Siirry suoraan sisältöön

Metsänkasvatuksen kannattavuusLaajuus (5 op)

Tunnus: 6M00EU01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 23IM
    Metsätalous 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

06.01.2024 - 11.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 22IM
    Metsätalous 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Aika ja paikka

16.1-4.3.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

4.3. tentti
1. uusinta viikolla 15 (kellonaika varmistuu, kun loppukevään muiden opintojaksojen lukujärjestykset on julkaistu)
2. uusinta sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laskuharjoitukset 40 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 40 %
Metsänkasvatuksen kannattavuuteen vaikuttavat riskit - ryhmätyö 20 %. Osallistuttava oman ryhmän esityksen tekemiseen ja esittämiseen sekä muiden ryhmien esitysten kuuntelemiseen.

Opintojakso on hylätty, jos opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai ei osallistu oman ryhmätyönsä tekemiseen ja esittämiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Motti -ohjelma edellyttää windows -käyttöjärjestelmää. Applen koneilla ei ole käytettävissä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 15.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Ryhmät
  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Aika ja paikka

14.1.-15.4.
14.1. (la) etätunnit klo 8.15-12
1.2. (ke) etätunnit klo 18-20
10.2. (pe) lähitunnit klo 14.15.-17 Tampereella!
25.2. (la) etätunnit klo 12.15-16
10.3. (pe) lähitunnit Virroilla klo 10-18
-metsätuhoesitykset
24.3. (pe) etätunnit klo 12-16
29.3. (ke) etätunnit klo 18-20
15.4. (la) opintojakson tentti Virroilla klo 13-16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

15.4. klo 13-16 Virroilla
1. uusinta sovitaan erikseen
2. uusinta sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laskuharjoitukset, muut harjoitukset 40 %
Metsätuhoesitys (ryhmätyö) 20%
Tentti 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäesitykset, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Oppimateriaalit

Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Tapion julkaisuja.
https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/

Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Metsätuhojen aiheuttajat
https://metsainfo.luke.fi/fi/cms/opas/tuhonaiheuttajaluettelo

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 25 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset, itseopiskelun ja tenttiin valmistautumisen n. 110 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.(tehtävä ennen opintojakson alkua)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai metsätuhoryhmätyöstä
Opiskelija ei osallistu opetukseen (minimi 50 % opetusajankohdista oltava mukana).

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Ryhmät
  • 21IM
    Metsätalous 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Aika ja paikka

31.1-16.3.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

16.3. tentti
Uusinnat viikolla 15 ja 17

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laskuharjoitukset 40 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 40 %
Metsänkasvatuksen kannattavuuteen vaikuttavat riskit - ryhmätyö 20 %. Osallistuttava oman ryhmän esityksen tekemiseen ja esittämiseen sekä muiden ryhmien esitysten kuuntelemiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Oppimateriaalit

Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

27.01.2022 - 15.03.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Aika ja paikka

27.1-15.3.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

15.3. tentti
uusinnat viikolla 15 ja 17

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laskuharjoitukset 50 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 50 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Oppimateriaalit

Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Erirakenteiskasvatuksen taloudellinen kannattavuus ja vertailu jaksolliseen kasvatukseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 11.06.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 21AIM
    Metsätalous 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.

Sisältö (OJ)

Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.

Aika ja paikka

16.3.-22.4.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

29.4. -1.5. välillä verkkotenttinä Moodlessa
1. uusinta 7.6. klo 8-11 TAMKilla
2. uusinta sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laskuharjoitukset, muut harjoitukset 40 %
Metsätuhoesitys (ryhmätyö) 20%
Tentti 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäesitykset, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Oppimateriaalit

Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset n. 110 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.(tehtävä ennen opintojakson alkua)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai metsätuhoryhmätyöstä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa