Siirry suoraan sisältöön

Yrkessvenska i vården, muntligLaajuus (2 op)

Tunnus: 7K00GD23

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa potilaan/asiakkaan haastattelussa kysyä tämän terveydentilaan ja/tai elämäntilanteeseen liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
- osaa kertoa erilaisille potilaille/asiakkaille keskeiset hoito-ohjeet, selittää tyypilliset toimenpiteet ja rutiinit
- pystyy kommunikoimaan ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää keskeisesti omaan työhönsä liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon

Sisältö

- potilaan/asiakkaan haastattelu ja omaisen huomioiminen
- potilaan/asiakkaan ohjaus ammattialalle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
- muiden alalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- keskeinen ammattialakohtainen sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
- osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa
- osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
- osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet)
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa
- osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet)
- osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta.
- osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
Opiskelija
- osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta.
- osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
Opiskelija
- osaa viestiä sujuvasti asiakkaan/potilaan ohjaustilanteissa.
- osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta.