Opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00GD35
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Sisältö
- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 26.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 28.01.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
24THVTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Sisältö (OJ)
- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysohjaus (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijoiden päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
- ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
- tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
- osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
- osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
- osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
- osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 3.1.24, pakollinen läsnäolo
Tarkempi aikataulu ja opintojakson eteneminen käydään läpi orientaatiotunnilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti moodlessa, orientaatiossa ohjeistus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienluennot, pienryhmätyöskentely, ulkopuoliset luennoitsijat, yhteistyö sosionomikoulutuksen opiskelijoiden kanssa.
Opintojakson yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotuntiin mennessä.
Oppimateriaalit
*Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162957 LUVUT 2-7 ja 9
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Opiskeluhuollon lait
Opintojaksolla jaettava materiaali ja luennot