Laboratorin ylläpito ja toiminnan suunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: 5N00EO34
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa suorittaa laboratorion hankinnat kilpailutuksineen
- osaa suunnitella laboratoriotiloja ja laboratorion toimintaa
- osaa budjetoinnin periaatteet
- osaa kustannuslaskentaan perustuvaa hinnoittelua
- osaa kiinnittää huomiota myös laboratorion ergonomian ja työskentelytapojen suunnitteluun
- on tietoinen aiheeseen liittyvästä lainsäädännöstä
- on tietoinen laboratorion ja sen laitteiden käyttöönotton liittyvistä seikoista
Sisältö
- laboratorion hankinnat ja budjetointi
- laboratoriotilojen suunnittelua
- aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä
- ergonomian suunnittelu
- laboratorion ja sen laitteiden käyttöönotto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa ohjattuna. Opiskelija tietää laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija tekee ohjeen mukaiset harjoitustyöt.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suunnittelee itsenäisesti laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa kuvailla laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija ottaa vastuuta sekä oman että ryhmän työskentelyn sujumisesta. Opiskelijan harjoitustyöt ovat ohjeen mukaisia, selkeitä kokonaisuuksia ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan, opiskelijan työskentely on itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelijalle on muodostunut kattava kokonaiskuva aiheesta. Hän osaa monipuolisesti arvioida erilaisia laboratorion ylläpitoon ja toiminnan suunniteluun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kehittää sekä omaa että ryhmän työskentelyä. Harjoitustöiden kieliasu ja sisältö ovat erinomaisia.
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Wickman-Viitala
- Eeva-Leena Tuominen
- Kaisa Lahti
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
21LATEMMLaboratoriotekniikka 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suorittaa laboratorion hankinnat kilpailutuksineen
- osaa suunnitella laboratoriotiloja ja laboratorion toimintaa
- osaa budjetoinnin periaatteet
- osaa kustannuslaskentaan perustuvaa hinnoittelua
- osaa kiinnittää huomiota myös laboratorion ergonomian ja työskentelytapojen suunnitteluun
- on tietoinen aiheeseen liittyvästä lainsäädännöstä
- on tietoinen laboratorion ja sen laitteiden käyttöönotton liittyvistä seikoista
Sisältö (OJ)
- laboratorion hankinnat ja budjetointi
- laboratoriotilojen suunnittelua
- aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä
- ergonomian suunnittelu
- laboratorion ja sen laitteiden käyttöönotto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa ohjattuna. Opiskelija tietää laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija tekee ohjeen mukaiset harjoitustyöt.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija suunnittelee itsenäisesti laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa kuvailla laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija ottaa vastuuta sekä oman että ryhmän työskentelyn sujumisesta. Opiskelijan harjoitustyöt ovat ohjeen mukaisia, selkeitä kokonaisuuksia ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan, opiskelijan työskentely on itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelijalle on muodostunut kattava kokonaiskuva aiheesta. Hän osaa monipuolisesti arvioida erilaisia laboratorion ylläpitoon ja toiminnan suunniteluun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kehittää sekä omaa että ryhmän työskentelyä. Harjoitustöiden kieliasu ja sisältö ovat erinomaisia.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, pakollinen läsnäolo
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä, pakollinen läsnäolo.
Eri osa-alueiden (esitykset, suunnittelutehtävä) arvionti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, esitykset, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Luentomateriaali (Moodle), vierailevien luennnoitsijoiden toimittama materiaali, opiskelijoiden itsensä tuottama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 5 x 27 h= 135 h
Sisällön jaksotus
Yleisiä laboratorion toimintaan ja ylläpitoon liittyvien toimintojen käsittelyä (osittain vierailevien asiantuntijoiden esittämänä, osittain opiskelijoiden omaan kokemukseen perustuvien asioiden käsittelyä).
- Ryhmätyöt liittyen laboratorion toimintaan ja ylläpitoon liittyvien toimintojen käsittelyä ja niiden esittely.
- Laboratorion suunnittelu ryhmissä, suunniteltujen laboratorioiden esittäminen ja arvioiminen.
- Luennot ja niihin liittyvät harjoitustehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Vierailevat luennoitsijat
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut vaadittuja suorituksia eikä ole osallistunut oppitunneille.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa ohjattuna. Opiskelija tietää laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija tekee ohjeen mukaiset harjoitustyöt.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suunnittelee itsenäisesti laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija osaa kuvailla laboratorion ylläpidon perusteet. Opiskelija ottaa vastuuta sekä oman että ryhmän työskentelyn sujumisesta. Opiskelijan harjoitustyöt ovat ohjeen mukaisia, selkeitä kokonaisuuksia ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suunnittelee laboratorion ja sen toimintaa annettujen ohjeiden mukaan, opiskelijan työskentely on itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelijalle on muodostunut kattava kokonaiskuva aiheesta. Hän osaa monipuolisesti arvioida erilaisia laboratorion ylläpitoon ja toiminnan suunniteluun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kehittää sekä omaa että ryhmän työskentelyä. Harjoitustöiden kieliasu ja sisältö ovat erinomaisia.