Metsänkasvatuksen kannattavuusLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00EU01
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
23IMMetsätalous 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
06.01.2024 - 11.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Aika ja paikka
16.1-4.3.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
4.3. tentti
1. uusinta viikolla 15 (kellonaika varmistuu, kun loppukevään muiden opintojaksojen lukujärjestykset on julkaistu)
2. uusinta sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laskuharjoitukset 40 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 40 %
Metsänkasvatuksen kannattavuuteen vaikuttavat riskit - ryhmätyö 20 %. Osallistuttava oman ryhmän esityksen tekemiseen ja esittämiseen sekä muiden ryhmien esitysten kuuntelemiseen.
Opintojakso on hylätty, jos opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai ei osallistu oman ryhmätyönsä tekemiseen ja esittämiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia
Sisällön jaksotus
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Motti -ohjelma edellyttää windows -käyttöjärjestelmää. Applen koneilla ei ole käytettävissä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
13.01.2023 - 15.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Aika ja paikka
14.1.-15.4.
14.1. (la) etätunnit klo 8.15-12
1.2. (ke) etätunnit klo 18-20
10.2. (pe) lähitunnit klo 14.15.-17 Tampereella!
25.2. (la) etätunnit klo 12.15-16
10.3. (pe) lähitunnit Virroilla klo 10-18
-metsätuhoesitykset
24.3. (pe) etätunnit klo 12-16
29.3. (ke) etätunnit klo 18-20
15.4. (la) opintojakson tentti Virroilla klo 13-16
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
15.4. klo 13-16 Virroilla
1. uusinta sovitaan erikseen
2. uusinta sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laskuharjoitukset, muut harjoitukset 40 %
Metsätuhoesitys (ryhmätyö) 20%
Tentti 40 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäesitykset, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Oppimateriaalit
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Tapion julkaisuja.
https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Metsätuhojen aiheuttajat
https://metsainfo.luke.fi/fi/cms/opas/tuhonaiheuttajaluettelo
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 25 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset, itseopiskelun ja tenttiin valmistautumisen n. 110 tuntia
Sisällön jaksotus
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.(tehtävä ennen opintojakson alkua)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai metsätuhoryhmätyöstä
Opiskelija ei osallistu opetukseen (minimi 50 % opetusajankohdista oltava mukana).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Aika ja paikka
31.1-16.3.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
16.3. tentti
Uusinnat viikolla 15 ja 17
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laskuharjoitukset 40 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 40 %
Metsänkasvatuksen kannattavuuteen vaikuttavat riskit - ryhmätyö 20 %. Osallistuttava oman ryhmän esityksen tekemiseen ja esittämiseen sekä muiden ryhmien esitysten kuuntelemiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Oppimateriaalit
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia
Sisällön jaksotus
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
27.01.2022 - 15.03.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
20IMMetsätalous 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Aika ja paikka
27.1-15.3.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
15.3. tentti
uusinnat viikolla 15 ja 17
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laskuharjoitukset 50 % (ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa)
Tentti 50 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Oppimateriaalit
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 35 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset ja tenttiin valmistautumisen n. 95 tuntia
Sisällön jaksotus
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Erirakenteiskasvatuksen taloudellinen kannattavuus ja vertailu jaksolliseen kasvatukseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 11.06.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
21AIMMetsätalous 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää miten metsänhoidollisten ratkaisujen kannattavuutta voidaan vertailla erilaisilla laskelmilla ja osaa soveltaa näitä laskelmia. Opiskelija osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja. Hän tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot. Opiskelija tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (OJ)
Kannattavuuslaskelmat, nykyarvolaskenta ja diskonttaus, sisäinen korko, Motti -metsänkasvatussimulattorin käyttö. Tasarakenteiskasvatuksen erilaiset vaihtoehdot ja niihin liittyvät riskit. Metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kannattavuusvertailuja tavanomaisten metsänhoidollisten ratkaisujen välillä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä nykyarvolaskentaa hyödyntäen kannattavuusvertailuja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen välillä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa tehdä erilaisia kannattavuusvertailuja metsänhoidollisten vaihtoehtojen välillä, tulkita tutkimuksissa esitettyjä kannattavuuslaskelmia ja kertoa myös laskelmiin liittyvät riskit ja epävarmuustekijät.
Aika ja paikka
16.3.-22.4.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
29.4. -1.5. välillä verkkotenttinä Moodlessa
1. uusinta 7.6. klo 8-11 TAMKilla
2. uusinta sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laskuharjoitukset, muut harjoitukset 40 %
Metsätuhoesitys (ryhmätyö) 20%
Tentti 40 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäesitykset, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Oppimateriaalit
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2015. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset n. 110 tuntia
Sisällön jaksotus
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.(tehtävä ennen opintojakson alkua)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai metsätuhoryhmätyöstä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa