LiikennesuunnitteluLaajuus (3 op)
Tunnus: T300FK44
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee liikennesuunnittelun käsitteistön, tavoitteet ja ongelmat sekä yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja liikenteen ja maankäytön suunnittelun yhteyden. Hän ymmärtää eri osapuolten ja eri sektorisuunnittelijoiden yhteistoiminnan merkityksen liikennejärjestelmän toimivuudelle ja liikenneturvallisuudelle. Hän osaa laatia pieniä liikenteellisiä suunnitelmia ja tehdä yksinkertaisia liikennetaloudellisia laskelmia. Hän on tutustunut myös liikennesuunnittelun vaikutusten arviointiin.
Sisältö
Yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja -tasot, liikenne ja maankäyttö, kevyt- ja joukkoliikenne , pysäköinti, liikenteen ohjaus, liikenneturvallisuus, huolto- ja tavaraliikenne, taajamien liikenteellinen saneeraus sekä liikennetaloudelliset laskelmat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 02.05.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Plihtari-Siltanen
Vastuuhenkilö
Johanna Plihtari-Siltanen
Ryhmät
-
21AI351Rakennustekniikka, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee liikennesuunnittelun käsitteistön, tavoitteet ja ongelmat sekä yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja liikenteen ja maankäytön suunnittelun yhteyden. Hän ymmärtää eri osapuolten ja eri sektorisuunnittelijoiden yhteistoiminnan merkityksen liikennejärjestelmän toimivuudelle ja liikenneturvallisuudelle. Hän osaa laatia pieniä liikenteellisiä suunnitelmia ja tehdä yksinkertaisia liikennetaloudellisia laskelmia. Hän on tutustunut myös liikennesuunnittelun vaikutusten arviointiin.
Sisältö (OJ)
Yhdyskunnan liikennejärjestelmän suunnitteluperiaatteet ja -tasot, liikenne ja maankäyttö, kevyt- ja joukkoliikenne , pysäköinti, liikenteen ohjaus, liikenneturvallisuus, huolto- ja tavaraliikenne, taajamien liikenteellinen saneeraus sekä liikennetaloudelliset laskelmat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä osallistumista oppitunneille (vähintään 70 %). Oman harjoitustyön esittelyvuorolla sekä harjoitustyöseminaarissa läsnäolo on pakollinen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu kurssin yhteydessä ja aikana ryhmätyönä laadittavaan ja raportoitavaan liikennesuunnitelmaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus | argumentointi | opetuskeskustelu | harjoitustyöt | raportti/työselostus | yhteistoiminnallinen oppiminen | ongelmalähtöinen opiskelu | projektityöskentely | seminaari
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on sähköisenä Moodlessa. Lisänä on tunneilla jaettava materiaali sekä muistiinpanot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Lisäksi maastotutkimuksia ja mittauksia. Normaalia suurempi itsenäisen työskentelyn osuus.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aihepiirijako:
1. Kurssin esittely, liikennejärjestelmäsuunnittelun perusteita ja esimerkkejä, harjoitustyön anto
2. Liikennesuunnitteluprosessi, liikenneverkot, liikennetutkimus- ja mittausmenetelmiä
3. Kenttätutkimukset
4. Liikenneväylien esi- ja yleissuunnittelu
5. Liikenneturvallisuus, liikenteen rauhoittaminen
6. Jk+pp, Shared space, joukkoliikenne, pysäköinti
7. Toimenpidevaihtoehtojen muodostaminen
8. Liikennehankkeiden vaikutusten arviointi, kustannusarvion laadinta
9. Harjoitustyön ohjausta, harjoitustyöseminaari
Opiskelijat tekevät pääosin omalla ajallaan ryhmätyönä harjoitustyön.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ulkopuolinen asiantuntijaluennoitsija
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyötä ei ole palautettu tai se ei täytä tehtävänannon vähimmäisvaatimuksia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Palautettu harjoitustyö täyttää tehtävänannon minimivaatimukset. Työssä on puutteita raportointikielen, layoutin, lähteiden käytön, suunnitelmaratkaisujen perustelujen,
johdonmukaisuuden yms. suhteen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Palautettu harjoitustyö vastaa sisällöltään tehtävänantoa: Raportin kieli on hyvää teknistä suomea. Taulukot, kuvat ja piirustukset täydentävät raporttia. Esitetyt suunnitelmaratkaisut ovat perusteltuja ja toteuttamiskelpoisia. Työ on kuitenkin raportoitu osin suppeasti, epäjohdonmukaisesti tai lähdeviittauskäytännöltään puutteellisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Palautettu harjoitustyöraportti on täysin tehtävänannon mukainen. Sen kieli on virheetöntä, kuvat ja piirustukset korkealuokkaisia, layout viimeistelty, rakenne looginen ja lähdeviittauskäytäntö kattavaa ja relevanttia. Raportista välittyy aihepiirin ammatillinen osaaminen ja jopa innovatiivisuus.