Siirry suoraan sisältöön

Mediatuottamisen YAMK: 16 Mediatuottamisen YAMK

Opetussuunitelman tunnus: 16YMDT

Tutkintonimike
Medianomi (ylempi AMK)
Laajuus
60 op
Kesto
1 vuotta (60 op)
Aloituslukukausi
Kevät 2016

Kuvaus

MEDIATUOTTAMISEN KOULUTUSOHJELMA
Tutkintonimeke: Medianomi (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 60 op, 1,5 vuotta

KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen tavoitteena on tuottaja, jolla on valmiudet tutkia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja kehittää uusia tuottamisen ja tekemisen tapoja media-alalla. Mediatuottaja osaa johtaa tuote- tai palvelukehitysprosesseja. Hän tietää erilaisten jakelukanavien vahvuudet ja roolit mediatuotteiden kokonaiskonseptissa. Tuottajalla on valmiudet rakentaa monialaisia ammattilais- ja alihankintaverkostoja kansainvälisessä toimintaympäristössä. Hän hallitsee tiedonhankinnan, tietää osaamisen johtamisen periaatteet ja kykenee soveltamaan johtamistietoa työssään. Hänellä on valmiudet kehittää yrityksensä liiketoimintaa ja suunnitella liiketoimintaa kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) tavoitteita.

VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN:
Koulutus on tarkoitettu jo työelämässä toimiville media-alan ammattilaisille. Koulutus tähtää erityisesti oman ammattitaidon ja työuran kehittämiseen.

ARVOPERUSTA
Tuottajan tehtävänä on koota yhteen ja johtaa niin erilaisia yksilöitä kuin ammattiryhmiäkin. Luovan ja innovatiivisen työn lähtökohtana on erilaisuuden, moniarvoisuuden ja monikulttuurisuuden kunnioittamisen. Yksilö on aktiivinen ja vastuullinen toimija, joka voi valinnoillaan vaikuttaa kulttuurin prosesseihin. Media-alan ammattilaisuuteen sisältyy näin oman ammattietiikan ja mediaan liittyvien eettisten ja yhteiskunnallisten kysymysten pohtiminen. Vastuulliseen toimintaan kuuluu myös itsenäinen ja aktiivinen asenne opiskeluun.

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutusohjelma on laajuudeltaan 60 pistettä. Se jakautuu 30 pisteen opinnäytetyöhön ja 25 pisteen syventäviin ammattiopintoihin, joiden painopistealueet ovat media-alan tuotekehitys, luovan työyhteisön johtaminen ja media-alan liiketoiminta. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, josta laaditaan raportti.

Opinnot suoritetaan työn ohessa monimuoto-opintoina puolentoista vuoden aikana. Opintojen sopeutumista työaikoihin tuetaan verkkoympäristöllä ja etäopinnot muodostavat merkittävän osan opiskelusta. Koulutus ja opinnäytetöiden ohjaus toteutetaan läheisessä yhteistyössä media-alan yritysten kanssa.

OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 60 op

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutuksessa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä. Lähiopetus järjestetään pääsääntöisesti kahtena peräkkäisenä arkipäivänä kerran kuussa syys-ja kevätlukukausina. Lähiopetusjaksoilla tapahtuva yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja jakaminen on olennainen osa oppimista ja opiskelijoiden odotetaan osallistuvan lähiopetukseen. Opintojaksokohtaiset tarkemmat läsnäolovaatimukset määrittelee kunkin opintojakson opettaja. Koulutusohjelma on pääosin suomenkielinen.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmaa kehitetään opiskelija- ja opettajapalautteen pohjalta sekä työelämän tarpeet huomioon ottaen. Myös opiskelijat itse ovat merkittävä osa työelämän asiantuntemusta.
Koulutus on tarkoitettu jo työelämässä toimiville media-alan ammattilaisille ja tähtää erityisesti oman ammattitaidon ja työuran kehittämiseen. Koulutus ja opinnäytetöiden ohjaus toteutetaan läheisessä yhteistyössä media-alan yritysten kanssa.

Lisätiedot

Medianomin ylempään AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa pohjakoulutusvaatimuksena on Medianomi (AMK) -tutkinto tai muu soveltuva korkeakoulututkinto, esimerkiksi tradenomin, kuvataiteilijan tai insinöörin tutkinto, jos hakijan työtehtävät tai täydentävät opinnot ovat painottuneet media-alalle. Hakukelpoisuuteen vaaditaan kolme vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon jälkeen media- alalta.

Opetussuunnitelmaan kuuluu seuraavat liitteet:

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2015-2016 2016-2017 Kevät 2016 Syksy 2016 3. / 2016 4. / 2016 1. / 2016 2. / 2016
Y14MEDIATLUONNOS-1000
Mediaprojektien tuotekehitys ja johtaminen, yht. 10 op

(Valitaan kaikki )

10
2M00CJ32 Mediaprojektien johtaminen monialaisessa toimintaympäristössä 5 5 5 2.5 2.5
2M00CJ33 Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
Y14MEDIATLUONNOS-1001
Media-alan liiketoiminta yht 15 op

(Valitaan kaikki )

15
2M00CJ34 Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
2M00CJ36 Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet 5 5 5 2.5 2.5
2M00CJ35 Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen 5 5 5 2.5 2.5
2M00CK48 Vapaasti valittavat opinnot 5 5 5 2.5 2.5
Y14MEDIATLUONNOS-1002
Opinnäytetyö 30 op

(Valitaan kaikki )

30
2M00CJ37 Opinnäytetyö 30 30 30 15 15
Yhteensä 60 20 40 20 40 10 10 20 20

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
Y14MEDIATLUONNOS-1000
Mediaprojektien tuotekehitys ja johtaminen, yht. 10 op

(Valitaan kaikki )

10
2M00CJ32 Mediaprojektien johtaminen monialaisessa toimintaympäristössä 5
2M00CJ33 Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen 5
Y14MEDIATLUONNOS-1001
Media-alan liiketoiminta yht 15 op

(Valitaan kaikki )

15
2M00CJ34 Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen 5
2M00CJ36 Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet 5
2M00CJ35 Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen 5
2M00CK48 Vapaasti valittavat opinnot 5
Y14MEDIATLUONNOS-1002
Opinnäytetyö 30 op

(Valitaan kaikki )

30
2M00CJ37 Opinnäytetyö 30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun