Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisuus ja laatu liiketoiminnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DZ75

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään vastuullisuuden käsitteeseen yritystoiminnassa, laadunhallintaan sekä
prosessiajatteluun. Opintojaksolla toteutetaan käytännön vastuullisuusprojekti.

Opiskelija
- osaa määritellä vastuullisuuden eri osa-alueet
- tietää vastuullisuuden merkityksen yrityksen liiketoiminnan kannalta
- tuntee laatujohtamisen työkalujen perusteet
- tuntee prosessiajattelun periaatteet.

Sisältö

Mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa?
Miten vastuullisuutta toteutetaan yrityksessä?
Mitkä ovat laatujohtamisen työkalut ja mallit?
Mitä on prosessiajattelu?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää vastuullisuuden ja laatujohtamisen peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa perustasolla käytännön projektissa. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja analysoimaan projektin merkitystä yrityksen liiketoiminnassa.

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 10.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
Vastuuhenkilö

Tiina Wickman-Viitala

Ryhmät
  • 23ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vastuullisuuden käsitteeseen yritystoiminnassa, laadunhallintaan sekä
prosessiajatteluun. Opintojaksolla toteutetaan käytännön vastuullisuusprojekti.

Opiskelija
- osaa määritellä vastuullisuuden eri osa-alueet
- tietää vastuullisuuden merkityksen yrityksen liiketoiminnan kannalta
- tuntee laatujohtamisen työkalujen perusteet
- tuntee prosessiajattelun periaatteet.

Sisältö (OJ)

Mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa?
Miten vastuullisuutta toteutetaan yrityksessä?
Mitkä ovat laatujohtamisen työkalut ja mallit?
Mitä on prosessiajattelu?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää vastuullisuuden ja laatujohtamisen peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa perustasolla käytännön projektissa. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja analysoimaan projektin merkitystä yrityksen liiketoiminnassa.

Aika ja paikka

Lähi/Etäopetusta syyslukukauden ohjelman mukaan. Välitehtävät ja muut palautettavat tehtävät kurssiaikataulun mukaan (lisätietoa kurssilla).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitehtävien ja lopputyön palautuspäivämäärät ensimmäisellä lähiopetuskerralla ohjeistetun aikataulun mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti. Lopputyö arvioidaan numeroarvosanalla. Myös vertaisarviointia. Itsearviointi kuuluu kaikkiin osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tiimioppiminen, dialogi, luennot, ryhmätyöt, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslähteet Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h:n työtä. 5 op tarkoittaa n. 135 h:n työtä.
Englanniksi
1 c

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava aina kurssin opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitukset ja tehtävät on suositeltavaa yhdistää/tehdä omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen.

Kansainvälisyys

Kurssin teemoja tarkastellaan sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Hän pystyy esittämään tuotoksensa ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 13.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Wickman-Viitala
Vastuuhenkilö

Tiina Wickman-Viitala

Ryhmät
  • 22ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vastuullisuuden käsitteeseen yritystoiminnassa, laadunhallintaan sekä
prosessiajatteluun. Opintojaksolla toteutetaan käytännön vastuullisuusprojekti.

Opiskelija
- osaa määritellä vastuullisuuden eri osa-alueet
- tietää vastuullisuuden merkityksen yrityksen liiketoiminnan kannalta
- tuntee laatujohtamisen työkalujen perusteet
- tuntee prosessiajattelun periaatteet.

Sisältö (OJ)

Mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa?
Miten vastuullisuutta toteutetaan yrityksessä?
Mitkä ovat laatujohtamisen työkalut ja mallit?
Mitä on prosessiajattelu?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää vastuullisuuden ja laatujohtamisen peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa perustasolla käytännön projektissa. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja analysoimaan projektin merkitystä yrityksen liiketoiminnassa.

Aika ja paikka

Lähi/Etäopetusta syyslukukauden ohjelman mukaan. Välitehtävät ja muut palautettavat tehtävät kurssiaikataulun mukaan (lisätietoa kurssilla).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitehtävien ja lopputyön palautuspäivämäärät ensimmäisellä lähiopetuskerralla ohjeistetun aikataulun mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osa-alueiden suorittamista hyväksytysti. Lopputyö arvioidaan numeroarvosanalla. Myös vertaisarviointia. Itsearviointi kuuluu kaikkiin osa-alueisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tiimioppiminen, dialogi, luennot, ryhmätyöt, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslähteet Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h:n työtä. 5 op tarkoittaa n. 135 h:n työtä.
Englanniksi
1 c

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava aina kurssin opettajan kanssa ennen kurssin alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitukset ja tehtävät on suositeltavaa yhdistää/tehdä omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen.

Kansainvälisyys

Kurssin teemoja tarkastellaan sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saavuta opintojakson vaatimuksia, suorituksia puuttuu tai niitä ei ole tehty hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Hän pystyy esittämään tuotoksensa ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Antti Vuento
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Antti Vuento

Ryhmät
  • 21ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään vastuullisuuden käsitteeseen yritystoiminnassa, laadunhallintaan sekä
prosessiajatteluun. Opintojaksolla toteutetaan käytännön vastuullisuusprojekti.

Opiskelija
- osaa määritellä vastuullisuuden eri osa-alueet
- tietää vastuullisuuden merkityksen yrityksen liiketoiminnan kannalta
- tuntee laatujohtamisen työkalujen perusteet
- tuntee prosessiajattelun periaatteet.

Sisältö (OJ)

Mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa?
Miten vastuullisuutta toteutetaan yrityksessä?
Mitkä ovat laatujohtamisen työkalut ja mallit?
Mitä on prosessiajattelu?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää vastuullisuuden ja laatujohtamisen peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa perustasolla käytännön projektissa. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa vastuullisuuden, laatujohtamisen ja prosessiajattelun peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön projektissa ja analysoimaan projektin merkitystä yrityksen liiketoiminnassa.

Arviointiasteikko

0-5