Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00GD35

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö

- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 26.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 28.01.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät
  • 24THV
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 3.1.24, pakollinen läsnäolo
Tarkempi aikataulu ja opintojakson eteneminen käydään läpi orientaatiotunnilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti moodlessa, orientaatiossa ohjeistus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienluennot, pienryhmätyöskentely, ulkopuoliset luennoitsijat, yhteistyö sosionomikoulutuksen opiskelijoiden kanssa.
Opintojakson yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotuntiin mennessä.

Oppimateriaalit

*Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162957 LUVUT 2-7 ja 9

* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opiskeluhuollon lait
Opintojaksolla jaettava materiaali ja luennot