Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 6, syntymän jälkeinen ja lasten hoitotyöLaajuus (6 op)

Tunnus: 7K00GD61

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

- osaa arvioida eri-ikäisen lapsipotilaan ja perheen hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa ja saa kokemusta potilaan ja perheen koko hoitopolusta, kotiutuksesta ja kotona selviytymisen ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä ja työskennellä eettisesti ja vastuullisesti perheen kulttuuritaustan huomioiden
- osaa kohdata ammatillisesti ja olla vuorovaikutuksessa lapsen ja perheen kanssa
- osaa tunnistaa, ohjata ja tukea potilasta ja perhettä lapsen kasvussa ja kehityksessä, terveyden edistämisessä, voimavarojen tukemisessa ja ylläpitämisessä
- osaa ohjatusti ja turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustaidot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti lapsen elvytystilanteessa
- osaa tarkkailla vastasyntynyttä ja tunnistaa tavallisimmat häiriöt
- osaa ohjata vanhempia vastasyntyneen perushoidossa ja imetyksessä
- osaa havainnoida ja tukea vanhempia varhaisessa vuorovaikutuksessa
- osaa tarkkailla synnyttäneen äidin synnytyksen jälkeistä palautumista ja vointia ja tunnistaa häiriötilanteita
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään

Esitietovaatimukset

Ohjatut harjoittelut 1-4 suoritettuna. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

- osaa hoitotyön perustiedot sekä syventää ko substanssin erityisosaamista, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa potilaan hoitopolun ko substanssissa
- osaa keskeiset potilaan hoitotyön kliiniset taidot
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- osaa tehdä hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
- huomioi terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty
Opiskelija
- substanssialueen perustiedoissa ja taidoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa ja taidoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota potilaan hoitopolkua
- ei osaa keskeisiä kliinisisiä taitoja ohjattunakaan
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita, heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta