Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: 6M00DR15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääperiaatteet sekä häiriödynamiikan.
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja merkityksen monimuotoisuudelle.
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston monimuotoisuudelle sekä metsäluonnon monimuotoisuuden haasteet ja turvaamisen keinovalikoiman.

Sisältö

Metsäekosysteemien rakenne, toiminta, lajisto sekä häiriödynamiikka. Metsälajiston uhanalaisuus. Erilaisten luontotyyppien lajiston pääpiirteet ja luontotyyppien merkitys monimuotoisuudelle. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, keinovalikoima ja haasteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet ovat suurin piirtein selvillä, mutta niiden ymmärtämisessä on jonkin verran puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

15.12.2021 - 22.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 09.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääperiaatteet sekä häiriödynamiikan.
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja merkityksen monimuotoisuudelle.
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston monimuotoisuudelle sekä metsäluonnon monimuotoisuuden haasteet ja turvaamisen keinovalikoiman.

Sisältö (OJ)

Metsäekosysteemien rakenne, toiminta, lajisto sekä häiriödynamiikka. Metsälajiston uhanalaisuus. Erilaisten luontotyyppien lajiston pääpiirteet ja luontotyyppien merkitys monimuotoisuudelle. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, keinovalikoima ja haasteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet ovat suurin piirtein selvillä, mutta niiden ymmärtämisessä on jonkin verran puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Aika ja paikka

15.1. lauantai klo 13-16 etäopetus zoomissa. Aihe: Luonnon monimuotoisuus, luonnonmetsä
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnon monimuotoisuus. Luonnonmetsät

28.1. perjantaina 8.15-11.45 etäopetus verkossa. Aihe: metsälajien elinympäristöt
Itseopiskelutehtävä 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt. Populaatioekologia.

11.2. perjantaina 8.15-11.45 etäopetus verkossa. Aihe: Metsien käytön aiheuttamat muutokset metsien rakenteessa.
Itseopiskelutehtävä 3: Metsien käytön aiheuttamat muutokset metsien rakenteessa ja lajistossa

25.2. perjantaina 8.15-11.45 etäopetus verkossa. Aihe: Lajien ja luontotyyppien uhanalaisuus
Itseopiskelutehtävä 4: Luontotyyppiin ja sen lajistoon tutustuminen

11.3. perjantaina 9.00-17.00 lähiopetus maastoretkeily Seitseminen (Multiharju) ja Lehtivehmas
Itseopiskelutehtävä 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot

25.3. perjantaina 8.15-11.45 etäopetus verkossa. Aihe: Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen tavoitteet, keinot ja haasteet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti keskiviikkona 6.4. klo 18.00-20.00
1. uusintatentti 3.5. verkossa klo 18.00-20.00
2. uusintatentti 1.6. verkossa klo 18.00-20.00

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään tentin perusteella. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Lisäksi edellytetään että itseopiskelutehtävät ovat tehty ja palautettu hyväksyttävällä tavalla.
Puuttuvat etätehtävät alentavat kurssiarvosanaa tenttiarvosanaan verrattuna yhdellä arvosanayksiköllä per puuttuva itseopiskelutehtävä. Jos kaikki itseopiskelutehtävät ovat asianmukaisesti tehty, kurssiarvosana = tenttiarvosana. Jos yksi tehtävä puuttuu, kurssiarvosana = tenttiarvosana -1 jne.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot, maastoretkeily

Oppimateriaalit

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit

Aihe 1 luonnonmetsät:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.

Aihe 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt:
Keto-Tokoi, P. & Siitonen, J. 2021. Puiden asukkaat - Suomen puiden seuralaislajit. Gaudeamus Oy.
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.

Aihe 3: Metsäluonnon luototyypit. Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 1: Tulokset ja arvioinnin perusteet.
Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 2: Luontotyyppien kuvaukset.
Luontotyyppien uhanalaisuus 2018 julkistamistilaisuuden videointi ja esitelmät. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Luontotyypit/Luontotyyppien_uhanalaisuus/Luontotyyppien_uhanalaisuus_2018

Aihe 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen: Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.

Aihe 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 28 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Lähiopetusjaksojen välillä tehdään viisi itseopiskelutehtävää ja luetaan ja kommentoidaan joka kerralla myös kahden muun opiskelijan tuotos.

Sisällön jaksotus

Katso kohta aika ja paikka.
ähiopetusjaksojen välillä tehdään viisi itseopiskelutehtävää ja luetaan ja kommentoidaan joka kerralla myös kahden muun opiskelijan tuotos.
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonmetsät
Itseopiskelutehtävä 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt. Populaatioekologia.
Itseopiskelutehtävä 3: Metsien käytön aiheuttamat muutokset metsien rakenteessa ja lajistossa
Itseopiskelutehtävä 4: Luontotyyppiin ja sen lajistoon tutustuminen
Itseopiskelutehtävä 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etäluennot tallennetaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus: Aloitusluento 15.11. ja maastoretkeily 11.3.
Itseopiskelutehtävät on oltava tehty ja kommentoitu niiden palautuspäiviin mennessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita. Opiskelija ei osallistu lähijaksoihin. Opiskelija ei läpäise hyväksyttävästi tenttiä. Itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä niin monta suhteessa tenttiarvosanaan, että kurssiarvosanaksi tulee hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita. Tenttiarvosana on tyydyttävä, tai itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä, minkä vuoksi kurssiarvosanaksi tulee tyydyttävä, vaikka tenttitulos olisi parempi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä hyvin. Tenttiarvosana on hyvä, tai itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä, minkä vuoksi kurssiarvosanaksi tulee hyvä, vaikka tenttitulos olisi parempi.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja on sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti ja oivaltavasti. Tenttiarvosana on kiitettävä ja opiskelija on tehnyt ja palauttanut kaikki itseopiskelutehtävät hyväksyttävästi ja ajoissa.