Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoinLaajuus (5 op)
Tunnus: NY00EC71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
05.10.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Mirva Kolonen
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (OJ)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus, online).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen
Aikataulu:
vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Fasilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset fasilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto
Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson arviointi
Vaihteehto A: perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (kontaktipäivä 30.11.2023).
Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu
Vaihtoehto A: tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (viimeinen kontaktipäivä 30.11.2023)
Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Vaihtoehto A: Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Aiheita voi miettiä ja pohtia jo ennen opintojakson aloitusta ja mahdollisesti kontaktoida yrityksiä. HUOM. projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa! (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa). Tämä on opintojakson suositeltva toteutustapa.
Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.
Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus, online).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen
Aikataulu:
vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Fasilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset fasilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto
Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.
This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider
Palvelumuotoilu, 2011 tai uudempi
Juha Tuulaniemi
Muu palvelumuotoiluun liittyvä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27hx 5= 135h opiskelijan työtä
yhteiset kontaktitunnit opettajan vetämänä Zoomissa (kontaktipäivät) 16 h
itsenäinen yksilötyö ja itsenäinen yhteinen ryhmän kanssa työskentely 119h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-osaamisen näyttö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimityö tehdään yhteistyösä tiimin valitseman yrityksen/organisaation kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen.
Aikataulu ja aihe yhteisille tapaamisille Zoomin välityksellä:
vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Facilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto
Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.
Toteutus on etänä Zoomin välityksellä.
Ilmoittautumisaika
16.05.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
23.09.2022 - 09.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tutta Tanttari
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Taija Karhe
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (OJ)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (paitsi 2.11 etäopetuksena).
23.9. 8.30-15.30 lähiopetus
2.11. 8.30-15.30 etäopetus
2.12. 8.30-11.30 lähiopetus
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 h opiskelijan työtä. Työmäärä painottuu palvelumuotoilun projektin toteuttamiseen tiimeissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (paitsi 2.11 etäopetuksena).
23.9. 8.30-15.30 lähiopetus
2.11. 8.30-15.30 etäopetus
2.12. 8.30-11.30 lähiopetus
Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 16.12.2021
Ajoitus
14.01.2022 - 24.03.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Mirva Kolonen
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (OJ)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
vko 2: perjantai 14.1.2022 klo 8.30-11.30 (Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely)
vko 4: torstai 27.1.2022 klo 12.30-15.30 (Palvelumuotoilu 2, Facilitointi)
vko 8: torstai 24.2.2022 klo 8.30-11.30 (Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus)
vko 12: torstai 24.3.2022 klo 8.30-15.30 (Tiimien tulokset, yhteenvetoluento )
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 17.12.2021 alkaen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson arviointi perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (kontaktipäivä 25.3.2022).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (viimeinen kontaktipäivä 24.3.2022).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Aiheita voi miettiä ja pohtia jo ennen opintojakson aloitusta ja mahdollisesti kontaktoida yrityksiä. HUOM. projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa! (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa)
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.
This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider
Palvelumuotoilu, 2011 tai uudempi
Juha Tuulaniemi
Muu palvelumuotoiluun liittyvä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27hx 5= 135h opiskelijan työtä
yhteiset kontaktitunnit opettajan vetämänä Zoomissa (kontaktipäivät) 16 h
itsenäinen yksilötyö ja itsenäinen yhteinen ryhmän kanssa työskentely 119h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-osaamisen näyttö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimityö tehdään yhteistyösä tiimin valitseman yrityksen/organisaation kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
vko 2: perjantai 14.1.2022 klo 8.30-11.30 (Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely)
vko 4: torstai 27.1.2022 klo 12.30-15.30 (Palvelumuotoilu 2, Facilitointi)
vko 8: torstai 24.2.2022 klo 8.30-11.30 (Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus)
vko 12: torstai 24.3.2022 klo 8.30-15.30 (Tiimien tulokset, yhteenvetoluento )
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 17.12.2021 alkaen