää niiden laaja-alaisuuden ja monipuolisuuden
- hallitsee SoTe palvelujärjestelmän ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sen palvelusisältöjä
- tunnistaa ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologioiden kehittämiskohteita SoTe palveluissa
- tietää ja osaa kriittisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologisten ratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- osaa kehittää SoTe palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa kriittisesti analysoida ja arvioida eettisiä näkökulmia hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä So-Te palveluissa
- tietää palvelumuotoilun käsitteenä ja prosessina
- osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Sisältö (OJ)
- Hyvinvointi- ja terveysteknologia – käsitteet
- SoTe palvelujärjestelmä ja -prosessit
- Hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisut SoTe palveluissa
- Asiakas- ja ihmislähtöisyys SoTe palveluissa
- Eettisyys ja hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödyntäminen
- Palvelumuotoilu käsitteenä ja prosessina sekä sen eri työkaluja – ja menetelmiä
- Palvelumuotoilun soveltaminen hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa perusymmärrystä So-Te palvelujärjestelmästä ja -prosesseista
- Tunnistaa hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa perusosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyteen liittyvää osaamista vain kuvailevalla tasolla
- Tietää palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa ja kehittämisessä
- Osaa ideoida teknologiaa hyödyntäviä SoTe palveluja palvelumuotoilua hyödyntäen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- Tietää hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteet
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa arviointiosaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista SoTe palveluissa
- Osaa kehittää So-Te palveluprosesseja hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- Tietää ja osaa analysoida hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä palvelumuotoilun käsitteitä
- Osoittaa selkeää ymmärrystä ja analysointi- sekä arviointikykyä SoTe palvelujärjestelmästä
- Tunnistaa ja osaa perustella hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen kehittämiskohteita SoTe-palveluissa
- Osoittaa kriittisen arvioinnin osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen hyödynnettävyydestä ja vaikutuksista So-Te palveluissa
- Osoittaa perusteltua SoTe palveluprosessien kehittämistä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- Osaa monipuolisesti ja perustellen arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen asiakas- ja ihmislähtöisyyttä SoTe palveluissa
- Osoittaa eettisyyden analysointiin ja arviointiin liittyvää monipuolista osaamista hyvinvointi- ja terveysteknologiratkaisujen hyödyntämisessä
- Tietää ja hallitsee palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja sen menetelmiä
- Osaa soveltaa palvelumuotoilua hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa
- Osaa hyödyntää luovasti ja innovatiivisesti palvelumuotoilua tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologisia ratkaisuja hyödyntävien SoTe palvelujen kehittämisessä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Moodlen välityksellä. Opintojakson toteutuksessa on opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä tiimin kanssa itseohjautuvasti tehtävä tiimitehtävä. Kaikkien opiskelijoiden ja opettajien yhteinen aika Zoomin välityksellä seuraavasti:
ke 9.3 klo 15.00-17.30 Jaana ja Jukka-Pekka luennot, Tuija lyhyt puheenvuoro
ti 5.4 klo 15.00-16.00 Tuija (ohjaus/kyselytunti)
ti 19.4 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (ohjaus)
ti 17.5 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
ke 18.5 klo 15.00-17.30 Jaana. Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
Zoom-linkki saatavilla Moodlessa, opintojakson Moodle avataan opiskelijoille 7.3 alkaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ennakkotehtävä, yksilö - arviointi hyväksytty/hylätty
tiimitehtävä, arviointi 0-5 (100% opintojakson arvioinnista) - tiimitehtävä suoritettu opintojakson aikataulun puitteissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi, Moodle
- yhteiset etäopetusajankohdat aikataulun mukaisesti Zoomin välityksellä (luennot, ohjaukset, tulosten jakaminen)
- materiaalit
- videot
- kirjallisuus
- harjoitustehtävät
- tiimitehtävä
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodlessa saatavilla 7.3 alkaen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5 x 27h) = 135h opiskelijan työtä
itseohjautuvaa työskentelyä yksilönä ja tiimityönä, etätyöskentelyä 124 h
yhteistä etätyöskentelyä Zoomin välityksellä 11h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimitehtävän soveltaminen työelämään / työelämäkumppanien avulla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Moodlen välityksellä. Opintojakson toteutuksessa on opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä tiimin kanssa itseohjautuvasti tehtävä tiimitehtävä. Kaikkien opiskelijoiden ja opettajien yhteinen aika Zoomin välityksellä seuraavasti:
ke 9.3 klo 15.00-17.30 Jaana ja Jukka-Pekka luennot, Tuija lyhyt puheenvuoro
ti 5.4 klo 15.00-16.00 Tuija (ohjaus/kyselytunti)
ti 19.4 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (ohjaus)
ti 17.5 klo 15.00-17.30 Jaana, Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
ke 18.5 klo 15.00-17.30 Jaana. Jukka-Pekka ja Tuija (tulokset)
Zoom-linkki saatavilla Moodlessa, opintojakson Moodle avataan opiskelijoille 7.3 alkaen.