Konetekniikan työelämäprojektitLaajuus (5 op)
Tunnus: 5K00DL59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa (konetekniikan yhteisprojekti yli suuntautumispolkujen) projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista
Sisältö
- Monialaisen kehittämisprojektin (TKI-tai muu hankeprojekti, PK-yrityksen kehittämisprojekti) suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.
- Tiedonhallinta PDM-järjestelmän avulla
- Tutustuminen OpenLab ympäristöön
- IoT-alustan käyttö datan keräämisessä ja analysoinnissa
- Oman suuntautumispolun työelämän kehittämisprojekti ja/tai TKI-hankeprojekti (Hankkeiden opinnollistaminen).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija soveltaa projektitoiminnan pääperiaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja. Opiskelija on vain hieman motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja antaa sekä vastaanottaa palautetta. Opiskelija ymmärtää aiheen ja osaa tiedon soveltamisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija soveltaa hyvin projektitoiminnan tärkeimpiä periaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja ja osaa perustella oppimaansa. Opiskelija on selkeästi motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja pystyy rakentavasti antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hänellä on hyvä käsitys aiheesta ja kykenee soveltamaan tietoa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää laajasti projektitoiminnan pääperiaatteet, käsitteet ja välineet. Opiskelija ei osaa vain perustella ja soveltaa oppimistaan, vaan myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, sitoutunut ottamaan vastuun omasta suorituksestaan ja osaa systemaattisesti käyttää palautetta ammatillisen kasvun välineenä. Hänellä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja kyky soveltaa tietoa erinomaisesti. Opiskelija osaa tukea ja ohjata muita opiskelijoita (asiantuntijoita).
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Rainio
- Topi Talvitie
Vastuuhenkilö
Timo Rainio
Ryhmät
-
22AI112PKonetekniikka 2022, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa (konetekniikan yhteisprojekti yli suuntautumispolkujen) projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista
Sisältö (OJ)
- Monialaisen kehittämisprojektin (TKI-tai muu hankeprojekti, PK-yrityksen kehittämisprojekti) suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.
- Tiedonhallinta PDM-järjestelmän avulla
- Tutustuminen OpenLab ympäristöön
- IoT-alustan käyttö datan keräämisessä ja analysoinnissa
- Oman suuntautumispolun työelämän kehittämisprojekti ja/tai TKI-hankeprojekti (Hankkeiden opinnollistaminen).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija soveltaa projektitoiminnan pääperiaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja. Opiskelija on vain hieman motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja antaa sekä vastaanottaa palautetta. Opiskelija ymmärtää aiheen ja osaa tiedon soveltamisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa hyvin projektitoiminnan tärkeimpiä periaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja ja osaa perustella oppimaansa. Opiskelija on selkeästi motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja pystyy rakentavasti antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hänellä on hyvä käsitys aiheesta ja kykenee soveltamaan tietoa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laajasti projektitoiminnan pääperiaatteet, käsitteet ja välineet. Opiskelija ei osaa vain perustella ja soveltaa oppimistaan, vaan myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, sitoutunut ottamaan vastuun omasta suorituksestaan ja osaa systemaattisesti käyttää palautetta ammatillisen kasvun välineenä. Hänellä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja kyky soveltaa tietoa erinomaisesti. Opiskelija osaa tukea ja ohjata muita opiskelijoita (asiantuntijoita).
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen ja opettajan antamien ohjeiden mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu projektityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projektityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä tilaajan antamaa palautetta. Myös projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Alustukset, projektityöskentely
Oppimateriaalit
Materiaalit julkaistaan sähköisessä muodossa. Projektityöskentelyn tukena suositellaan käyttämään esim. Pelin, R. 2009 (tai uudempi) Projektihallinnan käsikirja tai Horine, G.2005 Absolute Beginner's Guide to Project Management
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op ~ 27 tuntia opiskelua. Aika käytetään pääasiassa projektityöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Projektiaiheen vaatimalla tavalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu kokonaan työelämäyhteistyössä.
Kansainvälisyys
Joissain projekteissa voi olla kansainvälisiä elementtejä tai ne toteutetaan englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso perustuu työelämässä toteutettaviin konetekniikka lähellä oleviin projekteihin ja niiden tekemisen tukemiseen valmennuksellisilla menetelmillä.
Huom. Mikäli suoritat, tai olet suorittanut opintojakson 5K00DM74 (Technology Academy, part 2), et voi suorittaa tätä opintojaksoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantaa vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Konetekniikka Virtuaalihenkilö
- Jussi Ylänen
Vastuuhenkilö
Jussi Ylänen
Ryhmät
-
21AI112Koneteknikka 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa (konetekniikan yhteisprojekti yli suuntautumispolkujen) projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista
Sisältö (OJ)
- Monialaisen kehittämisprojektin (TKI-tai muu hankeprojekti, PK-yrityksen kehittämisprojekti) suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.
- Tiedonhallinta PDM-järjestelmän avulla
- Tutustuminen OpenLab ympäristöön
- IoT-alustan käyttö datan keräämisessä ja analysoinnissa
- Oman suuntautumispolun työelämän kehittämisprojekti ja/tai TKI-hankeprojekti (Hankkeiden opinnollistaminen).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija soveltaa projektitoiminnan pääperiaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja. Opiskelija on vain hieman motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja antaa sekä vastaanottaa palautetta. Opiskelija ymmärtää aiheen ja osaa tiedon soveltamisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa hyvin projektitoiminnan tärkeimpiä periaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja ja osaa perustella oppimaansa. Opiskelija on selkeästi motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja pystyy rakentavasti antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hänellä on hyvä käsitys aiheesta ja kykenee soveltamaan tietoa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laajasti projektitoiminnan pääperiaatteet, käsitteet ja välineet. Opiskelija ei osaa vain perustella ja soveltaa oppimistaan, vaan myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, sitoutunut ottamaan vastuun omasta suorituksestaan ja osaa systemaattisesti käyttää palautetta ammatillisen kasvun välineenä. Hänellä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja kyky soveltaa tietoa erinomaisesti. Opiskelija osaa tukea ja ohjata muita opiskelijoita (asiantuntijoita).
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen ja opettajan antamien ohjeiden mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu projektityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projektityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä tilaajan antamaa palautetta. Myös projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Alustukset, projektityöskentely
Oppimateriaalit
Materiaalit julkaistaan sähköisessä muodossa. Projektityöskentelyn tukena suositellaan käyttämään esim. Pelin, R. 2009 (tai uudempi) Projektihallinnan käsikirja tai Horine, G.2005 Absolute Beginner's Guide to Project Management
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op ~ 27 tuntia opiskelua. Aika käytetään pääasiassa projektityöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Projektiaiheen vaatimalla tavalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu kokonaan työelämäyhteistyössä.
Kansainvälisyys
Joissain projekteissa voi olla kansainvälisiä elementtejä tai ne toteutetaan englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso perustuu työelämässä toteutettaviin konetekniikka lähellä oleviin projekteihin ja niiden tekemisen tukemiseen valmennuksellisilla menetelmillä.
Huom. Mikäli suoritat, tai olet suorittanut opintojakson 5K00DM74 (Technology Academy, part 2), et voi suorittaa tätä opintojaksoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantaa vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 17.12.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heidi Peltolehto
- Ari-Jaakko Notko
- Erkki Kiviniemi
Vastuuhenkilö
Erkki Kiviniemi
Ryhmät
-
20AI112Konetekniikka 2020, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa (konetekniikan yhteisprojekti yli suuntautumispolkujen) projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista
Sisältö (OJ)
- Monialaisen kehittämisprojektin (TKI-tai muu hankeprojekti, PK-yrityksen kehittämisprojekti) suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.
- Tiedonhallinta PDM-järjestelmän avulla
- Tutustuminen OpenLab ympäristöön
- IoT-alustan käyttö datan keräämisessä ja analysoinnissa
- Oman suuntautumispolun työelämän kehittämisprojekti ja/tai TKI-hankeprojekti (Hankkeiden opinnollistaminen).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija soveltaa projektitoiminnan pääperiaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja. Opiskelija on vain hieman motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja antaa sekä vastaanottaa palautetta. Opiskelija ymmärtää aiheen ja osaa tiedon soveltamisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa hyvin projektitoiminnan tärkeimpiä periaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja ja osaa perustella oppimaansa. Opiskelija on selkeästi motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja pystyy rakentavasti antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hänellä on hyvä käsitys aiheesta ja kykenee soveltamaan tietoa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laajasti projektitoiminnan pääperiaatteet, käsitteet ja välineet. Opiskelija ei osaa vain perustella ja soveltaa oppimistaan, vaan myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, sitoutunut ottamaan vastuun omasta suorituksestaan ja osaa systemaattisesti käyttää palautetta ammatillisen kasvun välineenä. Hänellä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja kyky soveltaa tietoa erinomaisesti. Opiskelija osaa tukea ja ohjata muita opiskelijoita (asiantuntijoita).
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen ja opettajan antamien ohjeiden mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu projektityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projektityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä tilaajan antamaa palautetta. Myös projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Alustukset, projektityöskentely
Oppimateriaalit
Materiaalit julkaistaan sähköisessä muodossa. Projektityöskentelyn tukena suositellaan käyttämään esim. Pelin, R. 2009 (tai uudempi) Projektihallinnan käsikirja tai Horine, G.2005 Absolute Beginner's Guide to Project Management
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op ~ 27 tuntia opiskelua. Aika käytetään pääasiassa projektityöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Projektiaiheen vaatimalla tavalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu kokonaan työelämäyhteistyössä.
Kansainvälisyys
Joissain projekteissa voi olla kansainvälisiä elementtejä tai ne toteutetaan englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso perustuu työelämässä toteutettaviin konetekniikka lähellä oleviin projekteihin ja niiden tekemisen tukemiseen valmennuksellisilla menetelmillä.
Huom. Mikäli suoritat, tai olet suorittanut opintojakson 5K00DM74 (Technology Academy, part 2), et voi suorittaa tätä opintojaksoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantaa vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.