Siirry suoraan sisältöön

InnovaatioprojektitLaajuus (5 op)

Tunnus: 5W00FK36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet: Opiskelija tuntee, ymmärtää ja osaa hyödyntää niin teoriassa kuin käytännössäkin: innovatiivisen tuotekehityksen keskeisiä termejä, käsitteitä sekä malleja / innovatiivisen tuotekehityksen moderneja työkaluja / uusien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia / innovointia muille yrityksen keskeisille liiketoiminnan prosesseille lisäarvoa tuovana elementtinä // Opiskelija osaa: soveltaa innovatiivisen tuotekehityksen työkaluja kustannustehokkaasti ja tavoiteorientoituneesti / - argumentoida ja myydä omat näkökantansa muille ammatillisille sidosryhmille / - hyödyntää tuotekehityksessä tekniikan kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia // Opiskelija on: oman organisaationsa ennakkoluuloton, tehokas innovoija / osaaja, joka innovatiivisin menetelmin kehittää aineettomia sekä aineellisia, monialaista osaamista vaativia tuotteita/palveluita/prosesseja/liiketoimintamalleja / aktiivinen ja vastuullinen, itseohjautuva ryhmäpeluri

Oppimistulokset vastaavat EQF7-tasoa.

Sisältö

Innovaatioprojektin kuluessa opiskelijat vertaisryhmittäin tuottavat todellisen, kaupallistettavissa olevan innovaation (aineellinen, aineeton tai näiden yhdistelmä), joka pohjautuu itse hankittuun yritystoimeksiantoon tai opiskelijoiden omaan luovuuteen/prosessointiin. Aineellinen innovaatio on esimerkiksi uutuusarvoltaan jokin laite tai laitteen osa, joka suoriutuu paremmin tehtävästään kuin aiemmat verrokit. Aineeton innovaatio voi olla esimerkiksi liiketoimintaidean ja ansaintalogiikkaa älykkäästi yhdistelevä design. Näiden yhdistelmä voi puolestaan olla esimerkiksi paremmin johdettu tuotteistamisprosessi. / Projekti toteutetaan verraten vapaamuotoisesti: vertaisryhmittäin ryhmät päättävät sisäisistä säännöistään, jotka sääntelevät työskentelyä. Muutoin prosessointi noudattaa rytmitystä: lähitunneilla käsitellään vuorovaikutteisesti eri pedagogisia menetelmiä soveltaen substanssipaketti, josta vertaisryhmät ottavat kopin ja haluamallaan tavalla refleksoivat omaan, valitsemaansa aihioon, jatkuvasti lisäarvoa tuottaen ja edeten kohti valmista innovaatiota. Aivan alussa harjaannutetaan kriittistä ajattelua, tarkastelemalla omaa työskentelyä mahdollisimman objektiivisesti, samalla omaa älykästä prosessointimallia (intelligent design) luoden. Mallin tehtävä on tukea prosessointia ja mahdollistaa tavanomaisesta lukuisampien näkökulmien implementoimista innovointityöhön, systemaattisuus säilyttäen. Näkökulmia ovat esimerkiksi sidosryhmäanalyysi, käyttäjäanalyysi, kilpailija-analyysi, arvoverkkoanalyysi, pullonkaulatarkastelu, ansaintalogiikka-analyysi, kustannus- ja katetuottolaskenta hinnoittelun tukena, innovaatiomenetelmät, ongelmien ratkaisumallit tai digitaalisuuden ja bottien moninainen hyödyntäminen. / Rinnalla opiskelijat kuljettavat portfoliota, johon dokumentoidaan – ei pelkästään havainnot, vaan hyödynnetty teoria-aines, prosessoinnin keskeiset vaiheet ja tulokset, sekä myös arvioidaan omaa kehittymistä ja tuotoksia. Kurssi päättyy seminaariin jossa opiskelijat pitchaavat innovaationsa yleisölle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan