Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hoitotyöLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00GD11

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen, tietää vanhenemismuutokset, osaa tunnistaa ikääntyneen yleisimmät terveyden ja hyvinvoinnin muutokset sekä yksilölliset avuntarpeet
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- tietää palvelujärjestelmän sekä osaa ohjata ikääntynyttä ja hänen läheistään eri elämäntilanteissa.
- ymmärtää muistisairauden vaikutukset sairastuneen ja hänen läheistensä elämään ja tunnistaa muistisairaan ihmisen kohtaamiseen liittyviä erityispiirteitä ja asenteita.

Sisältö

- fysiologiset vanhenemismuutokset sekä psyykkinen ja sosiaalinen ikääntyminen
- geriatria, ikääntyneiden sairastuvuus ja lääkehoito (esim. monisairastavuus, akuutti sairastuminen)
- toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen (toimintakyky mittarit, esim. RAI)
- ikääntyneen ravitsemuksen erityispiirteet
- ikääntyneen ja hänen läheistensä osallisuuden mahdollistaminen sekä tukeminen hoidon kaikissa vaiheissa
- eettisyys ikääntyneiden hoidossa (esim. itsemääräämisoikeus)
- ikääntyneiden palveluita ohjaavat keskeiset lait, asetukset ja säädökset sekä palvelujärjestelmä, ikääntyneen ja läheisten ohjaaminen palveluiden piiriin
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja hyödyntäminen
- hoitotyön asiantuntijuus monialaisessa työskentelyssä ikääntyneiden erilaisissa asumis- ja hoitoympäristöissä
- genomitieto muistihoitotyön näkökulmasta
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen (esim. yleisimmät muistisairaudet, lääkkeettömät menetelmät, käyttäytymisen erityispiirteet)

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa nimetä yleisimmät ikääntyneen vanhenemismuutokset ja yleisimmät terveyden ja hyvinvoinnin muutoksiin vaikuttavat tekijät
- tietää toimintakyvyn arvioinnin perusasioita
- tunnistaa palvelujärjestelmän sekä siihen liittyvän lainsäädännön perusasiat
- tietää ikääntyneiden hoidon etiikan lähtökohdat ja tunnistaa oman eettisen ajattelunsa tilannekohtaisesti.
- tietää läheisten merkityksen ikääntyneen hoidossa
- tietää perusasiat muistisairauksien vaikutuksista sairastuneen ja läheisen elämään, osaa luetella perusasioita sairastuneen kohtaamisessa ja tunnistaa muistisairauksiin liittyviä asenteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- tunnistaa vanhenemismuutokset sekä niiden vaikutukset ikääntyneen toimintakykyyn
- ymmärtää vanhenemismuutosten ja terveyden ja hyvinvoinnin muutosten eron
- osaa vertailla toimintakyvyn arviointiin käytettävien menetelmien tarkoitusta ja hyötyjä
- tunnistaa yksilölliset avuntarpeet
- osaa tarkastella palvelujärjestelmän mahdollisuuksia sekä siihen liittyvän lainsäädännön keskeistä sisältöä
- huomio toimintakykyä ja voimavaroja hoidon suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa
- osaa arvioida omaa sekä toisten toimintaa laadukkaan ja turvallisen hoidon perustana, ymmärtää läheisten merkityksen ikääntyneen hoidossa sekä osaa ohjata heitä hoitoon liittyvissä kysymyksissä
- jäsentää muistisairauksien tuomia merkityksiä ja huomioi yksilöllisesti muistisairaan ihmisen ja hänen läheisensä kohtaamiseen liittyviä erityispiirteitä vuorovaikutustilanteissa, ottaa vastuuta omasta asennoitumisestaan ja ymmärtää asennoitumisen merkityksen osana muistisairaan hyvää hoitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa tarkastella vanhenemista ja terveyttä kokonaisvaltaisesti
- ymmärtää laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin muutosten vaikutukset toimintakykyyn
- ymmärtää ikääntyneen ja hänen läheisensä yksilölliset avuntarpeet
- ottaa vastuuta ja kehittää omaa sekä työryhmän myönteistä asennoitumista vanhenemiseen liittyviin erityiskysymyksiin
- ymmärtää palvelujärjestelmän toiminnan sekä siihen liittyvän lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä erilaisissa tilanteissa huomioiden taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset
- tarkastelee ja arvioi monipuolisesti laadukkaan ja turvallisen hoidon merkitystä erilaisissa moniammatillisissa toimintaympäristöissä
- yhdistelee luovasti erilaisia ohjaamisen menetelmiä ikääntyneen hyvinvoinnin edistämiseksi
- ymmärtää laaja-alaisesti muistisairauden merkityksiä sairastuneen ja hänen läheiseensä elämäntilanteessa
- etsii erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja soveltaa niitä luovasti oppimistilanteissa
- kehittää muistisairaan ihmisen kohtaamisessa käytettäviä menetelmiä kokonaisvaltaisesti sekä edistää myönteistä asennoitumista työryhmässä