Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00GD35

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö

- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 12.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 09.02.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anne Silvan
  • Mari Vikman
  • Milla Hiitti
Vastuuhenkilö

Anne Silvan

Ryhmät
  • 25THV
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus 25THV

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Aika ja paikka

vk 2-7/2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullinen ryhmätentti pienryhmissä viikolla 7/25: ke 12.2.25 klo 11-15.45. Tenttiaikana 30min/pienryhmä. Tentti toteutuu Teamsissa. Erilliset käytännön ohjeet tentistä tulevat opintojakson TuniMoodleen.

Opintosuorituksen uusintaan ja arvosanan korottamiseen liittyvät ohjeet tutkintosäännön (1.8.2024) 27§ mukaisesti
1. uusinta vk:lla 10/25 Examissa
2. uusinta vk:lla 16/25 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientoivat ja soveltavat tehtävät tulee tehdä ja palauttaa sovitusti, mutta viimeistään tenttiin (12.2.25) mennessä. 19.2.25 verkkolähiopetustunnilla annetut soveltavat tehtävät tulee tehdä ja palauttaa ke 26.2.25 mennessä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen oppiminen ja pienryhmätyöskentely (orientoivat ja soveltavat tehtävät) noin 66h/81h: noin 16,5h/opiskelumoduuli

Verkkolähiopetus 14h/81h: verkkolähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetuksesta ei tehdä tallenteita

Yhteistoiminnallinen oppiminen

3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti 30min/pienryhmä ja itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 66h

Oppimateriaalit

TuniMoodle oppimisalustan materiaali

Suositeltava kirjallisuus:
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)
Laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta 2019/695 (Finlex)
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet (2010) Julkaisuja 20. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Opiskeluterveydenhuollon opas 2021. Julkaisuja 2021:14. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki 2013/1287 (Finlex)
Sosiaali- ja terveysministeriö. SORA-lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa. Ratkaisuja opiskeluun soveltumattomuuteen. STM:n julkaisuja 2015:2

Oppimateriaalitiedot tulevat tarkentumaan opintojakson orientaatiotunnin (8.1.25) yhteydessä

TENTTIMATERIAALI:
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf

Laihuushäiriön hoitoketju:
Image map created by yEd (terveysportti.fi)

Ehkäisyn hoitopolku:
Ehkäisyn aloitus | Ehkäisyn hoitopolku (ehkaisynhoitopolku.fi)

Haravuori, Muinonen, Kanste & Marttunen. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20/2016.
LUVUT 2-3, 5, 6
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14.
 Opiskeluterveydenhuollon opas 2021 - Valto (valtioneuvosto.fi)
LUVUT 2-7 ja 9

Lisäksi: verkkolähiopetustuntien materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti 30min/pienryhmä ja itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 66h (noin 16,5h/ opiskelumoduuli)

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on 4 opiskelumoduulia (katso orientaatiotunnin materiaali ja opintojakson TuniMoodle). Kussakin opiskelumoduulissa on verkkolähiopetustunteja sekä orientoivia ja soveltavia tehtäviä, joihin on varattu aikaa noin 16,5h/moduuli

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoriaopintojaksoa seuraa ohjattu harjoittelu, koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön opintojakso

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkolähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetustunteja ei tallenneta

Toteutussuunnitelman tiedot voivat täydentyä ennen orientaatiotuntia (8.1.25) tai sen yhteydessä

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 26.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 28.01.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät
  • 24THV
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 3.1.24, pakollinen läsnäolo
Tarkempi aikataulu ja opintojakson eteneminen käydään läpi orientaatiotunnilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti moodlessa, orientaatiossa ohjeistus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienluennot, pienryhmätyöskentely, ulkopuoliset luennoitsijat, yhteistyö sosionomikoulutuksen opiskelijoiden kanssa.
Opintojakson yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotuntiin mennessä.

Oppimateriaalit

*Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162957 LUVUT 2-7 ja 9

* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opiskeluhuollon lait
Opintojaksolla jaettava materiaali ja luennot