Tekoälyn hyödyntäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 5Y00FD89
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää erilaisia tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuita ja tuntee datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia tilanteita, joissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja minkälaista dataa ratkaisut vaativat.
Sisältö
Tekoälyä hyödyntävien tapausten tutkimista ja analysointia. Datan rooli osana tekoälysovellusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tutkii ja analysoi tekoälyratkaisuita ja tunnistaa datan roolin osana tekoälysovelluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita eri näkökulmista ja ymmärtää datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa hyvin tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää, millaista dataa tällöin tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita monipuolisesti ja ymmärtää hyvin datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erinomaisesti tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää hyvin, millaista dataa tällöin tarvitaan ja onko dataa riittävästi saatavilla ja mistä dataa saadaan lisää.
Ilmoittautumisaika
04.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Dataosaaminen ja tekoäly YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ossi Nykänen
Vastuuhenkilö
Ossi Nykänen
Ryhmät
-
24YDTDataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
-
24YDSDataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
-
24YDLDataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää erilaisia tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuita ja tuntee datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia tilanteita, joissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja minkälaista dataa ratkaisut vaativat.
Sisältö (OJ)
Tekoälyä hyödyntävien tapausten tutkimista ja analysointia. Datan rooli osana tekoälysovellusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tutkii ja analysoi tekoälyratkaisuita ja tunnistaa datan roolin osana tekoälysovelluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita eri näkökulmista ja ymmärtää datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa hyvin tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää, millaista dataa tällöin tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita monipuolisesti ja ymmärtää hyvin datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erinomaisesti tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää hyvin, millaista dataa tällöin tarvitaan ja onko dataa riittävästi saatavilla ja mistä dataa saadaan lisää.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosana perustuu kurssin välietappien asianmukaiseen saavuttamiseen:
1 - seminaari esitys pidetty (pakollinen)
+1 - seminaari esityksen laajuus ja sisältö asianmukainen
+1 - väliraportti palautettu ajallaan
+1 - loppuraportti ja lopullinen esitysmateriaali palautettu ajallaan
+1 - Seminaariesitys pitää sisällään myös "live-demon" kolmannen osapuolen tekemää ja/tai (pientä) itse tehtyä sovellusta hyödyntäen. (Plan-B:nä on hyvä ottaa kuitenkin esityskalvoihin pari ruuduunkaappauskuvaa sen varalta, että live-demossa tulee teknisiä ongelmia.)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentelyä kampuksella, etäosallistumismahdollisuudella MS Teamsillä. Kurssin aikana tutustutaan valittuun tekoälyn tai sen sovelluksen aihepiiriin pienryhmissä (tiivis väliraportti), syvennetään siihen liittyvää omaa osaamista (lyhyt loppuraportti) ja valmistellaan aiheesta esitys muille kurssin osallistujille (seminaariesityksen esityskalvot tms. materiaali). Aikataulut, ohjeistus, aineistot ja tehtävien palautus Moodlessa.
Oppimateriaalit
Materiaali moodlessa, sisältäen linkkejä aihepiirin englanninkieliseen aineistoon.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Dataosaaminen ja tekoäly YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ossi Nykänen
Vastuuhenkilö
Ossi Nykänen
Ryhmät
-
22YDTDataosaaminen ja tekoäly 2022, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää erilaisia tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuita ja tuntee datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia tilanteita, joissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja minkälaista dataa ratkaisut vaativat.
Sisältö (OJ)
Tekoälyä hyödyntävien tapausten tutkimista ja analysointia. Datan rooli osana tekoälysovellusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tutkii ja analysoi tekoälyratkaisuita ja tunnistaa datan roolin osana tekoälysovelluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita eri näkökulmista ja ymmärtää datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa hyvin tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää, millaista dataa tällöin tarvitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita monipuolisesti ja ymmärtää hyvin datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erinomaisesti tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää hyvin, millaista dataa tällöin tarvitaan ja onko dataa riittävästi saatavilla ja mistä dataa saadaan lisää.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosana perustuu kurssin välietappien asianmukaiseen saavuttamiseen:
1 - seminaari esitys pidetty (pakollinen)
+1 - seminaari esityksen laajuus ja sisältö asianmukainen
+1 - väliraportti palautettu ajallaan
+1 - loppuraportti ja lopullinen esitysmateriaali palautettu ajallaan
+1 - Seminaariesitys pitää sisällään myös "live-demon" kolmannen osapuolen tekemää ja/tai (pientä) itse tehtyä sovellusta hyödyntäen. (Plan-B:nä on hyvä ottaa kuitenkin esityskalvoihin pari ruuduunkaappauskuvaa sen varalta, että live-demossa tulee teknisiä ongelmia.)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentelyä kampuksella, etäosallistumismahdollisuudella MS Teamsillä. Kurssin aikana tutustutaan valittuun tekoälyn tai sen sovelluksen aihepiiriin pienryhmissä (tiivis väliraportti), syvennetään siihen liittyvää omaa osaamista (lyhyt loppuraportti) ja valmistellaan aiheesta esitys muille kurssin osallistujille (seminaariesityksen esityskalvot tms. materiaali). Aikataulut, ohjeistus, aineistot ja tehtävien palautus Moodlessa.
Oppimateriaalit
Materiaali moodlessa, sisältäen linkkejä aihepiirin englanninkieliseen aineistoon.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ei seminaariesitystä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tutkii ja analysoi tekoälyratkaisuita ja tunnistaa datan roolin osana tekoälysovelluksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita eri näkökulmista ja ymmärtää datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa hyvin tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää, millaista dataa tällöin tarvitaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita monipuolisesti ja ymmärtää hyvin datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erinomaisesti tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää hyvin, millaista dataa tällöin tarvitaan ja onko dataa riittävästi saatavilla ja mistä dataa saadaan lisää.