Laadullinen tutkimus ja kehittäminen työelämässäLaajuus (5 op)
Tunnus: NY00GN70
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
• osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
• osaa analysoida käyttämänsä aineiston
• osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja eettisyyden
• osaa muodostaa johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja raportoida niistä tarkoituksenmukaisesti osana opinnäytetyöraporttia
• osaa huomioida koko tutkimusprosessin ajan, että opinnäytetyö pyrkii vastaamaan työelämän kehittämistarpeisiin
Sisältö
• laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja niiden taustat
• konstruktiivinen tutkimus, tapaus- ja toimintatutkimus
• laadulliset aineistot ja niiden analysointi teema- ja sisällönanalyysien periaatteilla
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• vakuuttava raportointi ja johtopäätökset
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
• soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden arvioinnissa.
• perustella tutkimusprosessissa tehtäviä ratkaisuja, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
• hallitsee teema- tai sisällönanalyysin käytännössä
• nimetä toimintatutkimuksen ja muiden kehittämistutkimusten periaatteita
Ilmoittautumisaika
17.06.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
16.09.2024 - 18.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Opettaja
- Sini Jokiniemi
- Irja Nieminen
- Irja Nieminen
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
-
25YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
• osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
• osaa analysoida käyttämänsä aineiston
• osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja eettisyyden
• osaa muodostaa johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja raportoida niistä tarkoituksenmukaisesti osana opinnäytetyöraporttia
• osaa huomioida koko tutkimusprosessin ajan, että opinnäytetyö pyrkii vastaamaan työelämän kehittämistarpeisiin
Sisältö (OJ)
• laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja niiden taustat
• konstruktiivinen tutkimus, tapaus- ja toimintatutkimus
• laadulliset aineistot ja niiden analysointi teema- ja sisällönanalyysien periaatteilla
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• vakuuttava raportointi ja johtopäätökset
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija osaa
• soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden arvioinnissa.
• perustella tutkimusprosessissa tehtäviä ratkaisuja, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
• hallitsee teema- tai sisällönanalyysin käytännössä
• nimetä toimintatutkimuksen ja muiden kehittämistutkimusten periaatteita
Aika ja paikka
Kurssin toteutusaika16.09.2024 - 18.05.2025. Opiskelija suorittaa kurssia oman aikataulunsa mukaisesti. Kurssin aikana opiskelijan tulee osallistua yhteen etänä toteutettavaan work shopiin (pakollinen läsnäolo). Workshopissa harjoitellaan aineiston analysointia.
Syyslukukauden 2024 vaihtoehtoiset work shop -päivät ovat (sama sisältö, osallistuminen yhteen):
15.11.2024 klo 13-17
28.11.2024 klo 15-19
Kevätlukukauden 2025 vaihtoehtoiset work shop -päivät ovat (sama sisältö, osallistuminen yhteen):
20.2.2025 klo 15-19
20.3.2025 klo 15-19
3.4.2025 klo 15-19
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu ja osallistuminen yhteen work shopiin etänä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla kurssin Moodlen sivustolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op:tä mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssin Moodlessa on nähtävillä kurssin jaksotus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ilmoittautuessasi opintojaksolle. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus mahdollisimman pian ilmoittautumisesi jälkeen ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.