Metsän uudistaminenLaajuus (7 op)
Tunnus: 6M00DO31
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja
osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa laatia metsikölle soveltuvan uudistamissuunnitelman
-osaa arvioida uudistamisen onnistumista laadunhallinnan menetelmillä
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon toimijat
-tuntee metsän uudistamista koskevat säädökset, suositukset ja metsäsertifioinnin kriteerit
-tietää metsän uudistamisen ympäristovaikutukset ja keinot hallita niitä
Sisältö
Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsän uudistamisen laadunseuranta.Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostuksen perusteet, siemen- ja taimituotanto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hänosaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkotoimien kannalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi. Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön keskinäisen uudistamisjärjestyksen. Opiskelija tuntee uudistamiskohteelle soveltuvat uudistamismenetelmät ja hän osaa valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
12.08.2022 - 19.11.2022
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja
osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa laatia metsikölle soveltuvan uudistamissuunnitelman
-osaa arvioida uudistamisen onnistumista laadunhallinnan menetelmillä
-tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon toimijat
-tuntee metsän uudistamista koskevat säädökset, suositukset ja metsäsertifioinnin kriteerit
-tietää metsän uudistamisen ympäristovaikutukset ja keinot hallita niitä
Sisältö (OJ)
Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsän uudistamisen laadunseuranta.Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsänjalostuksen perusteet, siemen- ja taimituotanto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hänosaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkotoimien kannalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi. Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön keskinäisen uudistamisjärjestyksen. Opiskelija tuntee uudistamiskohteelle soveltuvat uudistamismenetelmät ja hän osaa valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Aika ja paikka
Lähipäivät:
La 1.10. klo 12-16
Pe 14.10. klo 10-18
La 15.10. klo 8-16
Pe 28.10. klo 10-18
La 29.10. klo 8-16
Pe 4.11. klo 8-16
Kaikki lähipäivät Virroilla
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti opintojakson lähijaksojen jälkeen, ajankohta sovitaan opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentti 50 %
Etätehtävät 50 %
Lähijaksoille osallistuttava
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu
Oppimateriaalit
Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Metsälaki(soveltuvin osin) ja valtioneuvoston asetu metsien kestävästä käytöstä
Luennot ja muu Moodle -materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 42 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 145 tuntia
Sisällön jaksotus
Lähijaksot:
La 1.10. Uudistamiskypsyys, arvokasvu, maastoharjoitus uudistamiskypsyydestä
Pe 14.10. Karujen kasvupaikkojen uudistaminen, maastoretkeily erilaisilla kohteilla
La 15.10. Rehevien kasvupaikkojen uudistaminen, maastoretkeily erilaisilla kohteilla
Pe 28.10. Uudistamissuunnitelmaharjoitus maastossa, harjoituksen purku
La 29.10. Uudistamisen laadunseuranta, uudistamissuunnitelmaan liittyvät toimenpiteet (maasto)
Etäopiskeluna:
Metsien uudistuminen prosessina luonnossa, uudistumiseen vaikuttavat tekijät, uudistamismenetelmät yleisesti, uudistamisen valmistelevat toimenpiteet
Metsänviljely, siemen- ja taimituotanto, metsänjalostus
Metsälaki ja metsien uudistaminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maastokohteita eri organisaatioiden mailla
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa