Asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 8U00FZ60
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää digitalisaation vaikutuksen liiketoimintastrategiaan ja keskeisiin prosesseihin
- ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet asiakaslähtöisten tuotteiden kehittämisessä
- tietää keskeiset digitalisaatiota ajavat teknologiat
- tietää digitaalisten palveluiden vaatimusmäärittelyprosessin vaiheet
Sisältö
- digitalisaation käsitteet, haasteet ja kyberturvallisuusnäkökohdat
- teknologian vaikutus päätöksentekoon
- asiakaskokemuksen kehittäminen
- palvelujen personointi ja automatisointi
- ohjelmiston elinkaaren vaiheet: vaatimusanalyysi, järjestelmäsuunnittelu, ohjelmistosuunnittelu, toteutus, testaus, käyttöönotto ja ylläpito
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä digitaalisiin palveluihin ja asiakaskokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteet.
- tuntee erilaisia asiakaskokemuksen kehittämiseen vaikuttavia teknologioita.
- tarkastelee ja arvioi asiakaskokemukseen vaikuttavia digitaalisia ratkaisuja omasta näkökulmastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- jäsentää digitaaliseen asiakaskokemukseen liittyviä ilmiöitä ja käsitteitä sekä näiden välisiä suhteita.
- osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman teknologian ja perustella valintansa.
- tunnistaa teknologian vaikutukset päätöksentekoon
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- yhdistää digitalisaatiota ja asiakaskokemuksen teknologioita ammatilliseen kontekstiin.
- analysoi ja arvioi erilaisia asiakaskokemuksen kehittämisen teknologisia ratkaisuvaihtoehtoja.
- ymmärtää teknologian vaikutuksen yrityksen päätöksenteossa
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 17.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 17.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous ja media
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ikonen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
23YRESTOPalveluliiketoiminnan johtaminen YAMK, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää digitalisaation vaikutuksen liiketoimintastrategiaan ja keskeisiin prosesseihin
- ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet asiakaslähtöisten tuotteiden kehittämisessä
- tietää keskeiset digitalisaatiota ajavat teknologiat
- tietää digitaalisten palveluiden vaatimusmäärittelyprosessin vaiheet
Sisältö (OJ)
- digitalisaation käsitteet, haasteet ja kyberturvallisuusnäkökohdat
- teknologian vaikutus päätöksentekoon
- asiakaskokemuksen kehittäminen
- palvelujen personointi ja automatisointi
- ohjelmiston elinkaaren vaiheet: vaatimusanalyysi, järjestelmäsuunnittelu, ohjelmistosuunnittelu, toteutus, testaus, käyttöönotto ja ylläpito
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä digitaalisiin palveluihin ja asiakaskokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteet.
- tuntee erilaisia asiakaskokemuksen kehittämiseen vaikuttavia teknologioita.
- tarkastelee ja arvioi asiakaskokemukseen vaikuttavia digitaalisia ratkaisuja omasta näkökulmastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää digitaaliseen asiakaskokemukseen liittyviä ilmiöitä ja käsitteitä sekä näiden välisiä suhteita.
- osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman teknologian ja perustella valintansa.
- tunnistaa teknologian vaikutukset päätöksentekoon
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- yhdistää digitalisaatiota ja asiakaskokemuksen teknologioita ammatilliseen kontekstiin.
- analysoi ja arvioi erilaisia asiakaskokemuksen kehittämisen teknologisia ratkaisuvaihtoehtoja.
- ymmärtää teknologian vaikutuksen yrityksen päätöksenteossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Läsnäolo kokoontumisissa
Arviointikriteerit opintojakson tietojen mukaiset.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkko-opiskeluna.
Opintojakso alkaa avauswebinaarilla, jossa käydään läpi opintojakson perustiedot ja suoritusvaatimukset sekä johdatellaan aiheen pariin. Avauswebinaari tallennetaan ja se on katsottavissa jälkeenpäin Moodlessa. Osallistuminen avauswebinaariin on kuitenkin suositeltavaa.
Opintojakson Moodle aukeaa aloituswebinaariin mennessä. Osakokonaisuudet avautuvat Moodleen kurssin edetessä.
Oppimateriaalit
Marko Filenius: Digitaalinen asiakaskokemus : menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa. Docendo Oy 2015. Saatavana e-kirjana, etsi Andorista.
Larry Keeley, Helen Walters, Ryan Pikkel, Brian Quinn, and Brian Quinn: Ten Types of Innovation : The Discipline of Building Breakthroughs. John Wiley & Sons, Incorporated 2013. Saatavana e-kirjana, etsi Andorista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit, kontaktiopetukset, harjoitukset ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä muut tehtävät = yhteensä 135 h = 5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen kurssin opettajan kanssa.