Siirry suoraan sisältöön

Sarjamuotojen ideointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 2M00GP97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä dramatisoida omakohtaisia kokemuksia ja ideoida sarjoja eri kohderyhmille ympäröivästä maailmasta. Lisäksi se opettaa taustatutkimuksen monipuolista ja tehokasta tekemistä.

Opintojanson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista.
- osaa hyödyntää ja dramatisoida omakohtaisia kokemuksiaan sekä peilata niitä hänelle ennestään tuntemattomien maailmojen ja aiheiden ideoinnissa.
- tunnistaa ympäröivän maailman ja kulttuurin sarjojen ideoiden lähteinä.
- ymmärtää taustatutkimuksen tekemisen merkityksen sarjojen ideoinnissa ja osaa tehdä taustatutkimusta monipuolisesti.

Sisältö

Ryhmätyöskentely ja ideointi. Omien kokemusten ja ympäröivän kulttuurin hyödyntäminen ideoinnissa. Taustatutkimuksen erilaiset muodot ja käyttäminen. Kohderyhmien ymmärtäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa osaavansa arvioida ideoita ryhmässä, mutta perusteluissa on puutteita eri näkökulmien huomioimisessa. Hän käyttää omakohtaisia kokemuksiaan ideoinnissa, mutta dramatisointi on pinnallista ja suppeaa. Opiskelija tunnistaa sarjojen ideoiden lähteitä ympäröivästä maailmasta ja kulttuurista, mutta nämä lähteet ovat suppeita ja puutteellisia. Hän ymmärtää taustatutkimuksen merkityksen ideointiprosessissa, mutta tekee sitä vain osittain ja pintapuolisesti. Sarjamuotojen ideointiin liittyvä työskentely ja vuorovaikutus on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä järjestelmällisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan ideointiprosessissa ja dramatisoi niitä, mikä rikastuttaa sarjojen ideoita. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutteet sarjojen ideoinnissa. Hän ymmärtää taustatutkimuksen tärkeyden ja tekee sitä monipuolisesti. Opiskelija kehittää työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen ideoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä arvioida ideoita ryhmässä kriittisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista, edistäen näin ideoiden kehittymistä. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan luovasti ja dramatisoi niitä monipuolisesti, tuoden uudenlaista syvyyttä ja innovatiivisuutta sarjojen ideointiin. Opiskelija tuntee laajasti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutukset sarjojen ideointiprosessissa ja osaa soveltaa niitä ennakkoluulottomasti. Hän toteuttaa kattavaa ja monipuolista taustatutkimusta, joka tukee sarjojen ideoinnin syventymistä ja monipuolistumista. Opiskelija kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen analysoimisessa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 10.11.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sarjamuotoinen tv-käsikirjoittaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 21

Koulutus
  • Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Media-ala Virtuaalihenkilö
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Teppo Nuutinen

Ryhmät
  • 24YTVKAS
    Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä dramatisoida omakohtaisia kokemuksia ja ideoida sarjoja eri kohderyhmille ympäröivästä maailmasta. Lisäksi se opettaa taustatutkimuksen monipuolista ja tehokasta tekemistä.

Opintojanson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista.
- osaa hyödyntää ja dramatisoida omakohtaisia kokemuksiaan sekä peilata niitä hänelle ennestään tuntemattomien maailmojen ja aiheiden ideoinnissa.
- tunnistaa ympäröivän maailman ja kulttuurin sarjojen ideoiden lähteinä.
- ymmärtää taustatutkimuksen tekemisen merkityksen sarjojen ideoinnissa ja osaa tehdä taustatutkimusta monipuolisesti.

Sisältö (OJ)

Ryhmätyöskentely ja ideointi. Omien kokemusten ja ympäröivän kulttuurin hyödyntäminen ideoinnissa. Taustatutkimuksen erilaiset muodot ja käyttäminen. Kohderyhmien ymmärtäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osoittaa osaavansa arvioida ideoita ryhmässä, mutta perusteluissa on puutteita eri näkökulmien huomioimisessa. Hän käyttää omakohtaisia kokemuksiaan ideoinnissa, mutta dramatisointi on pinnallista ja suppeaa. Opiskelija tunnistaa sarjojen ideoiden lähteitä ympäröivästä maailmasta ja kulttuurista, mutta nämä lähteet ovat suppeita ja puutteellisia. Hän ymmärtää taustatutkimuksen merkityksen ideointiprosessissa, mutta tekee sitä vain osittain ja pintapuolisesti. Sarjamuotojen ideointiin liittyvä työskentely ja vuorovaikutus on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä järjestelmällisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan ideointiprosessissa ja dramatisoi niitä, mikä rikastuttaa sarjojen ideoita. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutteet sarjojen ideoinnissa. Hän ymmärtää taustatutkimuksen tärkeyden ja tekee sitä monipuolisesti. Opiskelija kehittää työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen ideoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä arvioida ideoita ryhmässä kriittisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista, edistäen näin ideoiden kehittymistä. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan luovasti ja dramatisoi niitä monipuolisesti, tuoden uudenlaista syvyyttä ja innovatiivisuutta sarjojen ideointiin. Opiskelija tuntee laajasti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutukset sarjojen ideointiprosessissa ja osaa soveltaa niitä ennakkoluulottomasti. Hän toteuttaa kattavaa ja monipuolista taustatutkimusta, joka tukee sarjojen ideoinnin syventymistä ja monipuolistumista. Opiskelija kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen analysoimisessa.

Aika ja paikka

Kurssin lähiopetus:
Viikko 44 maanantai-keskiviikko 28-30.10 (Tiistaina ja keskiviikkona opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään. Ryhmä osallistuu toiseen päivään).
Viikko 47 tiistai-keskiviikko 19-20.11

Masterclassit zoomissa:
Viikko 41 torstai 10.10 kello 16-19
Viikko 43 keskiviikko 23.10 kello 16-19
Viikko 45 torstai 7.11 kello 16-19

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit

Oppimateriaalit

Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.

Sisällön jaksotus

Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ammattikäsikirjoittajat