Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi- ja kilpailuoikeusLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00GJ31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista markkinointi-, kuluttaja- ja kilpailuoikeudellisen sääntelyn soveltamisessa.

Opiskelija
- tunnistaa ja esittää markkinointia, myyntiä, kuluttajansuojaa sekä kilpailua ja julkisia hankintoja koskevan sääntelyn pääpiirteet
- soveltaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia normeja käytäntöön ja perustelee ratkaisunsa
- ottaa toiminnassaan huomioon eettisyyden, vastuullisuuden ja ammatillisen yhteistyön.

Sisältö

Markkinoinnin ja myynnin sääntely.
Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välinen oikeussuhde.
Kuluttajansuoja.
Kilpailuoikeus, elinkeinonharjoittajien keskinäiset suhteet. EU-oikeus.
Julkinen hankinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja ja soveltaa opittua käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia ongelmia, hankkii tietoa eri oikeuslähteistä ja ratkaisee oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija kuvailee eettisyyden ja vastuullisuuden huomioonottamisen merkityksen työssään. Hän osallistuu ryhmätyön tekemiseen ja raportointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Opiskelija jäsentää markkinointi- ja kilpailuoikeudellisen tapauksen relevantteihin osakysymyksiin, argumentoi niiden ratkaisemisesta oikeudenalan keskeisten oikeussääntöjen valossa ja esittää perustellun ratkaisun. Opiskelija toimii työssään eettisesti ja vastuullisesti. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja raportoi työnsä hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja. Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia ongelmia, hankkii ja analysoi tietoa eri oikeuslähteistä ja ratkaisee oikeudellisia kysymyksiä analyyttisesti, kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija edistää eettisyyden ja vastuullisuuden toteutumista sekä yksilö- että ryhmätasolla. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta ja raportoinnista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 23.02.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Poutala
Ryhmät
  • 24ALITAMAAJ
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2024, Monimuoto, Juridiikka

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista markkinointi-, kuluttaja- ja kilpailuoikeudellisen sääntelyn soveltamisessa.

Opiskelija
- tunnistaa ja esittää markkinointia, myyntiä, kuluttajansuojaa sekä kilpailua ja julkisia hankintoja koskevan sääntelyn pääpiirteet
- soveltaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia normeja käytäntöön ja perustelee ratkaisunsa
- ottaa toiminnassaan huomioon eettisyyden, vastuullisuuden ja ammatillisen yhteistyön.

Sisältö (OJ)

Markkinoinnin ja myynnin sääntely.
Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välinen oikeussuhde.
Kuluttajansuoja.
Kilpailuoikeus, elinkeinonharjoittajien keskinäiset suhteet. EU-oikeus.
Julkinen hankinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja ja soveltaa opittua käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia ongelmia, hankkii tietoa eri oikeuslähteistä ja ratkaisee oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija kuvailee eettisyyden ja vastuullisuuden huomioonottamisen merkityksen työssään. Hän osallistuu ryhmätyön tekemiseen ja raportointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Opiskelija jäsentää markkinointi- ja kilpailuoikeudellisen tapauksen relevantteihin osakysymyksiin, argumentoi niiden ratkaisemisesta oikeudenalan keskeisten oikeussääntöjen valossa ja esittää perustellun ratkaisun. Opiskelija toimii työssään eettisesti ja vastuullisesti. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja raportoi työnsä hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti markkinointi- ja kilpailuoikeuden keskeisiä periaatteita ja yleisiä oppeja. Opiskelija tunnistaa markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia ongelmia, hankkii ja analysoi tietoa eri oikeuslähteistä ja ratkaisee oikeudellisia kysymyksiä analyyttisesti, kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija edistää eettisyyden ja vastuullisuuden toteutumista sekä yksilö- että ryhmätasolla. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta ja raportoinnista.

Arviointiasteikko

0-5