Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijamyyntityö ja modernit liiketoimintaympäristötLaajuus (10 op)

Tunnus: 3Y00EB12

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijat ymmärtävät mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö moderneissa liiketoimintaympäristöissä yritysten välisessä kaupankäynnissä sekä osaavat kriittisesti tarkastella ja kehittää eri yrityksissä ja eri toimialueilla tapoja toteuttaa myynnillisiä toimenpiteitä. Opiskelija osaa, miten tämän päivän menestyksekäs myyntiorganisaatio toimii ja miten myynnissä onnistutaan. Opiskelijat oppivat myös hyödyntämään asiantuntijamyyntityön digitaalisia työkaluja sekä oivaltavat, miten markkinoinnin ja myynnin tulisi toimia digitaikakaudella. Opintojakson kautta he osaavat kehittää myyntiä organisaation strategisesta näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä toimia analyyttisinä muutoksen johtajina. Opintojakso on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.

Sisältö

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja myynnin transformaatio
Myyjä asiantuntijana ja kompleksiset asiakastarpeet
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin
Asiantuntijamyyjä ja asiakkaan ostopäätöksentekoprosessit
Tiimimyynti osana arvomyyntiä
Myyntiprosessi ja tavoitteellinen vuorovaikutus myynnissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää asiantuntijamyyntityön vaatimuksia ja osaa tarkastella myyntiä eri yrityksissä ja eri toimialueilla. Opiskelija myös tietää, että digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on myyntiorganisaatioissa ja miten myynnissä voi onnistua. Opiskelija tietää, että myynnin ja markkinoinnin tulisi toimia digiaikakaudella yhdessä, sekä osaa tuoda asiaa esiin omassa organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa tarkastella eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on menestyvässä myyntiorganisaatiossa ja miten myynnissä onnistutaan. Opiskelija myös tietää myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä osaa tehdä ehdotuksia muutosta suunnaten. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on ymmärtänyt mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella ja kehittää eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää miten tämän päivän menestyksekäs myyntiorganisaatio toimii ja miten myynnissä onnistutaan sekä osaa myös muuttaa ja vaikuttaa tekemiseen tiimitasolla. Opiskelija on myös ymmärtänyt myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä tietää miten oivalluttaa muuttunut tilanne organisaatiossa muutoksen käynnistämiseksi. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaation strategisesta näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä toimia analyyttisenä muutoksen johtajina. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 10.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.11.2022

Laajuus

10 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Myynnin johtaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Yrjönkoski
  • Pia Hautamäki
  • Marja-Liisa Timperi
  • Minna Heikinheimo
Vastuuhenkilö

Minna Heikinheimo

Ryhmät
  • 22YMYY
    Kansainvälinen myynti ja myynnin johtaminen 2022, ylempi AMK

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijat ymmärtävät mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö moderneissa liiketoimintaympäristöissä yritysten välisessä kaupankäynnissä sekä osaavat kriittisesti tarkastella ja kehittää eri yrityksissä ja eri toimialueilla tapoja toteuttaa myynnillisiä toimenpiteitä. Opiskelija osaa, miten tämän päivän menestyksekäs myyntiorganisaatio toimii ja miten myynnissä onnistutaan. Opiskelijat oppivat myös hyödyntämään asiantuntijamyyntityön digitaalisia työkaluja sekä oivaltavat, miten markkinoinnin ja myynnin tulisi toimia digitaikakaudella. Opintojakson kautta he osaavat kehittää myyntiä organisaation strategisesta näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä toimia analyyttisinä muutoksen johtajina. Opintojakso on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.

Sisältö (OJ)

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja myynnin transformaatio
Myyjä asiantuntijana ja kompleksiset asiakastarpeet
Tuotemyynnistä strategiseen arvomyyntiin
Asiantuntijamyyjä ja asiakkaan ostopäätöksentekoprosessit
Tiimimyynti osana arvomyyntiä
Myyntiprosessi ja tavoitteellinen vuorovaikutus myynnissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää asiantuntijamyyntityön vaatimuksia ja osaa tarkastella myyntiä eri yrityksissä ja eri toimialueilla. Opiskelija myös tietää, että digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on myyntiorganisaatioissa ja miten myynnissä voi onnistua. Opiskelija tietää, että myynnin ja markkinoinnin tulisi toimia digiaikakaudella yhdessä, sekä osaa tuoda asiaa esiin omassa organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa tarkastella eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on menestyvässä myyntiorganisaatiossa ja miten myynnissä onnistutaan. Opiskelija myös tietää myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä osaa tehdä ehdotuksia muutosta suunnaten. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on ymmärtänyt mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella ja kehittää eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää miten tämän päivän menestyksekäs myyntiorganisaatio toimii ja miten myynnissä onnistutaan sekä osaa myös muuttaa ja vaikuttaa tekemiseen tiimitasolla. Opiskelija on myös ymmärtänyt myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä tietää miten oivalluttaa muuttunut tilanne organisaatiossa muutoksen käynnistämiseksi. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaation strategisesta näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä toimia analyyttisenä muutoksen johtajina. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Aika ja paikka

28.9-30.9.2022 valmennusjakso, Moodlessa annetun aikataulun mukaan
Lisäksi erillisiä Zoom-ilta-aikoja keskiviikkkoiltaisin (ajat Moodlessa)

Läsnäolo valmennusjaksossa pakollista kurssin suorittamiseksi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- kirjakolahdus S/H
- myynnin transformaatiokartta (0-5)
- solutyö: Myynnin transformaatio ja geneeriset opit S/H
- myynnin transformaation jalkauttamisen oppimispäiväkirja (yksilötyö) (0-5)

Tehtäväpalautuksiin liittyy oma arviointitaulukko, joka löytyy kurssiMoodlesta tehtävänantojen yhteydestä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

tiimioppiminen, vierailijaluennoitsijat, valmennuskerrat, yksilö- ja solutehtävät (mm. kirjakolahdukset kurssikirjallisuuteen perustuen)

Oppimateriaalit

kirjalistaus Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

valmennusjakso 28.9-30.9.2022 (päivät alkavat 8:30 ja päättyvät 17 mennessä)
itsenäistä ja tiimissä työskentelyä

1op = 27 h työtä

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lähes kaikki oppimistehtävät tehdään omaan yritykseen, uutta opittua tietoa jaetaan ja hyödynnetään läpi kurssin omassa työyhteisössä. Valmennusjakson vierailijat tulevat yritysmaailmasta

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson tehtävänpalautuksia puuttuu tai ne on arvioitu arvosanalla H tai 0
Läsnäolo valmennusjaksolta puuttuu

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää asiantuntijamyyntityön vaatimuksia ja osaa tarkastella myyntiä eri yrityksissä ja eri toimialueilla. Opiskelija myös tietää, että digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on myyntiorganisaatioissa ja miten myynnissä voi onnistua. Opiskelija tietää, että myynnin ja markkinoinnin tulisi toimia digiaikakaudella yhdessä, sekä osaa tuoda asiaa esiin omassa organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa tarkastella eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää millaisia elementtejä tekemisessä on menestyvässä myyntiorganisaatiossa ja miten myynnissä onnistutaan. Opiskelija myös tietää myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä osaa tehdä ehdotuksia muutosta suunnaten. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaatiossaan. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on ymmärtänyt mitä on vaativa asiantuntijamyyntityö yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella ja kehittää eri yrityksissä ja eri toimialueilla myynnin tekemistä sekä miten digitalisuutta tulisi hyödyntää osana myynnin työtä. Opiskelija tietää miten tämän päivän menestyksekäs myyntiorganisaatio toimii ja miten myynnissä onnistutaan sekä osaa myös muuttaa ja vaikuttaa tekemiseen tiimitasolla. Opiskelija on myös ymmärtänyt myynnin ja markkinoinnin synergiat digiaikakaudella, sekä tietää miten oivalluttaa muuttunut tilanne organisaatiossa muutoksen käynnistämiseksi. Opiskelija osaa myös kehittää myyntiä organisaation strategisesta näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä toimia analyyttisenä muutoksen johtajina. Opiskelija on tehnyt opintojaksolle osoitetut tehtävät.