Ensihoitajan tutkinto-ohjelma, monimuoto, Seinäjoki: 26EHS
Tunnus: 26EHS
Kuvaus
Ensihoitaja on asiakas ja potilaslähtöisesti työskentelevä, laaja-alaiset tekniset ja toiminnalliset perustiedot ja taidot omaava akuuttihoitotyön ja ensihoidon asiantuntija moniammatillisen hoitoketjun erivaiheissa. Ensihoitajan ammatillinen osaaminen perustuu hoitotieteeseen ja lääketieteeseen sekä näiden tieteenalojen hoitokäytäntöjen soveltamiseen sekä muihin tieteenaloihin kuten yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Ensihoitaja omaa hyvät yhteistyötaidot (ihmissuhde-, johtamis- ja viestintätaidot). Ensihoitaja tutkinto-ohjelman arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen, luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta.
Ensihoitaja tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Muuntokoulutuksessa huomioidaan opiskelijan aikaisempi tutkinto. AMK- tutkinnon (sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja) suorittaneelle suoritettavia opintoja on 60 opintopistettä. Muuntokoulutuksen kesto on 1 vuosi. Koulutuksen opinnot muodostuvat teoriaopinnoista ja ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta.
Ensihoitaja (AMK) -tutkinto sisältää sairaanhoitaja (AMK) -tutkinnon. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto laillistaa sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneet lain terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/94) mukaisesti. Ensihoitaja laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana. Ensihoitajakoulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta. Ensihoitajan tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Ensihoitajan tutkinto sisältää ensihoidon valtakunnalliset osaamisvaatimukset. Ammatillista ydinosaamista ensihoidossa ovat: akuuttihoitotyöpainotteinen sairaanhoito, kiireellistä hoitoa tarvitsevien potilaiden hoito, kiireettömien potilaiden hoidontarpeen arviointi, viranomaisyhteistyö ja operatiivinen johtaminen, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko, eettisyys ja ammatillisuus sekä kotiin vietävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.
Ensihoitajan koulutuksessa opetussuunnitelmassa on huomioitu myös tulevaisuuden osaaminen, joka sisältää työelämälähtöisiä geneerisiä osaamisalueita, yksilöllistettyä hoidon osaamista, digitaalisten ratkaisujen sekä hyvinvointiteknologiaosaamisen hyödyntämistä niin ensihoidon kuin hoitotyön kliinisessä osaamisessa kuin kommunikoinnissa, genomiosaamista ja palveluammatin periaatteet. Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää ammatissaan kestävän kehityksen periaatteita. Opetussuunnitelmassa on huomioitu sekä sairaanhoitajan että ensihoitajan laaja-alainen toimintakenttä. Ensihoitaja osaakin auttaa äkillisesti sairastuneita ja kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita sairaaloissa ja sairaaloiden ulkopuolella. Ensihoitaja osaa tukea ihmisen terveyttä, tutkia, hoitaa ja neuvoa sairastunutta ja hänen omaisiaan kokonaisvaltaisesti ja kuljettaa ja ohjata asiakkaan jatkohoitoon.
Koulutus sisältää ammattitaitoa edistävää ohjattua harjoittelua 24 opintopistettä aidossa asiakas / potilaskontakteissa erilaisissa ympäristöissä. Ensihoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen tulee sijoittua monipuolisesti ensihoidon eri osa-alueille.
Ensihoitajakoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti.
Osaamistavoitteet
Ensihoidon opiskelijalla on laaja-alaiset ja näyttöön perustuvat tiedot ihmisestä, terveydestä, ympäristöstä, hoitamisesta, akuuttihoidosta ja ensihoidosta.
Ensihoitaja toimii työssään potilaan parhaaksi. Ensihoidon ammattilaisena hän arvioi potilaan hoidontarvetta sairaalan ulkopuolella itsenäisesti osana moniammatillista tiimiä. Ensihoitaja hoitaa eri-ikäisiä potilaita vaihtelevissa toimintaympäristöissä.
Opiskelijalla on vahva ensihoitajan ammatti-identiteetti, eettinen osaaminen ja kyky itsereflektion kautta kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Opiskelija osaa toimia myös yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan potilaan ja hänen perheensä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa myös hyödyntää monipuolisesti ohjausmenetelmiä ensihoidossa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Ensihoitajakoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti.
Muuntokoulutuksessa tehdään tiivistä yhteistyötä SEAMKin kanssa ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa.The Wellbeing Services County of South Ostrobothnia
Lisätiedot
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kansallinen määrittely, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu myös sosiaali- ja terveysalan kehittämisen erilaiset raportit, mm. OKM:n osaamisella soteen hankkeen raportit. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | 2029-2030 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | Syksy 2029 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 | 1. / 2029 | 2. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
26EHS-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1002 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH60 | Genomitieto hoitotyössä | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH61 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH62 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH63 | Infektioiden ehkäisy | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH64 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1003 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH65 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH66 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH67 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH68 | Farmakologia | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH69 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH70 | Anatomia ja fysiologia 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1004 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH71 | Kirurginen hoitotyö | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH72 | Perioperatiivinen hoitotyö | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH73 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH74 | Anatomia ja fysiologia 3 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH75 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH76 | Tiedonlukutaito | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1005 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
21 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH77 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH78 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH79 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 7 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH80 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH81 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1006 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
24 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH82 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH83 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH84 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH85 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH86 | Yrkessvenska i vården, skriftlig | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH87 | Professional English for Nursing and Health Care | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HK01 | Ensihoidon perusosaaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
26EHS-1007 |
Akuuttihoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HK02 | Akuuttihoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
26EHS-1008 |
Ensihoitotyön syventävä osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HK03 | Ensihoidon syventävä osaaminen | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00HK05 | Ensihoitopalvelun johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
7K00HK06 | Obstetrinen ja gynekologinen ensihoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
7K00HK07 | Ensihoitolääketiede | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
26EHS-1009 |
Ensihoidon osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HK04 | Ensihoidon osaaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
7K00HK08 | Moniammatillinen yhteistyö | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1010 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH88 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
26EHS-1011 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
75 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI87 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI88 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI89 | Ohjattu harjoittelu 3 | 7 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI90 | Ohjattu harjoittelu 4 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH95 | Ohjattu harjoittelu 5 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI92 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI93 | Ohjattu harjoittelu 7 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HH46 | Ohjattu harjoittelu 8 | 9 | |||||||||||||||||||||||||||||
7K00HH43 | Ohjattu harjoittelu 9, ensihoidon perusosaaminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
7K00HH45 | Ohjattu harjoittelu 10, akuuttihoitotyön osaaminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
7K00HH44 | Ohjattu harjoittelu 11, ensihoidon syventävä osaaminen | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||
26EHS-1012 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 32 | 28 | 0 | 0 | 0 | 32 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 16 | 14 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.